بررسی ارتباط بین تیپ های شخصیتی و سبک یادگیری در دانشجویان رشته حسابداری با استفاده از نظریه سبک یادگیری کُلب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،ایران.

2 استادیار گروه حسابداری، واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،ایران.

چکیده

شناخت ویژگی های شخصیتی یادگیرندگان، و توجه به تفاوتهای فردی آنها در زمینه علایق، نگرشها، خصوصیات شناختی، عاطفی و.. ، در دانشگاهها از وظایف مهم استادان و متخصصان تعلیم و تربیت می باشد لذا هدف کلی این پژوهش بررسی ارتباط بین تیپ های شخصیتی با سبک یادگیری دانشجویان رشته حسابداری با استفاده از نظریه سبک یادگیری دیوید کُلب است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در کلیه مقاطع تحصیلی کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی به تعداد 1000 نفر در سال تحصیلی 95-94 و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ،165 نفر است.نتایج پژوهش نشان داد بین 4 تیپ شخصیتی همگرا ، واگرا ، جذب کننده و انطباق دهنده با 4 سبک یادگیری نوع تجربه عینی ، نوع مشاهده تعاملی ،نوع مفهوم سازی و نوع آزمایشگری فعال دانشجویان رشته حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between personality types and learning styles in accounting students using Kolb's learning style theory

نویسندگان [English]

  • firooz amin khoie 1
  • Bahareh Banitalebi Dehkordi 2
1 Msc. Department of Accounting, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran.
2 Assistant Prof, Department of accounting, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]

Abstract
Understanding the characteristics of learners , and their attention to individual differences in interests , attitudes , characteristics of cognitive , emotional , etc . in the universities of the important tasks of teachers and educators is .The purpose of this study was to investigate the relationship between personality types and learning style accounting students using learning style theory is David Kolb . The target population included all accounting students at all levels of school Branch of Islamic Azad University BA , MA and PhD in 1000 in the 95 -94 school year. A sample using Cochran formula , 165 people . The results showed that the four personality types convergent, divergent, assimilating and adapting the learning experience with 4 styles objective , the type of interactive viewing , type of conceptualization and active experimentation accounting student at Islamic Azad University Branch positive and significant relationship has it .

کلیدواژه‌ها [English]

  • "؛"personality "
  • " learning style"؛ "earning theory of David Kolb "
  • "
  • استرنبرگ ،رابرت.جی.(1380). سبک های تفکر، ترجمه: علاءالدین اعتماد اهری و علی‌اکبر خسروی، تهران: انتشارات پژوهش دادار.
  • اعظمی، بهارک .(1381). بررسی رابطه بین سبک های شناختی وابسته به زمینه و مستقل از زمینه با نیازهای آموزشی دانش آموزان دبیرستانی کارگر شبکه ملی اطلاع رسانی مدارس ایران به تفکیک جنسیت و رشته تحصیلی در شهر تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
  • بیگی، علی‌رضا .(1380). بررسی رابطه بین سبک‌های یادگیری و خلاقیت در دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
  • پناهی،روح الله.کاظمی،سلطان علی. رضایی ،آذر میدخت، .(1390). رابطه سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی نقش جنس و رشته تحصیلی. روانشناسی تحولی .شماره 30. صص 196 –
  • تقوایی ، ناصر.(1382). مقایسه سبک‌های یادگیری (همگرا، واگرا، جذب‌کننده و انطباق یابنده) معلمان و دانش‌آموزان مراکز پیش دانشگاهی پسرانه رشته های علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک شهرستان ورامین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
  • رهنمای رودپشتی، ف.(1390). حسابداری مدیریت رفتاری(رویکرد نوآوری، ارزش آفرینی وکاربردی).. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی
  • شاملو، سعید. (1382). مکتب‌ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت، تهران: انتشارات رشد.
  • شکری، امید. (1382). بررسی اثر سبک های شناختی و درماندگی آموخته شده (الگوی شناختی) بر حل مسائل شناختی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • صبحی قراملکی ،ناصر. نادر، حاجلو. حانیه، غلام زاده .(1392).مقایسه ی سبکهای یادگیری، ویژگیهای شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با و بدون ناتوانی. یادگیری مقاله 5، دوره 2، شماره 4، صص102-82.
  • علی فری، ملیحه ؛ حمید رضا وکیلی فرد؛ بهمن بنی مهد؛ رمضانعلی رویایی.(1397). نقش تعدیل کنندگی تیپ شخصیتی افراد در تأثیر درک مسئولیت اجتماعی بر رضایت و تعهد شغلی حسابداران، فصلنامه حسابداری مدیریت، دوره 11، شماره 36، صص 93-
  • نادری، سپیده، بنی طالبی دهکردی، بهاره؛ غضنفری، احمد .(1395). بررسی تأثیر تیپ های شخصیتی A، B ، C و D حسابرسان بر محتوای گزارش حسابرسی، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 5، شماره 20، صص 71-86
  • Athanasou, J. A. (2001). Analysis of responses to vocational interest items, A study of Australian high school students. Journal of Career Assessment, N9, Pp .61-79.
  • Atherton, J.­(2002). Learning and teaching : Learning from experience, Available: Learning from experience.com
  • Berry, T.A. Srebalus, D.J. Cromer, P.W. Takacs, J. (2003). Counselor Trainee Technology use skills, learning styles, and preferred modes of insturction, Journal of Technology in Counseling (JTC)VOL. 3-1.
  • Blackmore, J. (1996). Learning style: preferences. Site: URL: http://www.cyg.net/~ blackm or/diglib/
  • Braio, A.(1995). Effects of incrementally intraducing learning-style on special educs- tional low achieving general education intermediate students structural analysis and attitude test scores Doctoral Dissertation, st. John,s university, Dissertation Abstracts international, 56(11),Pp.27-42 .
  • B ull,K.S. Montgomery, D. Kimball,S.L.(2000). student learning styles and Differences in instruction. Online: An Advanced Teaching Effectiveness Training Program – An Instructional Hypertext. Still water, ok: Oklahoma state University.
  • Busato, V.V. Prins, F.J. Elshout, J.J. Hamaker, C. (1999). The relation between learning styles, the Big Five Personality traits and achievement motivation in higher education, Personslity and Individual Differences 26, pp.129-140.
  • Ciechalski, J. (1998). Review of The SelfDirected Search, From E-1990 Revision . inj. C. Impara S.plake(Eds), 13th mental measurements yearbook. Lincoln, NA: University of Nebraska. ;Pp.893-894. 
  • Clump, M. Skogberg, K. (2003). Differences in learning styles of college students  attending similar universities in different geographic location, College Students Journal, Dec.
  • Jacob G. Birnberg. (2011). A proposal framework for behavioral Accounting research. Vol. 23. No. 1. pp. 1-43
  • Michael K. Mount. Murray R.Barrick Greg L.Stewart. (2011). Five- Factor Model of Personality and Performance in jobs involning Interpersonal Interactions. Pp.145-165.
  • Wagner, Jerome. P. And Walker, Ronald. E. (2006). Reliability and validity of a personality typology: the Enneagram. Journal of clinical psychology.
  • Williams, L., O'Connor, R. C., Grubb, N. R., & O'Corroll, R. E. (2010). Type D personality and illness perceptions in myocardial infarction patients. Journal of Psychosomatic Research, 70(2), 141-144