تعیین استراتژی های(راهبرد) قیمت گذاری خدمات حسابرسی مبتنی بر نظریه تمایز قیمت براساس کیفیت در موسسات بخش خصوصی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران

2 دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران.

3 دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران مرکز

چکیده

مقاله حاضرخلاصه ای از پژوهشی است که به منظور بررسی استراتژی های قیمت گذاری خدمات حسابرسی و نظریه تمایز قیمت براساس کیفیت در موسسات خصوصی حسابرسی تحت نظارت جامعه حسابداران رسمی ایران صورت گرفته است.
قیمت گذاری خدمات حسابرسی بیانگرمراحل و چگونگی تعین قیمت جهت خدمات حسابرسی منجمله حق الزحمه حسابرسی است،لذاحسابرسی موفق است که بتواند با توجه به ویژگیهای واحد مورد رسیدگی ، بهترین برآورد را از حق الزحمه خود داشته باشد تا ضمن حفظ کیفیت کار ، آنرا با حداقل هزینه انجام دهد. روش این پژوهش درزمره پژوهشهای توصیفی–پیمایشی می باشد. چارچوب نظری و پیشینه پژوهش از راه استقرایی وجمع آوری داده هاونتیجه نهایی برای آزمون ردیاپذیرش فرضیه ها،از طریق پرسش نامه انجام شده است. پژوهش دریک محیط واقعی یعنی موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران انجام شده وجزوپژوهشهای میدانی به شمارمی رود.نتایج پژوهش حاکی از آن است که در قیمت گذاری خدمات حسابرسی در موسسات خصوصی حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران،ترکیبی از چند استراتژی قیمت گذاری شامل:قیمت گذاری اضافه بها،قیمت گذاری بر اساس بازده سرمایه گذاری،قیمت گذاری پر مایه و گران،قیمت گذاری بخشی،قیمت گذاری رهبری زیان،قیمت گذاری جایگاه سازمانی،قیمت گذاری ریزشی،قیمت گذاری پیرو و قیمت گذاری برای خروج از بازار نقش دارند. همچنین نظریه "تمایز قیمت بر اساس کیفیت"نیز درقیمت گذاری خدمات حسابرسی نقش تعیین کننده ای داشته به نوعی که می توان گفت قیمت گذاری خدمات حسابرسی مبتنی براین نظریه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Determination strategy pricing auditing services based on theory of price distinctiveness According to quality in private sector institutions

نویسندگان [English]

  • Hasan esmaeili 1
  • Hamidreza Vakilifard 2
  • Azita Jahanshad 3
1 Ph.D. Student of Accounting,Science and research Branch, Islamic Azad University, Tehran , Iran .
2 Department of Accounting, Associate Professor, Science and research Branch, Islamic Azad University, Tehran , Iran.
3 Department of Accounting, Associate Professor, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This paper is a summary of research that has been conducted to review the strategies pricing of audit services and theory of price distinctiveness According to quality in private audit firms under the supervision of the Iranian Association Of Certified Public Accountants.
The method of this research is in the field of descriptive-survey research. Theoretical framework and research background through deduction and aggregation of data are finalized for testing the acceptance of hypotheses through a questionnaire. Since this research is conducted in a real environment, The results of the research indicate that the pricing of audit services at the private sector entities of the member of the Iranian Association Of Certified Public Accountants, a combination of several pricing strategies including:
Cost plus pricing, pricing based on return on investment, Skimming and expensive pricing
, segment pricing, loss leadership pricing, organizational position pricing, falling pricing, Follower pricing and pricing for exit from the market.also The theory of price distinctiveness According to quality has played a decisive role in the pricing of audit services, in the sense that pricing of audit services is based on this theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy
  • pricing of audit services
  • theory of price distinctiveness According to quality
  • Iranian Association Of Certified Public Accountants
  • بنی مهد. بهمن، مرادزاده فرد. مهدی، زینالی. مهدی. (1391). اثر حق الزحمه حسابرسی براظهار نظر حسابرس، فصلنامه حسابداری مدیریت، 5(15)،41-54.
  • بنی مهد. بهمن، نایب زاده، زهرا. (1397). قیمت گذاری خدمات حسابرسی مستقل و نظریه رقابت، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت،7 (25)، 181 -191.
  • بحری ثالث. جمال، بهنمون. یعقوب، مددی زاده. ابراهیم. (1395) . تأثیر استراتژی مالیاتی جسورانه و ترکیب هیأت مدیره بر حق الزحمه حسابرسی، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت،5(20)،13-26.
  • بلوریان تهرانی، محمد. (1393). قیمت گذاری به زبان ساده، تهران، انتشارات چاپ و نشر بازرگانی.
  • حساس یگانه. یحیی، حسنی القار. مسعود، مرفوع. محمد. (1394). بیش اطمینانی مدیریت و حق الزحمه حسابرسی، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، 3(22)،363-384.
  • حسن زاده، رمضانعلی. (1382). روش های آماری در علوم رفتاری، تهران، انتشارات ویرایش.
  • خاکی، غلامرضا. (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتـشارات مرکز تحقیقات علمی کشور.
  • دیانتی دیلمی. زهرا، بیاتی. مرتضی. (1394). رابطه رقابت بازار محصول و حق الزحمه حسابرس مستقل، مجله پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 7(27)،23-38.
  • رامین مهر. حمید، چارستاد. پروانه. (1392). روش تحقیق کمی با کاربرد معادلات ساختاری (نرم افزار لیزرل) ریا، تهران، انتشارات ترمه.
  • رجبی. روح ا...، محمدی خشویی. حمزه. (1387 .(رابطه بین هزینه های نمایندگی و قیمت گذاری خدمات حسابرسی مستقل بر روی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مجله بررسی های حسابداری و حسابرسی، 15(53)،35-52.
  • رشیدپور. علی.(1386).طراحی و ارایه مدل قیمت گذاری کالاهای فرهنگی، رساله دکتری رشته مدیریت و برنامه ریزی امور فرهنگی.
  • ساروخانی، باقر. (1382). روش تحقیق در علوم اجتماعی، روش‌های کمی: فنون و ابزار پیشرفته پژوهش، تهران، نشر دیدار.
  • سجادی. سیدحسین، بنابی قدیم. رحیم. (1397). تاثیر محافظه کاری مشروط بر حق الزحمه حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی،3(38)،63-90.
  • سرخانی مقدم. داریوش، پاکدل. عبدا... (1394). بررسی رابطه بین حق الزحمه غیرعادی حسابرسی و تجدید ارایه صورتهای مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 1 (37)، 77-86.
  • سرمد. زهره، بازرگان. عباس و حجازی. الهه. (1380). روش‏های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، نشرآگاه.
  • سکاران، اوما. (1381). روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‏ریزی.
  • عبدایی، الهام. (1392). اثر اقلام تعهدی غیراختیاری بر قیمت گذاری حسابرسی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری.
  • فخاری. حسین، قربانی. هادی، رجب بیکی. محمدعلی. (1397). پایداری و جهش در حق الزحمة غیرعادی حسابرسی و کیفیت گزارشگری مالی، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، 3(75) ،211-239.
  • محمدرضایی. فخرالدین، یحیایی. منیره، حسینی سهی. سیدعباس. (1394). اثر پذیرش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی برروی ریسک و حق الزحمه حسابرسی، فصلنامه حسابدار رسمی، 3(31)،69-79.
  • ملکیان. اسفندیار، نیکروان فرد. بیتا. (1394). بررسی تأثیر مالکان نهادی و دولتی بر دستمزد حسابرسی مستقل در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، 3(68)،139-166.
  • موسوی. سیدعلیرضا، داروغه حضرتی. فاطمه .)1390 (. بررسی رابطه جریان نقد آزاد شرکتها و حق الزحمه حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه حسابداری مالی، 3(10)،141-173.
  • مهرانی. ساسان، جمشیدی اوانکی. کورش. (1390). عوامل موثر بر تعیین حق الزحمه حسابرسی، فصلنامه حسابدار رسمی، 4(14)،79-94.
  • نادری. عزت‏الله، سیف نراقی. مریم. (1380). روشهای تحقیق در علوم انسانی (با تأکید بر علوم تربیتی)، تهران، انتشارات بدر.
  • نظری .رضا، عبادی خورده بلاغ. بهروز. (1393). بررسی تطبیقی تغییرات حق الزحمه خدمات حسابرسی و اظهار نظر حسابرس در بخش خصوصی و غیر خصوصی،فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3(12)،75-86.
  • نیک بخت. محمدرضا، تنانی. محسن. (1389). آزمون عوامل موثر بر حق الزحمه حسابرسی صورتهای مالی، مجله پژوهش های حسابداری مالی،2(2)،81-102.
  • واعظ. سیدعلی، احمدی. محمدرمضان، رشیدی باغی. محسن. (1393). تاثیر کیفیت حسابرسی بر حق الزحمه حسابرسی شرکت ها، مجله علمی پژوهشی دانش حسابداری مالی،1(1)،26-37.
  • هومن، حیدرعلی. (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل، تهران، انتشارات سمت.
  • Al-Harshani,M.o. (2008).The pricing of audit services:evidence fromKuwait,managerial, Auditing journal, Volume 23, 48-67..
  • S, Balsam. S, & Kim. S. (2009). The effect of Enron, Andersen, and Sarbanes-Oxley on the US market for audit services. Accounting Research Journal, 22 (1), 4-26.
  • Choi, J.-H., J.-B. Kim, X. Liu, and D. A. Simunic. (2008) . Audit pricing, legal liabilityregimes, and Big 4 premiums: Theory and cross-country evidence, ContemporaryAccounting Research ,25 (1), 55-99.
  • DeAngelo, L. (1981). Auditor size and auditor quality. Journal of Accounting & Economics. vol.3,No.3, 183-199.
  • J,D.& Lawson B.(2017).Audit market structure and audit pricing.accounting Horizons, 31(1),57-81.
  • Hamilton .J, Y. Li, and D. Stokes. (2008). Is the audit services market competitive following Arthur Andersen’s collapse?, Journal of Accounting and Finance, 48 (2), 233-258.
  • P. M. and K. G, Palepu .(2001). A Review of The Empirical Disclosure Literature. Journal of Accounting and Economics, Vol 31, No 3, 405-440.
  • N, Welker. R.B, Campbell.T.L. (1996). Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equations framework, Journal of Accounting and Business Research, 26 (2), 41-50.
  • Kituyi ,G. and Moya. M. (2012). Factors affecting the pricing oftelecommunication products and services in Uganda, Business and Management Research Journal, 1(3), 62-71.
  • Menon,K, Williams. &. , D. D.( 2001). Kin, Long term trends fees Auditing,A JournalTheory and Practice, 115-136.
  • Michael .L, Ettredge, Yang .Xu, and HanS. Yi. (2014). Fair Value Measurements and Audit Fees:
     Evidence  from the Banking Industry, A Journal of Practice & Theory,August 2014, Vol 33, No3. 33-58 
  • S, Prosser, H. Costello, H. Simpson, N. Patel, P. Rowe, S. & Hatton, C. (1998). Reliability and validity of the PAS ADD Checklist for detecting psychiatric disorders in adults with intellectual disability, Journal of Intellectual Disability Research, 42(2), 173-183.
  • W,& Willekens. M. (2012). An empirical test of spatial competition in the audit market. Journal of Accounting and Economics, 53 (2), 450-465.
  • Palmer, Adrian. (2001). Principles of Service Marketing, Mc Graw Hill. Third Edition. Great Britain.
  • A ,&, Sutton. J. (1982). Relaxing price competition through product differentiation,Review of Economic Studies,3(13),35-49.
  • Simunic,A. D.(1980). The pricing of audit services, Journal of Accounting Research,161- 190.