طراحی الگویی جهت حساسیت زایی اطلاعات حسابداری مدیریت در مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، (نویسنده مسئول)

2 استاد حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

3 دانشیار حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

4 استادیار حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

چکیده

اطلاعات حسابداری مدیریت می‌تواند پشتیبانی لازم را از تصمیم‌گیری‌های مدیران به عمل آورد و این تصمیم‌گیری‌ها را مؤثرتر و کاراتر سازد. اطلاعات حسابداری مدیریت می‌تواند از طریق فراهم نمودن ورودی اساسی برای ایجاد حساسیت در مدیران سازمان‌ها، نقش توانمندسازی را ایفا نماید. این تحقیق به طراحی الگویی جهت حساسیت‌زایی در مدیران نسبت به اطلاعات حسابداری مدیریت با به‌کارگیری تئوری زمینه بنیان می‌پردازد و به‌ویژه بر روی تعاملات میان استفاده‌کنندگان و تهیه‌کنندگان اطلاعات حسابداری مدیریت تأکید دارد. مسئله اصلی این است که علی‌رغم مزیت‌های فراوان، چرا اطلاعات حسابداری مدیریت به‌صورت مؤثر مورداستفاده مدیران ایرانی قرار نمی‌گیرد و یا حتی برخی از شرکت‌ها فاقد بخش حسابداری مدیریت هستند. در این خصوص مصاحبه‌هایی غیرساختارمند با 20 نفر از صاحب نظران شامل مدیران، حسابداران مدیریت و خبرگان که هردو سوی تهیه کنندگان و استفاده کنندگان اطلاعات هستند انجام پذیرفت. ارائه آموزشهای لازم به حسابداران مدیریت و مدیران به منظور افزایش تخصص  و دانش حسابداران مدیریت و نیز آشنایی مدیران با قابلیتها و کاربردهای حسابداری مدیریت و نقش نهادها و انجمنهای فعال حسابداری مدیریت در این زمینه و همچنین افزایش کیفیت گزارشات حسابداری مدیریت از طریق کسب مهارتهای لازم توسط حسابداران مدیریت از جمله راهبردهای مهم در حساسیت زایی اطلاعات حسابداری مدیریت در مدیران است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a model for sense making of management accounting information to managers

نویسندگان [English]

  • Nasim Mahmoudian 1
  • Rezvan Hejazi 2
  • Bita Mashayekhi 3
  • Azadeh Maddahi 4
1 PhD student in Accounting, Alzahra University
2 Professor of Accounting, Alzahra University
3 Associate Professor of Accounting, Tehran University
4 Assistant Professor of Accounting, Alzahra University
چکیده [English]

Management accounting information can provide essential support for managers’ decision making and make these decisions more effective and efficient. Management accounting information performs an enabling function as it provides a fundamental input to organizational management sensemaking. This research focuses on providing a model for sensemaking of management accounting information to managers by using grounded theory and especially focuses on interactions between users and providers of management accounting information. The main question in this research is that “Despite the many advantages, why management accounting information is not used in an effective manner by Iranian managers, or even some companies don’t have management accounting department?” In this regard, unstructured interviews were conducted with 20 experts, including managers, management accountants, and experts, who are both sides of providers and users of information. Some of the most important strategies for sensmaking of management accounting information to managers are: providing necessary training for management accountants and managers to enhance the expertise and knowledge of management accountants as well as the familiarity of managers with the capabilities and applications of management accounting and the role of institutions and active management accounting associations in this field as well as improving the quality of management accounting reports by acquiring the skills required by management accountants.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sensemaking
  • management accounting information
  • grounded theory
 ابراهیمی کردلر، علی و مقدسی پور، هنگامه (1393). تبیین وضعیت حسابداری مدیریت درایران. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت. شماره بیست و سوم. ص 57-83.
 استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت. اصول روش تحقیق کیفی. ترجمه: بیوک محمدی(1393). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت. مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای. ترجمه: ابراهیم افشار(1396). نشر نی.
 اعظمی، محمد؛ فتاحی، رحمت الله و پریرخ، مهری(1395). نظریه معنابخشی و کاربرد آن در پشتیبانی از رفتار اطلاع جویی کاربران در محیط رابط کاربر پایگاه‌های اطلاعاتی. پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی. 6(1)، ص 25-47.
 ایمان، محمدتقی(1393). فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی(چاپ دوم). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
 بهرام‌فر، نقی؛ خواجوی، شکراله و ناظمی، امین (1386). شناسایی موانع توسعه حسابداری مدیریت در شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله توسعه و سرمایه. شماره اول. ص 93-116.
 ثقفی، علی و برزگر، قدرت اله(1391).تحقیقات حسابداری مدیریت؛ با تاکید بر روش تحقیق کیفی. مطالعات حسابداری و حسابرسی. شماره1. ص4-19
 حساس یگانه، یحیی؛ دیانتی دیلمی، زهرا و نوروزبیگی، ابراهیم (1390). بررسی وضعیت حسابداری مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله حسابداری مدیریت. شماره هشتم.  ص 1-18
 خدامی‌پور، احمد و طالبی، رقیه (1389). بررسی کاربرد ابزارهای حسابداری مدیریت توسط مدیران شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله دانش حسابداری. شماره دوم. ص 117-137.
 رضایی دولت آبادی، حسین و مهرآذین، سمیرا (1392). تحلیل نقش حسابداری مدیریت در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها، در محیطهای متغیر و پویا. پژوهش حسابداری. شماره هشتم. ص 89-99
 زارعی، سونیا و برزگر، الهه (1396). ارزیابی تأثیر تصویرسازی داده ها در گزارش های حسابداری مدیریت بر تصمیم گیری مدیران. فصلنامه حسابداری مدیریت. شماره سی و چهارم. ص 1-13
 صالحی، اله کرم؛ مرادی، محمد و بزرگمهریان، شاهرخ (1394). واکاوی نارساییها و تنگناهای مربوط به نقش حسابداری در فرآیند تصمیم گیری مدیران. پژوهش حسابداری. شماره 18. ص 51-68
 صالحی، اله کرم؛ احمدی، محمدعلی و هاشمی بلمیری، سمیرا(1395). تحقیقات کیفی در حسابداری مدیریت با تاکید بر مبانی فلسفی. پژوهش حسابداری. شماره 25. ص 37-55
 فراستخواه، مقصود(1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر نظریه برپایه.نشرآگاه.
 کاشانی پور، محمد؛ حمیدی زاده، علی؛ کاظم پور، مرتضی و کبیرپور، مرتضی(1397). تأثیر عوامل اقتصادی و انسانی در بکارگیری ابزارهای حسابداری مدیریت. فصلنامه حسابداری مدیریت. سال یازدهم. شماره 36. ص 81-92
 کرمی، غلامرضا و بیک بشرویه، سلمان(1396). تدوین مدل پیاده سازی نظام ارزشهای منصفانه در ایران با تاکید بر اندازه گیری. بررسیهای حسابداری و حسابرسی. دوره 24. شماره 4. ص 573-596
 مشایخی، بیتا؛ مهرانی، کاوه؛ رحمانی، علی و مداحی، آزاده (1392). تدوین مدل کیفیت حسابرسی. فصلنامه بورس اوراق بهادار. شماره بیست و سوم. ص 103-137.
 Butterfield, E. (2016). Managerial Decision-making and Management Accounting Information.
 Debono, F. (2014). Management accounting and sensemaking-a grounded theory study of Maltese manufacturing SMEs (Doctoral dissertation, University of Southampton).
 Ericson, T. (2001). Sensemaking in organisations—towards a conceptual framework for understanding strategic change. Scandinavian journal of management, 17(1), 109-131.
 Oboh, C. S., & Ajibolade, S. O. (2017). Strategic management accounting and decision making: A survey of the Nigerian Banks. Future Business Journal, 3(2), 119-137.
 Pavlatos, O., & Kostakis, H. (2018). Management accounting innovations in a time of economic crisis. The Journal of Economic Asymmetries, 18, e00106.
 Pierce, B. & O'Dea, T.( 2003), "Management accounting information and the needs of managers: Perceptions of managers and accountants compared", The British Accounting Review, vol. 35, no. 3, pp. 257-290.
 Scapens, R. W. and Bromwich, M. (2001), Editorial Report: Management Accounting Research: the first decade, Management Accounting Research, Vol. 12, No. 2, pp. 245-254.
 Thiel, C. E., Bagdasarov, Z., Harkrider, L., Johnson, J. F., & Mumford, M. D. (2012). Leader ethical decision-making in organizations: Strategies for sensemaking. Journal of Business Ethics, 107(1), 49-64.
 Tillmann, K. (2003). Strategic management accounting and sense making: A grounded theory study (Doctoral dissertation, University of Southampton).
 Weick, K. E., Sutcliffe, K. M., & Obstfeld, D. (2005). Organizing and the process of sensemaking. Organization science, 16(4), 409-421.
 Wouters, M. & Verdaasdonk, P. (2002), "Supporting Management Decisions with Ex ante Accounting Information", European Management Journal, vol. 20, no. 1, pp. 82-94.