تبیین رابطه هوش هیجانی با انواع شیوه های مدیریت سود با تأکید برخود شیفتگی مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.

2 استادیارگروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران)نویسنده مسئول).

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بهشهر، ایران .

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه بین هوش هیجانی و مدیریت سود با در نظر گرفتن عامل خود شیفتگی مدیران است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از بعد روش توصیفی همبستگی است. هوش هیجانی به عنوان متغیر مستقل و مدیریت سود (تعهدی، واقعی و سناریو) به عنوان متغیر وابسته می باشد. همچنین خودشیفتگی به عنوان متغیر تعدیل گر در نظر گرفته شده است. جامعه آماری شامل حداقل یکی از اعضای هیات مدیره یا مدیر مالی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران در سال 1396 و شامل 112 شرکت می باشد. برای سنجش مدیریت سود تعهدی از مدل تعدیل شده جونز، مدیریت سود واقعی از مدل سه بخشی روی چاوداری (2006) و برای سنجش مدیریت سود سناریو از پرسشنامه برگرفته از پژوهش کلیکمن و هنینگ (2000) استفاده گردید. ابزار مورد استفاده برای هوش هیجانی پرسشنامه 33 سوالی شرینگ بوده است. همچنین برای سنجش خودشیفتگی از دو روش (سنجش پهنای صورت و پرسشنامه استاندارد خود شیفتگی NPL 16) استفاده گردید. برای تحلیل نتایج از مدل ساختاری با نرم افزار کوواریانس محور Smart PlS استفاده شد. نتایج نشان داد که رابطه بین هوش هیجانی با مدیریت سود (واقعی و تعهدی) با در نظر گرفتن عامل خودشیفتگی دارای ضریب معناداری است، اما این رابطه با مدیریت سود مبتنی بر سناریو معنادار نبوده است. با توجه به نتایج استخراج شده این گونه برآورد می شود هوش هیجانی به عنوان یک عامل تاثیر گذار بر مدیریت سود است به شرطی که عامل خودشیفتگی از ویژگی های مدیر نباشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the Relationship between EQ With a variety of profit management emphasizing self-esteem of managers

نویسندگان [English]

  • Samaneh Shahed Hossein 1
  • Mohammad Hamed Khanmohammadi 2
  • Tahereh Mahmoudian Dastnaee 3
1 Department of accounting, Damavand branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran
2 Department of accounting, Damavand branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran
3 Department of psychology, Behshahr branch, Islamic Azad University, Behshahr, Iran
چکیده [English]

Introduction & Objective: Profit management has always been considered as one of the problems in the field of accounting and has been investigated in various aspects. But then behavioral is a topic that is less considered, and while profit management is the result of a process that is, of course, involved in psychological issues. For this purpose, the purpose of this study was to determine the relationship between emotional intelligence and earnings management by considering self-fascination.
Method: The research method is applied in terms of purpose and descriptive correlation method. The statistical population includes all managers of Tehran Stock Exchange companies in 1396. The total number of companies is 166 companies. Eventually, from 166 companies, 112 companies were selected as screening samples and the managers of those companies were surveyed. Emotional intelligence as an independent variable and profit management (accrual, real, and scenario) is considered as a dependent variable and autosomy was considered as a moderator variable. To measure the accrual-based earnings management from Jones's modified model, the real profit management of the three-part model of rye (2006) and to assess the profit management scenario, a questionnaire was used from Klickman and Henning (2000). The tool used for emotional intelligence was the questionnaire of 33 questionnaires. In order to evaluate narcissism, two methods (Face Exposure Measurement and NPL 16's Self-Esteem Questionnaire) were used. For analysis of the results, a structural model was used with SmartPls software.
Results: The results showed that there is a significant coefficient between emotional intelligence with management (real and accrual) with regard to narcissism, but this relationship with profit management is not significant.
Conclusion: Based on the results obtained, it is estimated that high emotional intelligence is necessary for accountants, and having this skill can help them control their stress and excitement. In this regard, it is recommended that the relevant brokers take care of the choice.

کلیدواژه‌ها [English]

  • earnings management (accrual
  • real
  • scenario)
  • emotional intelligence
  • narcissism
*       بنی مهد، بهمن؛ عربی، مهدی؛ حسن پور، شیوا (1395). پژوهش های تجربی و روش شناسی در حسابداری تهران: انتشارات ترمه.
*       حاجیان، زهره؛ ملاسلطانی، جمال(1394). بررسی رابطه هوش عاطفی وهوش تحلیلی با عمکرد حسابرسان،  فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال نهم، شماره 28.
*       خواجوی،شکرالله؛ دهقانی سعدی، علی اصغر؛ گرامی شیرازی، فرزاد(1395). تأثیر خود شیفتگی مدیران بر مدیریت سود و عملکرد مالی. مجله پیشرفت های حسابداری،8(2)،123-149
*       گلمن، دانیل.(1380) .هوش هیجانی، ترجمه پارسا، نسرین (1380)، تهران: رشد.
*       محمدزاده، علی (1388). اعتبارسنجی پرسشنامه شخصیت خودشیفته (NPI-16) در جامعه ایرانی. مجله اصول بهداشت روانی، 11 (4)، 274-271.
*       مرسینو، آنتونی. سی. (2014). هوش هیجانی برای مدیران پروژه : مهارت های ارتباطی برای موفقیت مدیران پروژه/ نویسنده آنتونی سی مرسینو ؛ مترجمان علی محمد گودرزی، شیرین ناظرزاده، واژه پرداز اندیشه.
*       Cai, H., Kwan, V. S., & Sedikides, C. (2012). A sociocultural approach to narcissism: The case of modern China. European Journal of Personality, 26(5), 529-535.
*       Chen, J., & Liu, K. C. (2002). On-line batch process monitoring using dynamic PCA and dynamic PLS models. Chemical Engineering Science, 57(1), 63-75.
*       Cook, G. L., D. Bay, B. Visser, J. E. Myburgh, and J. Njoroge. (2011). Emotional intelligence: The role of accounting education and work experience. Issues in Accounting Education. 26 (2): 267-286.
*       Del Rosario, P. M., & White, R. M. (2006). The Internalized Shame Scale: Temporal stability, internal consistency, and principal components analysis. Personality and Individual Differences, 41(1), 95-10.
*       Hogan, R., and Kaiser, R. B. (2005). What we know about leadership. Review of General psychology, 9, 169-180.
*       Jia, Y., van Lent, L., & Zeng, Y. (2014). Masculinity, testosterone, and financial misreporting. Journal of Accounting Research, 52 (5), 1195-1246.
*       Jones, J. J. (1991). Earnings management during import relief investigations. Journal of accounting research, 193-228.
*       Kets de Vries, M. F., & Miller, D. (1987). Interpreting organizational texts. Journal of Management Studies, 24(3), 233-247.
*       Lewis, G. J., Lefevre, C. E., & Bates, T. C. (2012). Facial width-to-height ratio predicts achievement drive in US presidents. Personality and Individual Differences, 52 (7), 855-857.
*       Maccoby, M. (2000). Narcissistic leaders. Harvard Business Review, 78(1), 92-101.
*       Olsen, K. J., & Stekelberg, J. (2015). CEO narcissism and corporate tax sheltering. The Journal of the American Taxation Association, 38(1), 1-22.
*       Olsen, K. J., Dworkis, K. K., & Young, S. M. (2014). CEO Nacissism and Accounting: A Picture of Profits. Journal of Management Accounting Research    26(2),243-267
*       Pfattheicher, S. (2016). Testosterone, cortisol and the Dark Triad: Narcissism (but not Machiavellianism or psychopathy) is positively related to basal testosterone and cortisol. Personality and Individual Differences, 97, 115-119.
*       Raskin, R., & Terry, H. (1988). A principal-components analysis of the Narcissistic Personality Inventory and further evidence of its construct validity. Journal of Personality and Social Psychology, 54 (5), 890-902.
*       Raskin, R., & Terry, H. (1988). A principal-components analysis of the Narcissistic personality Inventory and further evidence of its construct validity. Journal of personality and social psychology, 54(5), 890.
*       Rijsenbilt, A., & Commandeur, H. (2013). Narcissus enters the courtroom: CEO narcissism and fraud. Journal of Business Ethics, 117 (2), 413-429.
*       Stirrat, M., & Perrett, D. I. (2010). Valid facial cues to cooperation and trust male facial width and trustworthiness. Psychological Science, 21 (3), 349-35.
*       Van Vugt, M., Hogan, R., & Kaiser, R. B. (2008). Leadership, followership, and evolution: Some lessons from the past. American Psychologist, 63 (3), 182-196.
*       Wong, E. M., Ormiston, M. E., & Haselhuhn, M. P. (2011). A face only an investor could love, CEOs’ facial structure predicts their firms’ financial performance. Psychological Science, 22 (12), 1478-1483