رابطه مداری و استقلال حسابرس: آزمون نظریه پیوندهای اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

حسابرسان از یک سو با اعتباربخشی به صورتهای مالی به دنبال حفظ منافع عموم هستند و از سوی دیگر بمنظور کسب درآمد نیاز به حفظ ارتباط با صاحبکاران خود دارند. لذا یکی از نگرانیهای اصلی حرفه، قانون گذاران و عموم مربوط به زمانی است که این دو مقوله با هم در تضاد باشند. این پژوهش با توجه به نظریه پیوندهای اجتماعی به بررسی ارتباط بین رابطه مداری بعنوان یک مؤلفه اجتماعی با استقلال حسابرس می پردازد. بدین منظور در سال 1396 تعداد 249 پرسشنامه میان حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات عضو جامعه حسابداران رسمی ایران به شیوه تصادفی توزیع و جمع آوری و داده های بدست آمده از آنها با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. در این تحقیق متغیر مستقل، رابطه مداری و متغیر وابسته، استقلال حسابرس می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد هر چه تمایل به رابطه مداری در حسابرسان بیشتر باشد احتمال آن که حسابرسان حتی با وجود نظارتهای حرفه ای، استقلال خود را زیر پا بگذارند، افزایش می یابد. این تحقیق نشان داد فرهنگ رابطه مداری به عنوان یک عامل تاثیرگذار در روابط بین حسابرس و صاحبکار در بازار حسابرسی کشور محسوب می شود. حسابرسان به منظور حفظ ارتباط با صاحبکاران خود سعی می کنند تا قضاوت خود را منطبق با روابط خود با صاحبکارانشان انجام دهند. این موضوع بیانگر آن است که ارتباطات و پیوندهای اجتماعی می تواند تاثیر منفی بر استقلال و کیفیت حسابرسی بگذارد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Guanxi & Auditor's Independence: social connections Theory Test

نویسندگان [English]

  • Javad Bakhtiari 1
  • Zahra Poorzamani 2
  • Ramezanali Royaee 3
1 Ph.D. student of Accounting, Islamic Azad University, Science and Research Branch,Tehran,Iran
2 Associate Professor of Accounting Department, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran,Iran (Corresponding Author)
3 Assistant Professor of Accounting Department, Islamic Azad University, Science and Research Branch,Tehran,Iran
چکیده [English]

On the one hand, auditors seek to maintain public interest by accrediting financial statements and on the other hand, they need to keep in touch with their clients in order to earn income. Therefore, one of the main concerns of the profession, legislators and the general public is when these two categories conflict with each other. This research will consider the relation between guanxi and auditor's independence based on social connections theory. For this purpose, in 1396, 249 questionnaires distribute and collect between auditors working in an audit organization and institutions of Iranian Association of Certified Public Accountants randomly and the data obtained from them has been analyzed using the structural equation modeling. In this research independent variable is guanxi and dependent variable is auditor's Independence. The result of research shows that whatever the tendency to guanxi between Auditors is the more, increase the likelihood of defeat your independence even the professional controls. This research showed that guanxi culture is an effective factor in the relationship between auditor and audit client in the country's audit market. Auditors try to keep in touch with their clients to make their judgment consistent with their relationship with their clients. This subject shows that relationship and social connections can have a negative impact on the independence quality of auditing.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Connections
  • Guanxi
  • Auditor's Independence
  • *       ارباب سلیمانی، عباس. (1396). آیین رفتار حرفه ای برای حسابداران حرفه ای. تهران. مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه ای جامعه حسابداران رسمی ایران.

    *       بنی مهد، بهمن و بیگی هرچگانی، ابراهیم (1391). رابطه بین ارزشهای فردی و نیات اخلاقی حسابرسان. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال هفتم. شماره 4. صص10-1.

    *       بیگلر، کیومرث و محمدی، مینا (1396). تأثیر کنترل داخلی بر رابطه سهم بازار حسابرسی و رابطه مداری در اظهارنظر حسابرس. مقاله ارائه شده در اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تأکید بر اقتصاد مقاومتی.تبریز. ایران.

    *       خوش طینت، محسن و بستانیان، جواد (1386). قضاوت حرفه ای درحسابرسی. مطالعات تجربی حسابداری مالی. شماره 18. صص 58-25.

    *       عبادی خورده بلاغ،  بهروز و نظری، رضا (1393). بررسی تطبیق تغییرات حق الزحمه خدمات حسابرسی و اظهارنظر حسابرس در بخش خصوصی و غیرخصوصی، مجله دانش حسابداری وحسابرسی مدیریت، دوره سوم، شماره 12 ،صص 86-75.

    *       عباس زاده، محمدرضا و محمدی، جمال (1393). بررسی عوامل مؤثر بر افزایش استقلال حسابرسان دیوان محاسبات کشور. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی. سال ششم. شماره 21. ص 28-1.

    *       کلانتری، خلیل. 1388. مدل سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی– اقتصادی. تهران: انتشارات فرهنگ صبا.

    *       محمودی نسب، زینب، بنی مهد، بهمن و اوحدی، فریدون (1396). مطالعه تقابل اجتماعی در حرفه حسابرسی: آزمون نظریه اصناف. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال ششم. شماره 21. صص 167-157.

    *       نوروش، ایرج و رمضانی، مسعود (1389). بررسی عوامل مؤثر بر استقلال حسابرس از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان خدمات حسابرسی. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی. سال دوم. شماره 7. صص 22-1.

    *       وهاب زاده گردرودباری، میلاد و بنی مهد، بهمن. (1395). اثر رابطه مداری بر قضاوتهای اخلاقی حسابرسان. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال پنجم. شماره 20. صص 12-1.

    *       همایون، سعید. قائم مقامی، کامران و زمانی، مرتضی (1396). اثر متقابل آئین رفتار حرفه ای: استقلال حسابرس و خدمات غیرحسابرسی. مجله حسابرس. شماره 91. ص 115-108.

    *       American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). (2017). AICPA Clarified Statements on Auditing Standards, AU-C Section 200: Overall Objectives of the Independent Auditor and the Conduct of an Audit in Accordance With Generally Accepted Auditing Standards. Retrieved from: http://www.aicpa.org/Research/Standards/AuditAttest/Pages/clarifiedSAS.aspx.

    *       Au, A., and D. Wong, (2000), ‘The Impact of Guanxi on the Ethical Decision-Making Process of Auditors-An Exploratory study on Chinese CPAs in Hong Kong’, Journal of Business Ethics 28(1): 87-93.

    *       Blay A.D., Gooden,E.S. Mellon, M. J. Steven , D.E. (2017). Can Social norms  Activation Improve Audit Quality? Evidence from an Experimental Audit Market. Journal of Business Ethics ,Doi:  10.1007/s10551-017-3561-z.

    *       Bruynseels, L. and E. Cardinaels (2014) The audit committee: Management watchdog or personal friend of the CEO. The Accounting Review: Vol. 89,Issue 1, pp. 113–145.

    *       Cooney ,J. Madureirav ,L, singh,a and Yang, K (2015) Social Ties and IPO Outcomes, Journal of Corporate Finance, In Press, Accepted Manuscript.

    *       Fan Y, H., , Woodbine ,G, and Scully G (2012) Guanxi and its influence on the judgments of Chinese auditors.No1.Vol18.page83-97.

    *       Granovetter, M (1985) Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology 91 (3): 481–510.

    *       Hwang, B.-H., and S. Kim (2009) It pays to have friends. Journal of Financial Economics 93: 138–158.

    *       Kwon , s Y,. Yi , H (2012) and Do Social Ties between CEOs and Engagement Audit Partners Affect Audit Fees and Audit Quality? Working paper, Korea University.

    *       Lennox, C.S (2005) Audit quality and executive officers’ affiliations with CPA firms. Journal of Accounting and Economics 39 (2): 201–231.

    *       Liu, Mingzhi,(2008); The effect of personal values on individuals' ethical behavioural intentions: evidence from professional auditors in pepole's republic of china; available at: http/www.ssrn.com:24-25.

    *       Maslina Binti, Ahmad (2012).  Auditor Independence in Malaysia: The Perceptions of Loan Officers and Professional Investors. A Thesis Submitted in Fulfilment of the Requirements for the Degree of  Doctor of Philosophy of Cardiff University. Accounting and Finance Section Cardiff Business School, Cardiff University.

    *       Newton, N. J., Persellin, J. S., Wang, D., & Wilkins, M. S. (2016). Internal control opinion shopping and audit market competition. TheAccounting Review, 91, 603-623.

    *       Rennie, M.D., L.S., Kopp and W.M. Lemon (2010) Exploring trust and the auditor-client relationship: Factors influencing the auditor’s trust of a client representative. Auditing: A Journal of Practice & Theory 29 (1): 279–293.

    *       Yuen ,D., and Chan, L (2014) The Impact of Guanxi on Auditor Independence: Perceptions of Auditors and CFOs in Hong Kong. Department of Accounting, Faculty of Business Administration,University of Macau.

    *       Yuyan Guan, Lixin (Nancy) Su, Donghui Wu and Zhifeng Yang, (2016) Do School Ties between Auditors and Client Executives Influence Audit outcomes? , Journal of Accounting and Economics, 61: 506