کاربرد مدل‌های ABC و TOC در قیمت‌گذاری محصولات (مطالعه موردی: شرکت تولید محصولات لبنی هموطن)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده اقتصاد و حسابداری، تهران، ایران

2 استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده اقتصاد و حسابداری، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، دانشکده علوم پایه، تهران، ایران

چکیده

تصمیم‌گیری برای قبول یا رد سفارشاتی که قیمت پیشنهادی آنها کمتر از قیمت‌ فروش محصول و یا حتی کمتر از بهای تمام شده آن است از معضلاتی است که شرکت‌های تولیدی را با چالش بزرگی روبرو می‌سازد. تصور غالب این است که فروش محصول به قیمتی کمتر از بهای تمام شده، شرکت را با زیان مواجه می‌سازد، اما موضوع، جنبه‌های دیگری دارد که نباید از نظر پنهان بماند. این پژوهش به منظور بررسی تصمیم‌گیری در خصوص پذیرفتن و یا رد سفارشاتی که بهای پیشنهادی آنها کمتر از قیمت تمام شده است با کمک مدل‌های ABC و TOC انجام گرفته است. برای انجام پژوهش، شرکت تولید محصولات لبنی هموطن در سال 1395 انتخاب شده است. با محاسبه بهای تمام شده و حاشیه فروش خالص محصولات تولیدی شرکت مورد مطالعه به کمک مدل‌های TOC و ABC و مقایسه نتایج به دست آمده از طریق مدل آماری آزمون t زوجی دو جامعه وابسته این نتیجه حاصل شد که مدل TOC در کوتاه‌مدت و برای سفارشات خاص، نتایج مربوط‌تری ارائه می‌کند. همچنین نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مدل‌های TOC و ABC در تصمیم‌گیری‌های فروش مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of ABC and TOC models in product pricing (Case study: Hamvatan dairy products company)

نویسندگان [English]

  • Mehran Javadpour 1
  • Mohsen Hamidian 2
  • Nasrin Akhondi 3
1 PH. D student in Accounting, Faculty of Economic & Accounting, South Tehran Branch Islamic Azad University, Iran
2 Assistant Prof., Faculty of Economic & Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran, (Corresponding author)
3 Assistant Prof., Faculty of Basic Sciences, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Iran
چکیده [English]

Deciding to accept or reject orders whose bid prices are different from the product sales prices of the company and in some cases lower than the usual selling price of the company is a problem that poses a huge challenge to the manufacturing companies. This research has been conducted to consider and compare the ABC and TOC models for pricing products produced by Hamvatan Company in 2016. In order to provide theoretical foundations of the research, library resources, journals and authoritative internet databases were used. The research hypothesis test was performed using paired t-correlated model using SPSS software. By calculating the cost and net contribution margin of the company's products, using the TOC and ABC models and comparing the results, we conclude that the TOC model in the short run provides more relevant results, and it is better to use ABC model for long-term decisions. Therefore, the results of this study indicate that the TOC and ABC models are considered complementary in sales decisions.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theory of Constraint (TOC)
  • Fixed Costs
  • Variable Costs
  • Activity Based Costing (ABC)
  • Traditional Costing
*        احمدی لویه، افشین.(1395). "هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت و تورم (دیدگاه فرامدرن در تخصیص هزینه‌های سربار)"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 5(20): 37-46.
*        امیرحسینی، زهرا و معصومه قبادی.(1395). " کاربرد هزینه‌یابی آبشاری در مدیریت هزینه"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 5(17): 79-86.
*        جلیلی، آرزو و عزیزاله منتقمی. (1395). "هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت در سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان: یا رویکرد حسابداری سنجش مسئولیت"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 5(19): 61-76.
*        دارابی، رویا. (1393). حسابداری مدیریت و سیستم مدیریت هزینه، تهران: انتشارات ترمه.
*        رهنمای رودپشتی، فریدون، پوریوسف، اعظم. (1388). "هزینه‌یابی نوین در کسب و کار"، مجله حسابداری مدیریت، 2(2):9-23.
*       رهنمای رودپشتی، فریدون و همکاران. (1397). "هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت زمان‌گرا(TD-ABC) در صنعت بانکداری (مطالعه موردی بانک کشاورزی)"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(27):29-37.
*        همتی، حسن و هدی همتی.(1393). حسابداری مدیریت پیشرفته، چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.
*        نمازی، محمد- با همکاری گروه علمی.(1393a). حسابداری مدیریت استراتژیک: از تئوری تا عمل، جلد اول، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
*        نمازی، محمد- با همکاری گروه علمی.(1393b). حسابداری مدیریت استراتژیک: از تئوری تا عمل، جلد دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت).
*        نمازی، محمد، قدیریان آرانی، محمد حسین و حسن فتاحی نافچی.(1395). "استراتژی اقیانوس آبی و توسعه حسابداری مدیریت استراتژیک"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 5(18): 29-53.
*       Alsmadi, M., Almani, A., Khan Z. (2014). “Implementing an integrated ABC and TOC approach to enhance decision making in a Lean context”, International Journal of Quality & Reliability Management, 8(31): 906 – 920.
*       Bauer-Nilsen, K., Hill C., Trifiletti DM. Libby B., Lash DH. Lain M., Christodoulou D., Hodge C., and Showaiter TN. (2018). “Evaluation of Delivery Costs for External Beam Radiation Therapy and Brachytherapy for Locally Advanced Cervical Cancer Using Time-Driven Activity-Based Costing”, International Journal of Radiation Oncology*Physics, 1(100):88-94.
*       Carnes, K. & Hedin, S. (2005). Accounting for Lean manufacturing: another missed opportunity? Management Accounting Quarterly, (7)1: 28 – 35
*       Fullerton, R. & Wempe, W. (2008).” Lean manufacturing, non-financial performance measures, anf-financial performance”. International Journal of Operations & Production Management. (29)3: 214-240.
*       Gupta, M. Chahal, H. Kaur, G. & Sharma, R. (2010). “Improving the weakest link: a TOC-based framework for small business”. Total Quality Management & Business Excellence, (21)8: 863-884.
*       Gupta, M. & Kline, J. (2008). “Managing a community mental health agency: a theory of constraints based framework”. Total Quality Management & Business Excellence, (21)3: 281-294.
*       Matthews, J. Pellew, L. Phua, F. & Rowlinson, S. (2000). “Quality Relationships: partnering in the construction supply chain”. International Journal of Quality & Reliability Management, (17)4/5: 493-510.
*       Tioanda, P. Whitman, L. & Malzhan, D. (1999). “Determine product mix using ABC and TOC, Proceedings of the 4th Annual International Engineering Theory, Applications and Practice”. San Antonio, Texas, November, pp. 17-20.
*      Tsung-Yueh Lu, and et al. (2017). “Competitive Price Strategy with Activity-Based Costing – Case Study of Bicycle Part Company”, Procedia CIRP, (63): 14-20