ارزیابی عوامل موثر بر عملکرد مالی نمایشگاه های تجاری در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

2 استاد، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران نویسنده مسئول

3 استاد، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

چکیده

این پژوهش ارزیابی عوامل تاثیر گذار بر عملکرد مالی نمایشگاه های تجاری از دید غرفه داران در ایران است.
پژوهش حاضر از نوع کمی، از نظر روش توصیفی – پیمایشی و به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی می باشد. برای گرد آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه پاسخ بسته استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 414 نفر از افراد تصمیم گیرنده و تاثیرگذار در غرفه های نمایشگاهی در نمایشگاه های بین المللی برگزار شده در سال 1395 در محل نمایشگاه بین المللی تهران انتخاب شدند و از روش تحلیل عامل اکتشافی برای شناسایی سازه ها و مولفه ها استفاده شده است. با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و برای تایید اعتبار سازه ها از تجزیه و تحلیل عامل تاییدی و در معادلات ساختاری نرم افزار ایموس بکار گرفته شده است.
نتایج بدست آمده نشان داد بخصوص اهداف مالی تبیین شده نمایشگاه قبل از فرآیندهای نمایشگاهی به عنوان پیش بین و عامل کنترل زا ، در جهت کاهش خطا در اقدامات اجرایی بر کلیه فرآیندهای نمایشگاهی تاثیر مستقیم و معنی داری دارد. از طرفی فعالیت های نمایشگاهی به سه دسته فعالیت های قبل، حین و بعد از نمایشگاه تقسیم می شود که هر سه مرحله بر عملکرد مالی نمایشگاهی تاثیر مستقیم و معنی داری دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of effective factors on financial performance of trade fairs in Iran

نویسندگان [English]

  • Hooshang GOODARZI 1
  • Hussein Vazifehdust 2
  • Seyyed Jamaloddin Tabibi 3
1 PhD. Student, Business Administration Dept., Faculty of Management and Economics, Science and Research branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran
2 Prof., Business Administration Dept., Faculty of Management and Economics, Science and Research branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran
3 Prof. Business Administration Dept. , Faculty of Management and Economics, Science and Research branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran
چکیده [English]

The objective of this research is to evaluate the factors affecting the financial performance of exhibitions from the perspective of exhibitors in Iran.
The study is quantitative and contains descriptive-survey method and is an applied research in terms of objectives. A closed response questionnaire was used to collect the required data. The statistical population of the study was 414 decision-makers and influential people in the exhibition stands and companies participated in 2016 exhibitions held in the permanent premises of Tehran international trade fairs. Exploratory factor analysis was used to identify the structures and components. SPSS software has been applied, validation analysis and structural equations have been used to verify the validity of the structures using the Imus software that can be utilized for this research.
The results showed that the predefined financial objectives of the exhibition as a predicting and controlling factor, have a direct and significant effect for reducing the error in executive actions on all exhibition processes and it’s different activities. On the other hand, the activities of the exhibition are divided into three important categories: before, during and after the exhibition, all three stages having direct and significant impact on the financial performance of the exhibition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Trade Fair
  • Financial Performance Assessment
  • Exhibition Participants
  • احمدی، پرویز؛ نعیمی ، سمیه .(1388). اثر حضور شرکت های تولیدی داخلی در نمایشگاه های بازرگانی بین المللی تهران بر موفقیت تجاری آن ها . مطالعه موردی : نمایشگاه مبلمان منزل و اداری . پایان نامه کارشناسی ارشد.
  • اسماعیل پور، مجید ؛ بحرینی زاده، منیجه؛ زندوی، محدثه.(1394).بررسی تاثیر منابع شرکت های تولیدی بر دستیابی به اهداف حضور در نمایشگاه تجاری.مورد مطالعه : پژوهشی در نمایشگاه بین المللی بوشهر.
  • حقیقی، محمد؛ بیورانی، حسین ؛ قارلقی، ابراهیم.(1389) .بررسی عوامل موثر برجذب واحد های صنعتی در نمایشگاه های ایران و اثرات آن بر شاخص های مالی آن. بررسی های بازرگانی ، 43، 16-26.
  • صادقی، تورج ؛ عاقل فدیهه زهرا (1389) . بررسی منابع مورد نیاز شرکت کنندگان و فرایندهای بازاریابی نمایشگاه های تجاری . چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
  • ناظمی ، شمس الدین؛ میرزاده ملیحه. (1385) بررسی اثر شرکت های تولیدی در نمایشگاه های بین المللی بازرگانی خراسان بر موفقیت تجاری آن ها . فصلنامه پژوهش های بازرگانی ،41، 213-244.
  • نیازی، سید رضا. (1382). حضور موفق در نمایشگاه . تهران : نشر اتابک.

 

In English

 

  • Abratt, R. and Kelly, P.M. (2002), “Customer-supplier ،Partnerships: perceptions of a successful key account Management program”, Industrial Marketing Management, 31, pp. 467-76
  • Barczak, G.J., Bello, D. and Wallace, E.S. (1992), “The role of consumer shows in new product adoption”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 9 No. 2, pp. 55-67.
  • Barney, J.B. (1991), “Firm resources and sustained competitive advantage”, Journal of Management, Vol. 15, 175-90
  • Barreyre, P.Y. and Lentrein, D. (1990), “Promotional communication toward suppliers”, Proceedings 6th Industrial Marketing and Purchasing Conference, University Bocconi, Milan, pp. 106-16.
  • Blythe, J., (1996),"The evaluation of non-selling activities at British trade exhibitions: an exploratory study", Marketing Intelligence & Planning, Vol. 14 Iss 5 pp. 20 – 24.
  • Blythe, J., (2009),"Trade fairs as communication: a new model", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25 Iss 1 pp. 57 – 62.
  • Blythe, J. (1999),"Visitor and exhibitor expectations and outcomes at trade exhibitions", Marketing Intelligence & Planning, Vol. 17 Iss 2 pp. 100 – 110.
  • Bello, D., & Barczak, G., (1990),"Using Industrial Trade Shows to improve New Product Development", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 5 Iss 2 pp. 43 – 56.
  • Dekimpe, M.G., Francois, P., Gopalakrishna, S., Lilien, G.L and Bulte, C. (1997), “Generalizing about trade show effectiveness: a cross-national comparison”, Journal of Marketing, Vol. 61 No. 4, pp. 55-64.
  • Dukate, D. (2002). Exhibition Industry Journal of Center for Exhibition Industry Research.
  • Grant, R.M. (1991), “The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation”, California Management Review, Vol. 33 No. 3, pp. 114-35.
  • Gopalakrishna C.S., & Roster Shrihari Sridhar, (2010),"An exploratory study of attendee activities at a business trade show", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25 Iss 4 pp. 241 – 248.
  • Gottlieb, U., Brown, M., & Drennan, J. (2011). The influence of service quality and trade show effectiveness on post-show purchase intention. European Journal of Marketing, 45, 1642-1659.
  • Hair, J.F., Bush, R. and Ortinau, J. (2000), Marketing Research: A Practical Approach for the New Millennium, McGraw-Hill Higher Education, Boston, MA.
  • Hammer, M. and Champy, J. (1993), Re-engineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution, Harper Business, New York, NY.
  • Han, J.K., Kim, N. and Srivastave, R.K. (1998), “Market orientation and organizational performance: is innovation the missing link?”, Journal of Marketing, Vol. 62 No. 4, pp. 30-45.
  • Hansen, K. (1999), “Trade show performance: a conceptual framework and its implications for future research”, Academy of Marketing Science Review, Vol. 99 No. 8, pp. 1-12.
  • Herbig, P., O’Hara, B. and Palumbo, F. (1997), “Differences between trade show exhibitors and non-exhibitors”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 12 No. 6, pp. 368-82.
  • Herbig, P., O Hara, B., & Palumbo, F. (1998). Trade show : who, what, why,.Journal of Business and Industrial Marketing, 18, 425-435.
  • Jonida Kellezi – The Effectiveness of Trade Shows in Global Competition, European Academic Research, VOL. I, ISSUE 3/ JUNE 2013.
  • Jim_enez, J. F., Cazorla, I. M., & Linares, E. (2002). Ferias comerciales en Espa~na. Un an_alisis sectorial. Distribuci_on y consumo, 61, 61-71.
  • Jin, X., Weber, K., & Bauer, T. (2012). Impact of clusters on exhibition destination attractiveness: evidence from Mainland China. Tourism Management, 33(6),1429e1439.
  • Konopacki, A. (1990), “CEOs attend trade shows to grab power buyers”, Marketing News, 15 October, pp. 5-6.
  • Kirchgeorg, M., Springer, C., & Kästner, (2009),"Objectives for successfully participating in trade shows", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25 Iss 1 pp. 63 – 72.
  • Korneliussen, W., (2011),"The dimensionality of trade show performance in an emerging market", International Journal of Emerging Markets, Vol. 6 Iss 1 pp. 38 – 49.
  • Lee, C., & Kim, S. (2008). Differential effects of determinants on multi dimensions of trade show performance: By Three stages of pre-show, at-show, and post show activities. Industrial Marketing Management, 37, 784-796.
  • Ling- yee, L. (2008). The effects of firm resources on trade show performance: how do trade show marketing processes matter? Journal of Business & Industrial Marketing, 23/1, 35-47.
  • Sarmento, M., Farhangmehr, M. & Simões, C., (2015), “Participating in Business-to-Business Trade Fairs: Does the Buying Function Matter?”, Journal of Convention & Event Tourism, 16:4, 273-297.
  • Sarmento, M., Farhangmehr, M., Cláudia Simões , (2015),"A relationship marketing perspective to trade fairs: insights from participants", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 30 Iss 5 pp. 584 – 593.
  • Seringhaus, F., & Rosson, P., (1998),"Management and performance of international trade fair exhibitors: government stands vs independent stands", International Marketing Review, Vol. 15 Iss 5 pp. 398 – 412.
  • Tafessa, W., & Korneliussen, T. (2011). The dimensionality of trade show performance in an emerging market. International Journal of Emerging, 6, 3849