ارائه مدلی بر مبنای چارچوب فرهنگی هافستد برای تصمیم گیری مالی سرمایه گذاران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو مقطع دکتری گروه حسابداری، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.

2 استادیارگروه حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.

چکیده

اهمیت شناخت عوامل فرهنگی به اندازه ای است که امروزه رمز و راز موفقیت در عرصه رقابت محسوب گردیده و پیش زمینه ای برای جهانی عمل کردن می باشد. لذا بایستی در یک سیستم جهانی تفاوت فرهنگ ها را درک نموده و متناسب با آن فرهنگ تصمیم گیری نمود.پژوهشگر در این تحقیق به دنبال پاسخی برای چگونگی تاثیر فرهنگ بر سبک های تصمیم گیری و تصمیمات برنامه ریزی نشده می باشد که در این راستا ارتباط بین عوامل فرهنگی (فردگرایی و جمع گرایی،زن گرایی و مرد گرایی ) با استفاده از تحقیقات و مطالعات موجود مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در این تحقیق پس از گرد اوری پرسشنامه های تکمیل شده مربوط به ابعاد فرهنگی اقدام به خوشه بندی با استفاده از الگوریتم شبکه خود سازمانده نقشه های امتیاز دهی فرهنگی خوشه بندی شده ابتدا با استفاده از شاخص های پرسشنامه ابعاد فرهنگی هافستد شامل: مردگرایی در مقابل زن گرایی؛فردگرایی در مقابل جمع گرایی و سپس چهار نوع سبک تصمیم گیری شامل:سبک تصمیم گیری هدایتی؛سبک تصمیم گیری تحلیلی؛سبک تصمیم گیری ادراکی و سبک تصمیم گیری رفتاری با نقشه ارتباط داده می شوند. به عبارت دیگر، ابتدا ما انواع فرهنگ های سرمایه گذاران فعال در بورس را خوشه بندی کردیم و سپس چهار سبک تصمیم گیری با خوشه های اثرات بررسی شد. شواهد تجربی این مطالعه نشان می دهد که سبک های تصمیم گیری با دو بعد فرهنگی روابط متفاوتی دارند. هنگام بررسی جزئیات خوشه ها ،رابطه بین مولفه ها و اثربخشی پیچیده تر می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Provide a model based on Hofstede's cultural framework for investors ' financial decision - making

نویسندگان [English]

  • hamed falamarzi 1
  • zadallah fathi 2
  • hoseyn shafiae 3
1 Ph.D. Student of Acconting Department of Accounting, sirjan Branch, Islamic Azad University, sirjan, Iran
2 Associate Professor of Accounting Department of Accounting, Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran,
3 Associate Professor of Accounting Department of Acconting, sirjan Branch, Islamic Azad University, sirjan, Iran
چکیده [English]

The importance of recognizing cultural factors is as much a mystery of competition today as it is a precursor to globalization. Therefore, in a global system, one must understand the differences between cultures and make decisions according to that culture. The relationship between cultural factors (individualism and collectivism, feminism and masculinity, power gap and uncertainty) is examined and analyzed using existing research and studies. In this research, after collecting completed cultural questionnaires, they attempted to cluster using self-organized network algorithm clustered cultural scoring maps first (1) using Hofstede cultural dimension questionnaires. Includes: masculinity versus feminism; 1) individualism vs. collectivism; avoiding uncertainty; and trained power distance and then (2) four types of decision making including: decision making style Guiding Analytical decision making style; Perceptual decision making style; and ) Behavioral decision making style are associated with the map. In other words, we first clustered all types of stock investor cultures, and then four decision styles with clusters of effects were examined. In this way, we were able to freely examine our organizing network to identify different shapes or combinations of effectiveness, and then examine internal control structures individually, thus creating a culture of a certain level of We base the decision, we identified. The empirical evidence from this study suggests that decision styles have different relationships with the four cultural dimensions. When examining cluster details, the relationship between components and effectiveness becomes more complex.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The decision - making style of investors
  • Hofstede's cultural framework
  • individualism versus collectivism
  • امانی‎ ‎ساری‎ ‎بگلو،‎ ‎جواد؛‎ ‎غلامعلی‎ ‎لواسانی،‎ ‎مسعود؛‎ ‎اژ‎ ‎ه‎ ‎ای،‎ ‎جواد؛‎ ‎خضری‎ ‎آذر،‎ ‎هیمن(۱۳۹۰)«رابطۀ‎ ‎ارزش‎ ‎های‎ ‎فرهنگی‎ ‎و‎ ‎متغیرهای‎ ‎فردی‎ ‎با‎ ‎میزان‎ ‎استفاده‎ ‎از‎ ‎رایانه‎ ‎در‎ ‎دانشجویان»مجلۀ‎ ‎علوم‎ ‎رفتاری‎ ‎دورة‎ ‎‏5،‎ ‎شمارة‎ ‎‏1، ‏صص‎ ‎‏۱-۱۰ ‏
  • توفیقی, سیده طاهره، ۱۳۹۷، رابطه فرهنگ سازمانی با الگوی تصمیم گیری در آموزش و پرورش، سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد، موسسه علمی پژوهشی ISR- دانشگاه فنی و حرفه ای کشور - آموزش و پرورش محمودآباد.
  • اردشیر, رویا و حسین کاظمی، ۱۳۹۷، تاثیر ابعاد ارزش های فرهنگی بر چسبندگی هزینه ها، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، انجمن مدیریت ایران.
  •  
  • عباسی ریکانی, مهسا و محمد ایمانی برندق، ۱۳۹۶، بررسی رابطه بین فرهنگ با رفتار تصمیم گیری خرید و فروش سهام در ‏بورس های منطقه ای منتخب اوراق بهادار در ایران، دومین کنگره بین المللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران، ‏مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه.‏
  • میرسپاسی . ناصر ، دانایی فرد .حسن.(۱۳۸۵). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و سبک تصمیم گیری و ارائه یک الگوی بهینه ، آینده ‏پژوهی مدیریت ، (پیاپی 68)، بهار 1385 شماره۱، صص ۲۳-۴۶.‏
  • واثقی, علی؛ صمد جباری اصل و مسعود امامی نژاد، ۱۳۹۵، بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و سبک های تصمیم گیری مدیران ‏ادارات دولتی شهرستان اردبیل، سومین همایش علمی پژوهشی یافته های نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران، تهران، ‏انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.‏
  • Adapa, S. (‎‏2008‏‎). “Adoption of Internet Shopping: Cultural Considerations ‎in India and‏ ‏Australia”. Journal of Internet Banking and Commerce, ‎‏13‏‎ (‎‏2‏‎), ‎‏351‏‎-‎‏366‏‎.‎
  • Arciniegas, I., Daniel, B. and Embrechts, M.J. (2001), “Exploring financial crises data with self-organizing maps (SOM)”, in Allinson, N., Yin, H., Allinson, L. and Slack, J. (Eds), Advances in Self-Organizing Maps, Springer-Verlag, London, pp. 39-46.
  • Bishop, C.M. (1995), Neural Networks for Pattern Recognition, Avon, Oxford University Press.
  • Deboeck, G.J. (1998), “Software tools for self-organizing maps”, in Deboeck, G.J. and Kohonen, T. (Eds), Visual Explorations in Finance using Self-Organizing Maps, Springer-Verlag, pp. 179-194.
  • Eklund, T., Back, B., Vanharanta, H. and Visa, A. (2003), “Using the self-organizing map as a visualization tool in financial benchmarking”, Information Visualization, Vol. 2 No. 3, pp. 171-181.
  • Eklund, T., Back, B., Vanharanta, H. and Visa, A. (2008), “Evaluating a SOM-based financial benchmarking tool”, Journal of Emerging Technologies in Accounting, Vol. 5 No. 1, pp. 109-127.
  • Fehrenbacher, D., Roetzel, P. and Pedell, B. (2018), "The influence of culture and framing on investment decision-making", Cross Cultural & Strategic Management, Vol. 25 4, pp. 763-780.
  • Ghada, R. & Galal, H. (‎‏2009‏‎). “The role of culture in e-commerce use for the ‎Egyptian‏ ‏consumers”. Business Process Management Journal, ‎‏15‏‎ (‎‏1‏‎), ‎‏34‏‎-‎‏47‏‎.‎
  • Han, J. and Kamber, M. (2001), Data Mining: Concepts and Techniques, Academic Press, San Diego, CA.
  • Hitosugi,C.I. (‎‏2009‏‎). Effects of culture on online initial trust: individual level ‎‎‏ ‏A doctoral dissertation of philosophy in communication and ‎information sciences,‎‏ ‏University.‎
  • Hofsted,G. (‎‏2001‏‎). Culture’s consequences: Comparing values, behavior, ‎institution‏ ‏and organizations across nations. (‎‏2‏nd ed.) Thousand Oaks, CA: ‎Sage Publications.‎
  • House, R.J.; Javidan, M.; Hanges, P.J. & Dorfman, P.W. (‎‏2002‏‎). “Understanding ‎Cultures & Implicit Leadership Theories Across the Globe: An ‎Introduction to Project GLOBE”. Journal of World Business, ‎‏37‏‎, ‎‏3‏‎-‎‏10‏‎.‎
  • Hsiu-Jen Fu., (2006). “Effects Of FinancialInformation Transparency On InvestorBehavior In Taiwan Stock Market''
  • Ilagan, S. V. (‎‏2009‏‎). Exploring the impact of culture on the formation of ‎consumer trust‏ ‏in internet shopping, A thesisfor the degree of master of ‎arts in Communication, Department of Communication and Journalism and ‎The Graduate School of the University of Wyoming.‎
  • Jarvenpaa, S. & Tractinsky, N. (‎‏1999‏‎). “Consumer trust in an Internet store: A ‎crosscultural”. Journal of Computer-Mediated Communication, ‎‏5‏‎. Retrieved on ‎February ‎‏18‏‎, ‎‏2008‏‎ ‎‏.‏
  • Kiviluoto, K. (1998), “Predicting bankruptcies with the self-organizing map”, Neurocomputing, Vol. 21 Nos 1/3, pp. 191-201.
  • Länsiluoto, A. and Eklund, T. (2008), “Comparison of the suitability of the self-organizing map for analyzing the macro and firm environment – an empirical field survey”, benchmarking: An International Journal, Vol. 15 No. 4, pp. 402-419.
  • Lee, S.C., Suh, Y.H., Kim, J.K. and Lee, K.J. (2004), “A cross-national market segmentation of online game industry using SOM”, Expert Systems with Applications, Vol. 27 No. 4, pp. 559-570.
  • Sarlin, P. and Eklund, T. (2011), “Fuzzy two-level clustering of the self-organizing map: some applications on financial time series”, in Laaksonen, J. and Honkela, T. (Eds), WSOM 2011, LNCS, 6731, Heidelberg: Springer, pp. 40-50.
  • Thirathon U., Wieder B., Matolcsy Z., Ossimitz M.-L.(2017), Big Data, Analytic Culture and Analytic-Based Decision Making Evidence from Australia, Procedia Computer Science,  121 , pp. 775-783.
  • Wang Z., McNally R., Lenihan H. (2019), The role of social capital and culture on social decision-making constraints: A multilevel investigation ,  European Management Journal,  37  (2) , pp. 222-232.
  • Yoon, C. (‎‏2009‏‎). “The effects of national culture values on consumer acceptance of ‎ecommerce: Online shoppers in China”. Information & Management. ‎‏46‏‎ (‎‏2‏‎), ‎‏294‏‎–‎‏301‏‎.‎