بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی با مدیریت مبتنی بر ارزش آفرینی و هزینه نمایندگی: آزمون تئوری اقتصاد سیاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، دانشکده اقتصاد و حسابداری، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

3 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، دانشکده اقتصاد و حسابداری، تهران، ایران

چکیده

وجود روابط بین شرکت­ها و شخصیت­های سیاسی، ناشی از نیازهای متعدد طرفین به یکدیگر است. شرکت­ها به دلایلی از قبیل ضعف بازار در پشتیبانی از نیازهای واحدهای تجاری، مصون ماندن از هزینه­های سیاسی و برخورداری از منابع اقتصادی و اطلاعاتی دولت، خواهان برقراری این­گونه روابط هستند. از سوی دیگر، طرف­های سیاسی نیز برای دستیابی دولت به اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز به حمایت از شرکت­ها دارند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر شاخص­های عملکرد مدیریت مبتنی بر ارزش و هزینه نمایندگی است. در این پژوهش از شاخص­های شرکت­های دولتی و درصد مالکیت نهادی شرکت­های وابسته به دولت برای سنجش ارتباطات سیاسی و از رتبه بندی امتیازی چهار معیار مبتنی بر ارزش، ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده نقدی، نرخ بازده سرمایه عملیاتی و ارزش افزوده سهامدار استفاده گردید. به همین منظور، داده­های مربوط به شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی ده ساله بین سال­های 1387 الی  1396 برای 113 شرکت استخراج و از الگوی رگرسیونی داده­های ترکیبی با استفاده از نرم افزار آماری EVIEWS 9.5 برای آزمون فرضیه­ها استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می­دهد که شرکت­های دولتی ارتباط مثبت و معناداری با رتبه بندی مدیریت مبتنی بر ارزش دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می­دهد که شرکت­های با مالکیت نهادی وابسته به دولت ارتباط منفی و معناداری با رتبه بندی مدیریت مبتنی بر ارزش دارد. در فرضیه دوم شرکت­های با مالکیت نهادی وابسته به دولت ارتباط منفی و معناداری با هزینه نمایندگی دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از عدم ارتباط معنادار بین شرکت­های با مالکیت دولتی و هزینه­های نمایندگی دارد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Relationship Between Political connections with Value-Based Management and agency costs : Testing the Theory of Political Economy

نویسندگان [English]

  • Hossien Jannat Makan 1
  • Mohsen Hamidian 2
  • Zohreh Hajiha 3
1 Department of Accounting , Kish International Branch, Islamic Azad University, Iran
2 Assistant Professor of Accounting, Islamic Azad University, South Tehran, Iran(Corresponding Author)
3 Associate professor of Accounting, Islamic Azad University, East Tehran, Iran
چکیده [English]

The relations between companies and politicians is due to their multiple mutual needs.Companies are willing to establish relations with politicians because the market fails to meet the demands of business units and they can be exempt from political costs and have access to state economic and information resources. On the other hand, political parties need to be supported by companies for the government to achieve political, economic, social and cultural goals. The purpose of this study was to investigate the effect of political connections on management performance indicators based on value and agency costs. Indices of state companies and the percentage of institutional ownership of state-affiliated companies were used to measure political relations. In addition, four-point value-based criteria ranking including economic value added, cash value added, operational capital return and shareholder value added was used in this study. The data of113 companies listed on Tehran Stock Exchange during 2008-2017 were extracted and regression modeling of combined data through EVIEWS 9.5 Statistical Software was used to test the hypotheses of the study. The results of testing the first hypothesis showed that state companies have a significant positive relationship with value-based management ranking. Additionally, state-affiliated companies with institutional ownership have a significant negative relationship with value-based management ranking. The results of testing the second hypothesis indicated that state-affiliated companies with institutional ownership have a significant negative relationship with agency cost. Furthermore, there was no significant relationship between state companies and agency costs.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value-based management
  • agency costs
  • Political connections
*       ابراهیمی، کاظم، بهرامی­نسب، علی، حسن­زاده، مهدی، (1396)، واکاوی کیفیت گزارشگری مالی و اجتناب مالیاتی در پرتو مالکیت دولتی و ارتباطات سیاسی،" فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت سازمان­های دولتی، سال پنجم، شماره 2، صص151-166.
*       افلاظونی، عباس،(1394)، تجزیه و تحلیل آماری با EVIEWS در تحقیقات حسابداری و مدیریت مالی، چاپ دوم،تهران، انتشارات ترمه.
*        بادآور نهندی, یونس, تقی زاده خانقاه, وحید، (1397)، تأثیر ارتباطات سیاسی بر سرمایه‌گذاری بیشتر از حد و عملکرد شرکت. فصلنامه علمی-پژوهشی بررسیهای حسابداری وحسابرسی,دوره 25(شماره2), صص181-198.
*       پوراحمدی، حسین. (1381)، اقتصاد سیاسی تعامل دولت و نظام جهانی در تدوین سیاست خارجی. مجله­ی سیاست خارجی، ش 64: صص 1082-1051.
*       حبیب زاده بایگی، سید جواد، دارابی، رویا،(1395), نقش مالکیت دولتی بر معیارهای مالی و اقتصادی ارزیابی عملکرد شرکت ها با استفاده از مدل رگرسیون فازی. دوفصلنامه علمی - پژوهشی حسابداری دولتی، دوره 3(شماره1),صص 9-20.
*       رضایی, فرزین و کمال الدین سعادتی، (۱۳۹۳)، اثر حمایت سیاسی بر سطح نگهداشت موجودی نقد شرکت ها، کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، تهران، شرکت دانش محور ارتاخه،
*       رضایی، فرزین، افروزی، لیلا، (1394)، رابطه هزینه بدهی با حاکمیت شرکتی در شرکت­های دارای ارتباطات سیاسی، پژوهش حسابداری، شماره 16، صص 85-112.
*       رهنمای­رودپشتی، فریدون، نیکو مرام، هاشم، شاهوردیانی،شادی،(1390)، مدیریت مالی راهبردی، چاپ اول، تهران، انتشارات حکیم باشی.
*       لاله ماژین, مریم, زلقی, حسن, بیات, مرتضی, سبحانی, علی. (1396)، تأثیر مالکیت دولتی بر عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران ، پژوهش­های  حسابداری ­مالی و حسابرسی،  دوره 9 شماره 36. 
*       Bliss, M. & Gul, F.A,(2012),‘Political connections and cost of debt:Some Malaysian evidence’, Journal of Banking & FinanceVol.36, pp. 1520 –1527.
*       Bertrand M, Kramaraz F, Schoar A, Thesmar D ,(2007). Politicians, firms and the political
business cycle: evidence from France. Working paper series, University of Chicago,1-20.
*       Boubakri N, Cosset J, Walid S,(2012),  The impact of political connections on firms’operating  performance and financing decisions, J Financ Res 35:397–423.
*       Dombrovsky V (2008) Do political connections matter? Firm-level evidence from Latvia. Stockholm School of Economics in Riga, BICEPS Working paper series.
*       Deng, K., Zeng, H. & Zhu, Y.(2017), Political connection, market frictions and financial constraints: evidence from China. Accounting & Finance, Early View, Version of Record online: 12 OCT 2017.
*       Dicko, Saidatou,(2017), Political connections, ownership structure and quality of governance, International Journal of Managerial Finance, Vol. 13 Issue: 4, pp.358-377.
*       Datta, D. (2012). Political connection and firm value- Theory and Indian evidence. papers.ssrn.com/sol13/papers.cfm
*       Fan, J. P. H., Wong, T. J., & Zhang, Tianyu, (2007), Politically connected CEOs, corporate governance, and Post-IPO performance of China's newly partially privatized firms. Journal of Financial Economics, 84 (2), 330-357.
*       Faccio,M,(2006),“Politically-connected frms, American Economic Review, Vol. 96 No. 1, pp. 369 – 386.
*       Goldman, E., Rocholl, J., & So, J (2009). Do Politically Connected Boards Affect Firm Value?The Review of Financial Studies. 22(6), 2331–2360.
*       Khan Arifur, Getie Mihret. Dessalegn , Badrul Muttakin, Mohammad, Corporate political connections, agency costs and audit quality, International Journal of Accounting&InformationManagement, (2016), Vol. 24 Iss 4 pp. 357 – 374.
*       Lee, W. & Wang, L. (2016). Do political connections affect stock price crash risk?
Firm-level evidence from China. Review of Quantitative Finance and Accounting, 1, 1-34.
*       Leuz, F., and C. Oberholzer-Gee. (2006). "Political Relationships, Global Financing and Corporate Transparency: Evidence from Indonesia." Journal of Financial Economics81, 411-439.
*       Maaloul, A., Chakroun, R., Yahyaoui, S. (2018). The effect of political connections on companies’ performance and value: Evidence from Tunisian companies after the revolution. Journal of Accounting in Emerging Economies, 8 (2), 185-204.
*       Mutindi Mzera, U. J. (2013).The role of value-based management tools on the performance of firms listed in the Nairobi Securities Exchange. International Journal of Business Administration,4:(1), 92-104.
*       Mosco, Vincent. (2009). Political Economy of Communication: Rethinking and Renewal. Second Edition. London: Sage “Overview of the Political Economy of Communication,” and “What is Political Economy?: Definitions and Characteristics”: 1-36.
*       Saeed, Abubakr, Belghitar, Yacine. Clark, Ephraim.,(2014),Political Connections and Leverage: Firmlevel Evidence from Pakistan. MANAGERIAL AND DECISION ECONOMICS, Volume 36, Issue 6: 364-383.
*       Stancic,P,Todorovuc,M,Cupic,M,(2012),Value-based­ management and corporate governance: a study of Serbian corporations. Economic Annals, 57: (193),93-112.
*       Wang,Lihong & Lin, Philip T,(2016), who benefit from political connections?. Asia- Pacific Journal of Accounting & Economics,
*       Wang, L., & Zhang, L. (2003). Stakeholders’ impact on the success of corporate strategy. Economic Management, 14, 33–37.
*      Xu N, Xu X, Yuan Q. (2011). Political connections, financing friction, and corporate investment: evidence from Chinese listed family firms. European Financial Management