تبیین رابطه رتبه بندی مسئولیت پذیری اجتماعی ویجئو با عملکرد مالی و ارزش شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد

2 گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران

3 استاد - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

4 استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

در مقاله حاضر به تبیین رابطه رتبه بندی مسئولیت پذیری اجتماعی ویجئو با عملکرد مالی و ارزش 118 شرکت طی سال های 1386 لغایت 1396 پرداخته شده است. شاخص های مسئولیت اجتماعی ویجئو در شش بعد رفتار تجاری، نظام راهبری شرکتی، مشارکت اجتماعی، محیط زیست، منابع انسانی و حقوق بشر است. برایاندازه گیری شاخص های یاد شده از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. همچنین برای اندازه گیری ارزش شرکت از معیار بازده غیر عادی و از شاخص های نظیر، بازده داراییها، بازده صاحبان سهام، بازده سرمایه گذاری شده، بازده فروش و کیو توبین به عنوان معیاری برای عملکرد شرکت استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که، شاخص هایافشاءشدهابعادنظام راهبری شرکتی(هیئت مدیرهو سهامداران) و رفتار تجاری(مشتریان و یکپارچگی تجاری) دارایبیشترینو بعد اجتماعیکمترین سطحافشاء درشرکت هارا دارا بودند. به عبارتی شرکت ها بطور معمول گزارش های مربوط به قراردادهای تدارکات خرید، اطلاعات مربوط به کالاها و همچنین تعداد و نام اعضای هئیت مدیره، درصد و میزان هر یک از سهام داران را افشا نموده اند. نتایج فرضیه های تحقیق حاکی از ارتباط منفی بین رتبه مسئولیت پذیری شرکت ها بر اساس شاخص های مسئولیت اجتماعی ویجئو با ارزش شرکت و رابطه مثبت با عملکرد مالی می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining The Relationship Between Vigeo's Social Responsibility Rating with The Financial Performance and Firm Value

نویسندگان [English]

  • Milad Biabani 1
  • Zahra Lashgari 2
  • Ahmad Yaghoobnejad 3
  • Farzaneh Heidarpour 4
1
2
3
4 Associate professor of Accounting, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this paper, we examine the relationship between Vigeo's social responsibility rating with the financial performance and firm value of 118 companies during the period from 1386 to 1396. Vigeo Social Responsibility Indicators are based on six dimensions of business behavior, corporate governance, social participation, environment, human resources and human rights. The content analysis method was used to measure these indices. Also, to measure the firm's value, the criterion of abnormal returns and the indexes such as return on assets, return on equity, return on investment, sales return, and Tobin's Q ratio were used as a measure of firm performance. Research findings indicate that disclosed indicators of corporate governance (board and shareholders) dimensions and business behavior (customers and business integrity) have the highest and most socially highest levels of disclosure in companies. In other words, companies typically disclose reports on procurement contracts, commodity information, as well as the number and name of board members, percentage and amount of each shareholder. The results of the research hypotheses indicate a negative relationship between the corporate responsibility rating based on Vigeo's social responsibility indices with firm value and a positive relationship with financial performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corporate Responsibility Rating
  • Vigeo's Social Responsibility
  • Firm Value
  • Financial Performance
  • آذر.عادل، مومنی. منصور،(1390)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه تهران.
  • امیرحسینی.زهرا، قبادی.معصومه، (1395)، گزارشگری مسئولیت اجتماعی،عملکرد مالی و مالکیت نهادی، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت ، شماره 28، ص ص 55-66.
  • امین.وحید ؛ فغانی ماکرانی .خسرو؛ ذبیحی.علی، (1397)، مطالعه رابطه بین شرکت های دولتی، ابعاد عملکرد پایندگی شرکتی و ارزش شرکت، فصلنامه حسابداری دولتی، دوره 4، شماره 2، ص ص 75-92.
  • پورعلی.محمدرضا، حجامی.محدثه، (1393)، بررسی رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی و مالکیت نهادی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 10، ص ص 13-150.
  • حسینی.سیدحسن، اعزازی. محمد اسماعیل، دنیائی.محمد، تهرانی.رضا، (1390)، بررسی مقایسه ای رتبه بندی شرکت های برتر بر اساس نسبت های مالی با رویکرد ترکیبی و شاخص هایAHP–TOPSIS بورس اوراق بهادار تهران، مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، شماره 8، ص ص 27-49.
  • خدایی. بهزاد، (1396)، بررسی رابطه بین ایفای مسئولیت اجتماعی و مدیریت سود واقعی و حسابداری در شرکتهای دارای مالکیت خانوادگی و غیرخانوادگی، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 4، ص ص 308- 323.
  • Baron, D.P., Harjoto, M., and Jo, H., (2008). The Economics and Politics of Corporate Social Performance. Working Paper Stanford, Graduate School of Business Research Paper, 1993.
  • Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-
  • Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility evolution of a definitional Business & Society, 38(3), 268-295.
  • Cellier, Alexis (2015), The Effects of Social Ratings on Firm Value, Research in International Business and Finance,http://dx.doi.org/10.1016/j.ribaf.2015.05.001
  • Dupré, D., Girerd-Potin, I., Jimenez-Garces, S., Louvet, P., 2009. Inf uence de la notation éthique sur l’évolution du prix des actions: un modèle théorique. Revue Economique 60, 5–32.
  • Edmans, A., 2011. Does the stock market fully value intangibles? Employee satisfaction and equity prices. Journal of Financial Economics 101, 621–640.
  • Falck, O., & Heblich, S. (2007). Corporate social responsibility: Doing well by doing Business Horizons, 50(3), 247-254.
  • Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Girerd-Potin, I., Jimenez-Garcès, S., Louvet, P., 2013. Which dimensions of social responsibility concern f nancial investors? Journal of Business Ethics, 1–18.
  • Godfrey, P. C., & Hatch, N.W. (2007). Researching corporate social responsibility: An agenda for the 21st century. Journal of Business Ethics, 70(1), 87-
  • Gray, R., Kouhy, R., & Lavers, S. (1995). Corporate social and environmental reporting: A review of the literature and a longitudinal study of UK disclosure. Accounting, Auditing & Accountability Journal, 8, 47–77.
  • M. (2013). The relationship between corporate social responsibility disclosure and corporate governance characteristics in Malaysian public listed companies. Working aper. http:// www.ssrn.com.
  • Jiao, Y., 2010. Stakeholder welfare and f rm value. Journal of Banking & Finance 34, 2549–2561.
  • Jamali, D. (2118). A stakeholder approach to corporate social responsibility: Fresh insights into theory vs practice, Journal of Business Ethics (in press).
  • Li, Q., Luo, W., Wang, Y., & Wu, L. (2013). Firm performance, corporate ownership, and corporate social responsibility disclosure in China.Business Ethics: A European Review, 22, 159–173.
  • Maignan, Isabelle and O. C. Ferrell. 2004.“Corporate Citizenship as a Marketing Instrument: Concepts, Evidence, and Research Directions.” European Journal of Marketing 35 , 457–484.
  • McWilliams, A., & Siegel, D. (2001). Corporate social responsibility: A theory of the firm perspective. Academy of Management Review, 26(1), 117-127.
  • Mercedes, R.F.(2015). Social responsibility and financial performance: The role of good corporate governance. BRQ Business Research Quarterly.
  • Park, C. & Lee, T.M. (2009). Information Direction, Website Reputation and Ewom Effect: A Moderating Role of Product Type. Journal of Business Research, 62 (1), 61-67.
  • Scholtens, B., Zhou, Y., 2008. Stakeholder relations and f nancial performance. Sustainable Development 16,213–232.
  • Sidhoum, A., & Serra Devesa, M. T. (2017). Corporate social responsibility and dimensions of performance: An application to U.S. electric utilities. Utilities Policy, 48, 1-11.
  • Sungbeen Park, Sujin Song, Seoki Lee. (2017). Corporate social responsibility and systematic risk of restaurant firms: The moderating role of geographical diversification. Tourism Management 59. 610-620.
  • Wang, X., Zhang, M. & Yu. (2016). Managerial overconfidence and over-investment: Empirical evidence from China,3 (3), pp 453–469.

Yoon. B, Chung. Y, (2018), The effects of corporate social responsibility on firm performance: A stakeholder approach, Journal of Hospitality and Tourism Management, 37, PP 89-96.