بررسی راههای ایجاد مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری رشته مدیرت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

2 دانشیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

3 استادیار، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

چکیده

شبکه های اجتماعی به طرز عمیقی زندگی ما و چگونگی تعامل با یکدیگر و جهان اطراف ما را تغییر داده اند. لذا هدف پژوهش جاری بررسی راههای ایجاد مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران با تاکید بر نقش شبکه های اجتماعیاست. در همین راستا با استفاده از تحقیق کیفی، اطلاعات مورد نیاز جهت خلق مدل مفهومی مزیت رقابتی با استفاده از طلاعات بدست آمده از 38 نفر از نخبگان صنعت بانکداری و تجارت الکترونیک بدست آمد. با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و ساختار یافته این اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از شبکه های اجتماعی و ارتباط از طریق آن با مشتریان بانک بعنوان یکی از راههای مهم در خلق مزیت رقابتی بانک می باشد. بر این مبنا تحلیل مزیت رقابتی بانک بر مبنای مدل پارادایم در قالب شش محور پدیده اصلی،شرایط علی،راهبردها،بستر حاکم،شرایط مداخله‌گر، و پیامدها ارائه گردید .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

To Investigate the Factors Creating Competitive Advantage in RefahKargaran Bank

نویسندگان [English]

  • shaban moradiyeganmahaleh 1
  • Vahid-Reza Mirabi 2
  • Abbas Heidari 3
1 PhD. Student, faculty of Management, Islamic Azad University, Central Tehran branch
2 Associate professor, faculty of Management, Islamic Azad University, Central Tehran branch.
3 Assistant professor, faculty of Management, Islamic Azad University, Central Tehran branch
چکیده [English]

This article discusses some of the competitive advantages in banks, especially in the Refah Kargaran Bank. Social Media have changed dramatically our life and the style of connecting with others. So the aims of this research is to investigate the alternatives by which Refah Kargaran Bank can makes a competitive advantage especially by Social Media. In this way the qualitative research was utilized to collect data from the 38 experts in banking and e-commerce industries. By semi-structured and structured interview data from the sample was collected and analysed. The result showed that one of the most important factors by which bank could get relationship with its customers and enhances its competitive advantage was social media. Based on the result of this research based on Paradigm model 6 vital were supported included, Causal conditions, intervening conditions, central phenomenon, strategies, main context and consequences. Therefore, the article has examined the topic in several sections.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Networking
  • Competition
  • E-Commerce
  • ابراهیمی، مهدی؛ کروب، مهدی؛ محمدی، زهره؛ (1393). ارزیابی بلوغ هوشمندی رقابتی در هتلها. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، 8 (26)، صص 97-125.
  • اخوان، امیر ناصر (1396). تاثیر فضای مجازی در بهبود و توسعه حوزه کسب و کار. نشریه رهیافت پیشگیری، شماره 1، صص 45-54.
  • ریاحی، محمد اسماعیل؛ وردی نیا، علی اکبر؛ پورحسین، سیده زینب (1389). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان. فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، 10(39)، صص 85 -121.
  • عزیزی،فیروزه؛ بنیادی نائینی، علی؛ مسیبی، علیرضا (1397). مزیت رقابتی پایدار و تصویر برند سازمان: تبیین نقش استراتژی بازاریابی و تعاملات اجتماعی مشتریان. پژوهش‌های مدیریت منابع سازمانی، 8 (4)، صص89-110.
  • قلیچ‌لی، بهروز؛ خداداد حسینی، سید حمید؛ مشبکی، اصغر(1387). نقش سرمایه فکری در ایجاد مزیت رقابتی، دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی، ۳۲، صص 109-124.
  • ماهر، علی؛ حسینی، سید مجتبی؛ رعیت حشمتی، ابوالفضل (1394). شناسایی و اولویت بندی عوامل رقابت پذیر تأثیرگذار بر عملکرد بیمارستانهای خصوصی و دولتی براساس رویکردهای عمومی پورتر. مجله علمی- پژوهشی مدیریت اطلاعات سلامت، 11(6)، صص 39 -17.
  • یونسی، دل ارام؛ سعیدا، سعید؛ موسوی، جد محمد؛ قاسمی افشین (1394). خلق مزیت رقابتی منبع محور پایدار برای نظام بانکی. کاوش های مدیریت بازرگانی، 7 (13)، صص75-95.
  • Day, M. (2019). Manuel Castells, Rupture: The Crisis of Liberal Democracy. International Journal of Communication, 13, 4.
  • Hsieh M.H., Tsai K.H. (2007). Technological capability, social capital and the launch strategy for innovative products. Industrial Marketing Management, 36(4): 493-502.
  • Monios, J., & Bergqvist, R. (2020). Logistics and the networked society: A conceptual framework for smart network business models using electric autonomous vehicles (EAVs). Technological Forecasting and Social Change, 151, 119824.
  • Moses, A., & Sharma, A. (2020). What drives human resource acquisition and retention in social enterprises? An empirical investigation in the healthcare industry in an emerging market. Journal of Business Research, 107, 76-88.
  • Porter, M. E. (1990). The Competitive Advantage of Nations, New York, Free press.
  • Sedunov, J. (2020). Small banks and consumer satisfaction. Journal of Corporate Finance, 60, 101517.
  • Sumedrea, S. (2013). Intellectual Capital and Firm Performance: A Dynamic Relationship in Crisis Time. Procedia Economics and Finance, 6, 137-144.
  • Thompson, A.A. and Strickland, A.J. (2003), Strategic Management – Concepts and Cases, 13th ed., McGraw-Hill Higher Education, New York, NY.