تاثیر فرهنگ سازمانی در بکارگیری روش هزینه یابی هدف با در نظر گرفتن قابلیت های سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیات علمی گروه حسابداری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت مالی، گروه مدیریت مالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 هیات علمی گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

چکیده

هزینه‌یابی هدف ابزار و فرآیند جامعی است که باعث افزایش توانایی سازمان در کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد سطوح یک سازمان می‌گردد. هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بر بکارگیری هزینه یابی هدف استفاده از قاعده اصلی " هزینه هدف هرگز نباید افزایش یابد" و نیز  با لحاظ نقش قابلیت های سازمانی این واحد می­باشد.  جامعه آماری این تحقیق کارکنان، مدیران و اعضای هیات علمی گروه‌های حسابداری و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان است. تعداد نمونه 231 نفر به روش تصادفی ساده بر‌اساس فرمول کوکران انتخاب شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی صوری و تحلیل عاملی (0.867) و پایائی آن با گزارش ضریب آلفای کرونباخ (0.968) مورد تائید قرار گرفت. جهت آزمون فرضیه‌ها از تکنیک معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که تمامی مولفه های فرهنگ سازمانی با توجه به قابلیت های سازمانی واحد دانشگاهی همدان بر بکارگیری هزینه یابی هدف این واحد تاثیر معنی‌داری دارد. هم چنین نقش میانجی­گری قابلیت های سازمانی مورد تائید قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Organizational Culture on applying the Target Costing Method by considering Organizational Capabilities in Islamic Azad University, Hamedan branch

نویسندگان [English]

  • SeyedAli Malihi 1
  • Alireza Gholizadeh 2
  • Hoshang Mobarakabadi 3
1 Faculty Member,Department of Accounting, Hamedan branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
2 Ph.D student in Financial Management, Department of Financial Management, Tehran Central branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Faculty Member,Department of Management, Hamedan branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran
چکیده [English]

Target costing is a tool and comprehensive process that increasing the organization's ability in the cost reduction and improvement performance   levels of an organization. The main objective of this current paper is to review the Effect of Organizational Culture of Islamic Azad University, Hamedan Branch on applying the target costing method by using the main frame “target costing never shouldn’t be increased” as well as the role of Organizational Capabilities for this branch. Statistical Society of this research includes staff, directors, faculty members of accounting and management department for Islamic Azad University, Hamedan Branch. The number of samples as 231 people has been selected as the method of accidental sampling in accordance with Cochran formula. Questionnaire validity has been confirmed by factor analysis (0.867) and its reliability as reporting the Cronbach’s alpha coefficient (0.968). It’s used the technique of structural equations for testing the hypothesis. The result shows that all components of organizational Cultures effect on applying target costing meaningfully in regard to organizational capabilities of Hamedan Branch at Islamic Azad University. Meanwhile the role of mediation of organizational capabilities has been confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Culture
  • Target Costing
  • Organizational Capabilities
  • Islamic Azad University
*       اعتمادی، حسین ودیانتی دیلمی، زهرا (1387). بررسی آثار فرهنگ سازمانی، مشارکت در بودجه بندی وسیستم حسابداری مدیریت بر عملکرد ، مدیران، پژوهش های مدیریت در ایران، دوره 13، شماره 4، صص 60-35.
*       حاجیها، زهره و خراط زاده، محدثه (1393). رابطه فرهنگ سازمانی و کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم،  شماره بیستم، صص 48-35.
*       جلیلی، محمد. اعتصام حمید:(1389) کاربرد هزینه یابی هدف درشرکت های تولیدی ایرانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، صص 50-14.
*       رهنمارودپشتی، فریدون (1392).حسابداری مدیریت راهبردیمبتنی بر مدیریت هزینه ارزش آفرین، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
*       رهنمارودپشتی، فریدون. جلیلی، محمد.­(1392).هزینه یابی هدف مبتنی بر ارزش آفرینی، انتشارات ترمه، صص70-35.
*       قربانی، محمود، نیشابوری، وحیدرضا، عرفانیان خانزاده، حمید و یعقوبی، محسن  (1395). بررسی نقش میانجی قابلیت یادگیری سازمانی در رابطه بین تسهیم دانش و قابلیت نوآوری سازمانی، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال نهم، شماره سی و چهارم ،صص 154-125.
*       کلاین، پل ،صدرالسادات، سید جلال، مینائی، اصغر (2010). راهنمائی آسان تحلیل عاملی ، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول.
*       ولیان، حسن، کوشکی جهرمی، علیرضا و بودلائی، حسن (1396). طراحی مدل رویکرد قابلیتهای سازمانی مبتنی بر تئوری نقاط مرجع استراتژیک، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیستوسوم، شماره 65 ،صص151-131.
*       Ali Umrani, W& at(2017). Organizational Culture and Business Performance: An Empirical Investigation in the Pakistani Context. International Journal of Academic Research in Economics and Management Sciences, 2017, Vol. 6, No. 1.
*       Alwis, R.S. and Hartman.E. (2010). The use Of Tacit Knowledge Within Innovative Companies; Knowledge management In Innovative Enterprises, Journal of Knowledge Management, Vol 12, No 1,pp.133-147
*       Al Azam, F, Extent of the Target Cost Application in Commercial Banks in Aqaba Special Economic Zone, Journal of Management Research, 2013, Vol.5, N.1.
*       Ansari, S.L., Bell, J.F., Okano, H., 2007. A review of literature of target costing and cost management. In: Chapman, C.S., Hopwood, A.G., Shields, M.D. (Eds.), Handbook of MA Research, vol. 2. Elsevier, Oxford, pp. 507–530 at West Virginia University.
*       Aruldoss, M, Travis, M.L. & Venkatesan, P. (2015). A reference model for business intelligence to predict bankruptcy. Journal of Enterprise Information Management, 28(2): 186- 217.
*       Bock,S.,Pütz,Markus.,2017.Implementing Value Engineering based on amultidimensional quality-oriented control calculus with in aTarget Costing and Target Pricing approach. Int.J.ProductionEconomics183(2017)146–158.
*       Burrows,G &Robert, H. Target Costing First and Second Comings, Department of Accounting and Business Information System, University of Melbourne, Victoria,Australia, May 2010.
*       Chongruksu,W.(2009). Organizational Culture And The Use Of Management Accounting Innovations In Thailand, RU. Int. J. vol. 3(1), p113-124.
*       Cooper, R., Slagmulder, R., 1997. Target Costing and Value Engineering. Productivity Press Inc., Portland.
*       Davila, a.; wouters, m. Designing cost-competitive technology products through cost management. Accounting horizons, v. 18, n. 1, pp. 13-26, 2004.
*       Hsi Lo, Y. Managerial Capabilities, Organizational Culture and Organizational Performance: The resource-based perspective in Chinese lodging industry. The Journal of International Management Studies, Volume 7 Number 1, April, 2012.
*       Iranmesh, H.,Thomson,V.,2008.Competitive advantage by adjusting design characteristics to satisfy cost targets.Int.J.Prod.Econ.115(1),64–71.
*       Kato, Yotaka & at. Target Cost Management and Organizational Theories, Management Accounting Workshop at Kobe University, February 1998.
*       Kocsoy, M., Gurdal, K., Karabayir, M.E., 2008. Target Costing in TurkishManufacturing Enterprises. European Journal of Social Sciences 7(2),92-105.
*       Juhmani,Omar I.H. Adoption and benefits of Target costing in Bahraini manufacturing companies Journal of Academy of Business and Economics Publisher: International Academy of Business and Economics Date:Pud Date:01/01/2010.
*       Min Choe, J, The complementary roles of target costing and IT infrastructure in the knowledge management of manufacturing firms, Sankyuk-dong.
*       Mjalli Al-Awawdeh, W& Adel Al-Sharairi, J(2012). The Relationship between Target Costing and Competitive Advantage of Jordanian Private Universities. International Journal of Business and Management, Vol. 7, No. 8; April 2012.
*       Naqdi Bahar, M. Investigation of Difference between Target Costing Setting (TCS) Users and Non-Target Costing Setting (Non-TCS) Users in Iranian Companies. MAGNT Research Report, Vol.3 (7). PP: 61-83, 2015.
*       Sukurai.M. M, Integrated Cost Management: Companywide Prescription for Higher Profits and Lower costs, Portland, Oregon,1996.
*       Yazdifar.H, Askarany.D (2012). A comparative study of the adoption and implementation of target costing in the UK, Australia and New Zealand. International Journal of Production Economics,Volume 135, Issue 1, January 2012, Pages 382-392