تبیین مفهوم هرمنوتیک در ارتقاء میان رشته ای حسابداری:الزامات و ساختاربندی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه آموزشی حسابداری ، دانشگده علوم انسانی، واحد تهران شرق ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش تبیین مفهوم هرمنوتیک در ارتقاء میان رشته‌ای حسابداری است. حسابداری شاخه‌ای ازعلوم اجتماعی بوده و بطور کلی جزِء استفاده‌کننده از سایر علوم است. بطوریکه می‌توان نسبت به حسابداری یک طرز تلقی میان رشته‌ای داشت. در این راستا فهم صحیح نسبت به آن می‌تواند موجب ارتقاء حسابداری شود. نظر به اینکه هرمنوتیک در معنای عام خود هنر فهمیدن است لذا در تبیین و فهم میان رشته‌ای حسابداری استفاده شده است. این پژوهش از نوع توصیفی است و به لحاظ شیوه اجرا از نوع تحقیقات پیمایشی است. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد با تعداد50 سوال می باشد.مدل مفهومی پژوهش براساس ادبیات موضوع ومفاهیم هرمنوتیکی میان رشته ای تدوین شده است. نتایج پژوهش حاکی ازاین است که فهم اولیه نسبت به میان رشته‌ای حسابداری وجود دارد که موجب ارتقاء حسابداری است اما فهم عمیق و هرمنوتیکی نسبت به میان رشته‌ای حسابداری وجود ندارد که الزام و ایجاد این نوع فهم می‌تواند موجب ارتقاء وسیع و عمیق‌تری نسبت به حسابداری شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the Concept of Hermeneutics in Interdisciplinary Accounting Promotion: Requirements and Structuring

نویسندگان [English]

  • Mohsen Mohseni sharif 1
  • zohreh hajiha 2
  • mir feyz fallahshams 3
1 PhD Candidate, Economic and Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Accounting, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to explain the concept of hermeneutics in promoting interdisciplinary accounting. Accounting is a branch of social science, and in general it is part of the use of other knowledge.So we can have an interdisciplinary approach to accounting. In this regard ,a proper understanding of it can promote accounting.As hermeneutics is an art of understanding in its general sense,it has been used to explain the interdisciplinary concept of accounting. This research is descriptive in nature and it is a survey research.The research tool is standard questionnaire with 50 questions. The conceptual model of the research is developed based on the subject literature and interdisciplinary hermeneutical concepts. The results indicate that there is an initial understanding of interdisciplinary accounting that promotes accounting, but there is no deep and hermeneutical understanding of interdisciplinary accounting that commitment and creation this kind of understanding can lead to a wider and deeper promotion of accounting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • hermeneutics
  • interdisciplinary
  • interdisciplinary hermeneutics
  • enhance accounting
  1. آزاد، علی رضا. (1390) ،سیر مطالعاتی برای آشنایی با هرمنوتیک و کاربرد آن.صص1-8
  2. افتخاری، علی.(1388) ،علوم بین رشته ای در اموزش عالی، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، سال اول، شماره 2، بهار ۱۳۸۸، صص 68-83
  3. احمدی، بابک (1370)، "ساختار و تاویل متن"، شالوده شکنی و هرمنوتیک، ج 2، (تهران، نشر مرکز، ، صص 502 -503 -509
  4. تری ایگلتون،( 1368)، "نظریه ادبی"، ترجمه عباس مخبر (تهران، نشر مرکز، صص 76 - 82.
  5. حریری، روزنامه همشهری، "هرمنوتیک انتقادی" ،23/12/1375، ص 6.
  6. ریکور، پل.1378."رسالت هرمنوتیک"، دیوید کوزنزهوی. حلقه انتقادی، ترجمه فرهاد مرادپور، چ2، تهران: روشنگران.
  7. زاهدی ،کیوان، (1388)، بررسی فراگشت آموزش و پژوهش میان رشته ای: نیاز دیروز، رویکرد امروز، زیرساخت فردا، فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، دوره اول، شماره 2، پاییز ، ص ۱۷-۱
  8. زیویار فرهاد شاکری خوئی، احسان اعتمادی امیر ،(1383) ،بازشناسی گزاره های هرمنوتیک فلسفی و بررسی و نقد آن، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهاردهم، شمارة دوم، تابستان ، صص47-66
  9. فولادچنگی, محبوبه و سیامک سامانی، (۱۳۸۵)، نقش مطالعات میان رشته ای دراعتلاءعلوم انسانی، کنگره ملی علوم انسانی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی
  10. قاسمی ،علی اصغر ، امامی میبدی، راضیه.(1394)، نقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد وتوسعه علوم انسانی در کشور، فصلنامه مطالعات میان رشته ای درعلوم انسانی،دوره هفتم، شماره 4 ،صص19- 1.
  11. کوزنزهوی، دیوید. (1371). حلقه انتقادی. ترجمه مراد فرهادپور، چ1، تهران: روشنفکران.
  12. گائینی ابوالفضل، حسین زاده امیر،(1391) ،پارادایم های سه گانه اثبات گرایی، تفسیری و هرمنوتیک در مطالعات مدیریت و سازمانراهبرد فرهنگ ،پاییز، دوره 5 ، شماره  19،صص 103-138
  13. لوسیلابرن (1381)،" اسطوره های یونان" ، ترجمة عباس مخبر، تهران: مرکز.
  14. مرتضوی, سیدخدایار، (۱۳۸۵)، هرمنوتیک و روش شناسی علوم انسانی، کنگره ملی علوم انسانی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  15. معیرزاده, مریم، (۱۳۹۰)، ضرورت کاربرد تفکر انتقادی به مثابه رویکرد میان رشته ای در آموزش، اولین همایش ملی آموزش در ایران 1404، تهران، پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت.
  16. مجتهد شبستری، محمد، (1397).مجموعه سخنرانی هادر زمینه هرمنوتیک، منتشر شده از مجموعه صدا نت.
  17. مهرمحمدی، م. (1381) ، برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها، تهران، استان قدس رضوی
  18. موسوی، سید محمد.(1391). هرمنوتیک پیش زمینه ها و تحولات آن ، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه قم، سال هفتم، شماره2، صص141- 156.
  19. نبوی، سید عبد الامیر،(1395). مطالعات میان رشته ای و تگثر روش شناختی برخی ملاحضات و پیشنهادها، فصلنامه مطالعات میان رشته ای درعلوم انسانی،دوره هشتم، شماره 2 ،صص74- 57.
  20. نیکومرام, هاشم ، نونهال نهر، علی اکبر، )۱۳۹۱(، بازشناسی مطالعات میان رشته ای درحسابداری و حسابرسی، دهمین همایش ملی حسابداری ایران، تهران، دانشگاه الزهرا.

فهرست منابع خارجی

  1. Andersson ,T.& Wolff, R.,(1996)," Ecology as a Challenge for Management Research", Scandinavian Journal of Management, Vol. 12, pp. 223-231.
  2. Boix Mansilla, V., Gardner, H. (2003). Assessing interdisciplinarity work at the frontier . an empirical exploration of symptoms of quality.
  3. Chettiparamb, A. (2007), Interdisciplinarity: A literature review. Southampton: The Interdisciplinary Teaching and Learning Group, Subject Center for Languages.
  4. Derrida, Jacques , (1982) ,“Structure, Sign, and Play,” in Margins of Philosophy, trans. Alan Bass(Chicago: University of Chicago Press),
  5. Frodeman ,Robert and Klein, Julie Thompson. (2010),The Oxford Handbook of Interdisciplinarity (New York, Oxford University Press,), pp39 - 41.
  6. Farooq, Muhammad Bilal, (2018) ,"A review of Gadamerian and Ricoeurian hermeneutics and Its application to interpretive accounting research", Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, Vol. 13 Issue: 3, pp.261-283
  7. Grondin, Jean . (2011), “Gadamer’s Experience and Theory of Education: Learning that the Other May be Right,” in Education, Dialogue, and Hermeneutics  , pp5- 20.
  8. Haslam, Jim. Chabrak ,Nihel. Kamla, Rania, (2019) ,Emancipatory accounting and corporate governance: Critical and interdisciplinary perspectives, Critical Perspectives on Accounting.
  9. Jerry A. (2013),”In Defense of Disciplines: Interdisciplinarity and Specialization in the Research” University (University of Chicago Press, , 123.
  10. Jeacle, Ingrid. Carter, Chris, (2014),"Creative spaces in interdisciplinary accounting research", Accounting,Auditing & Accountability Journal, Vol. 27 Iss 8 pp. 1233 - 1240
  11. Klein, J.T., & Newell, W.H. (1998). Advancing the social sciences through the interdisciplinary enterprise, In W.H. Newell (Ed.), Interdisdiplinarity: Essays from the Literature, New York: CEEB, PP:3- 22.
  12. Kevin W. Clark, M.A. (2016),The Hermeneutics Interdisciplinary ,Georgetown University Washington, D.C.May 1,
  13. Klein, J. T. (1996), Crossing Boundaries: Knowledge, Disciplinarities and Interdisciplinarities , London: University of Virginia.
  14. Krathwohl, David R. (2002). A Revision of Bloom’s Taxonomy:An Overview, THEORY INTO PRACTICE Revising Bloom’s Taxonomy / Autumn
  15. -Reynhout’s, Kenneth A, (2011), “The Hermeneutics of Transdisciplinarity: A Gadamerian Model of Transversal Reasoning,” in Metanexus (September 1). 
  16. Lattuca, L. R (2001), Creating Interdisciplinarity: Interdisciplinary Research and Teaching among College and University Faculty.published. Vanderbilt University Press
  17. Margarita Corry,Sam Porter,Hugh McKenna,( 2019), The redundancy of positivism as a paradigm for nursing research, nursing philosophy Volume 20, Issue 1
  18. Murray, M. K. & Wiesemes (2009), Exploring Avenues to Interdisciplinary Research:From Cross- to Multi- to Interdisciplinarity. Nottingham University Press
  19. Parker, Lee D. Guthrie, James, (2014). "Addressing directions in interdisciplinary accounting research" ,Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 27 Issue: 8, pp.1218-1226,
  20. Parker, Lee D. Guthrie, James, (2017)," Reflections and projections: 30 years of the interdisciplinary accounting, auditing and accountability search for a fairer society ", Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 30 Iss 1 pp1-20
  21. -Richardson, A.J.(2008), Strategies in Development of AccountingHistory as an Academic Discipline. Accounting History, Vol 13,No.247 , pp.247-280
  22. Roberta Frank, (1988 ). “ ‘Interdisciplinary’: The First Half Century” in Issues in Interdisciplinary Studies Vol.6 pp.139- 151),
  23. Rorty, Richard. (1991). Inquiry as recontexualization: An anti-dualist account of interpretation. In David Hiley, James Bohman, & Richard Shusterman (Eds.), The interpretive turn: Philosophy, science and culture (pp.59-80). Ithaca, NY: Cornell University Press.
  24. Sandywell, Barry (1996). Reflexivity and the crisis of western reason: Logological investigations (Vol. 1). London: Routledge.
  25. Scholz, Oliver R, (2015). in International Encyclopedia of the Social ا Behavioral Sciences (Second Edition),
  26. Stember,M. (1998). Advancing the social sciences through the interdisciplinary enterprise, In W.H. Newell (Ed.), Interdisdiplinarity: Essays from the Literature, New York: CEEB, PP:337-350.
  27. Vieira, K. A. L. de Queiroz, .G. M. (2017),Hermeneutic Content Analysis: a method of textual analysis International Journal of Business Marketing and Management (IJBMM) Volume 2 Issue 8, P.P. 8-15