مطالعه استانداردهای حسابداری از منظر قابلیت فهم آن ها توسط مخاطبان: تحلیل محتوا و سنجش خوانایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 دانشیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

3 دانشیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

چکیده

استانداردهای حسابداری قواعدی لازم الاجرا هستند که واحدهای گزارشگر برای کسب نظر مقبول حسابرس باید آنها را بکارگیرند. برای بکارگیری صحیح یک استاندارد  ، استفاده کنندگان باید قادر به درک آن باشند. حسابرسان برای ارزیابی و اظهار نظر درمورد بکارگیری صحیح استانداردها توسط واحدهای اقتصادی باید قادر به درک صحیح مفهوم استانداردهای حسابداری باشند.  همچنین دانشجویان و آموزش دهندگان حوزه حسابداری نیز هم به منظور آموزش درست مفاهیم و سرفصل های درسی که بر مبنای متن اصلی استانداردهای حسابداری آموزش داده می شوند و هم جهت آماده شدن برای ورود به حرفه و بازار کار باید قادر به درک درستی از استانداردها باشند. مساله پیش روی پژوهش حاضر ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم استانداردهای حسابداری توسط گروه های مختلف استفاده کننده است.چرا که اگر استانداردهای حسابداری توسط استفاده کنندگان خوانا نباشد نخواهد توانست نقش خود را در گزارشگری مطلوب ایفا نماید. در این پژوهش با استفاده از روش کلوز سنجش خوانایی دو استاندارد نمونه در میان چند گروه اصلی مخاطب استانداردهای حسابداری یعنی دانشجویان، اساتید ، حسابداران و حسابرسان صورت گرفته و نتایج از جنبه های مختلف مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد سطح خوانایی متن استانداردها در بین اغلب گروه ها و میانگین کل آن در سطح ناامیدی و فشار روانی و فاقد قابلیت درک است . بنابراین ضرورت دارد مراجع تدوین استاندارد در تجدید نظر استانداردهای موجود و یا تدوین استانداردهای جدید به این موضوع توجه داشته باشند که متون استانداردها امکان یادگیری را برای همه گروه های استفاده کننده فراهم آورد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study of Accounting Standards From the Point of View Understandability by Audiences: Content Analysis and Assessment Readability

نویسندگان [English]

  • Azam Sarvi 1
  • Ghodratollah Talebnia 2
  • Zahra Poorzamani 3
  • Azita Jahanshad 3
1 Ph.D Student of Accounting, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran
2 Associate Professor of Accounting, Science & Research Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran (Corresponding Author)
3 Associate Professor of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran,Iran
چکیده [English]

Accounting standards are mandatory rules that reporter units need to use them for the auditor's  acceptable opinion.. auditors should understand the concept of accounting standards correctly for evaluating on the correct use of standards by economic units.Also, accounting students and educators should understand the standards in order to properly teach the concepts and educational headings on the basis of the original text of accounting standards and to prepare for entry into the professional market.The problem of this study is to assess the readability and comprehensibility of accounting standards used by different groups of users.Because if accounting standards are not readable by users, they can’t  play an effective role in the proper reporting..In this research, using  Cloze method  used in assessment readability of two sample standards among several main audience groups of accounting standards, namely, students, professors, accountants and auditors, and the results have been compared and analyzed in different aspects. The results showed that the level of text readability among most of the groups and its overall average was at frustration and stress level and lack of understanding.Therefore, it is imperative that standard-setting authorities revise existing standards or develop new standards to ensure that standards texts allows learning for all user groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accounting Standards
  • Content Analysis
  • Readability
*       احمدزاده زیبا و خدیجه احمدزاده(1394)، اندازه گیری سطح خوانایی منابع آموزشی توزیع شده به بیماران در مراکز بهداشتی درمانی شهر شیراز با استفاده از شاخص فلش دیانی. مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین. دوره اول.  شماره دوم.  
*       جعفری هرندی رضا و سید ابراهیم میرشاه جعفری( 1389)، تبیین فرمول های خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتاب های درسی. فصلنامه علمی و پژوهشی " روش شناسی علوم انسانی" . سال 16. شماره 63.
*       صدیق فر زهره، شهره سادات سجادی و سید بهنام علوی مقدم.(1396)  خوانایی سنجی کتاب فارسی پایة هفتم سال تحصیلی 95 - 96 به سه شیوة فوگ، فرای و فلش . فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره 62.
*       غلامی احمدی معصومه، محسن نوکاریزی و اعظم صنعت جو( 1395) تعیین سطح خوانایی مقاله های دانشنامه رشد با هدف شناسایی گروه مخاطب با استفاده از شاخص های گانینگ/دیانی، فلش/دیانی و فرای/دیانی. پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه فردوسی مشهد. سال 6. شماره 1. 
*       فضل اللهی، سیف اله و منصوره ملکی توانا( 1389)، روش شناسی تحلیل محتوا با تاکید بر تکنیکهای خوانایی سنجی وتعیین ضریب درگیری متون. فصلنامه پژوهش،سال دوم،شماره اول.
*       فضل اللهی، سیف اله.(1374) ارزشیابی وتحلیل محتوای کتاب زبان‌انگلیسی سال سوم راهنمایی براساس مدلهای تحلیل محتوای وبررسی نگرش مدیران مربوطه ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد خوراسگان(اصفهان)
*       قادری مقدم،محمدابراهیم و مهدی سبحانی نژاد (1395)، اعتبار سنجی روش های سنجش سطح خوانایی کتاب های درسی. پژوهش در برنامه ریزی درسی.سال سیزدهم،دوره دوم،شماره 21.
*       قرشی محمدحسین و سیروان امیرزاده.(1391)، مفهوم خوانایی در ترجمه ادبیات کودکان و نوجوانان و شیوه ارزیابی آن.  مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز. سال سوم. شماره دوم.
*       کمیته تدوین استانداردهای حسابداری(1389)، استانداردهای حسابداری، سازمان حسابرسی. نشریه 160.
*       مجتهد زاده،ویدا، فاطمه مددی نعمتی (1384). بررسی میزان اهمیت و اثربخشی استانداردهای حسابداری از دیدگاه حسابرسان مستقل. مجله علوم اجتماعی و انسانی ، دوره بیست و دوم ، شماره دوم.
*       Adelberg, A.H. & Razek, J.R., 1984, The Cloze Procedure: A Methodology for Determining the Understandability of Accounting Textbooks, The Accounting Review, 59, No. 1: 109-122.
*       Ann Stead ,B , Content Analysis And Readability Fomulas As Applued To The Accounting Principles Board Opinions", University of Houston.24-34
*        Drews-Bryan, A. & Schleifer, L., 1993, A Note on Readability of Accounting Textbook Passages and Corresponding GAAP, Accounting and Finance, December, 24-40.
*       Fakhfakh,M, 2013,The readability of Standardised ReportSBy The International Federation Of Accountants, Journal of Commerce & Accounting Research, , Vol.2 No.1 ,11–29
*       Kinnersley, R. and Fleischman, G., 2001, The readability of government’s letter of transmittal relative to public company management’s discussion and analysis, Journal of Public Budgeting, Accounting and Financial Management, Vol 13, Issue 1, 1-22.
*       Rye, J., 1982, Cloze Procedures and the Teaching of Reading, Heinemann: London
*       Shaffere,R, 1993,Assessing The Readability Of Government Accounting Standards: The Cloze Prosedurs, Tecnichal  Writing And Communication, Vol. 23(3) 259-267
*       Stevens, K.C., Stevens, K.T. &  Stevens, W.P, 1993, A Response to “Measuring Readability: : A Comparison of Accounting Textbooks”, Journal of Accounting Education , Vol.11, 287-292
*       Williams,J,2002, Measuring readability in Accounting: An application and evaluation of the cloze procedure, Working Paper No 21/02 July,1-30