طراحی یک مدل شایستگی برای مدیران در راستای سود دهی سازمان،مورد مطالعه قطار شهری تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکترای مدیریت، پژوهشکده شاخص پژوه، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول)

2 استادیار گروه مدیریت، پژوهشکده شاخص پژوه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، ایران (خوراسکان)

3 استادیار گروه مدیریت، پژوهشکده شاخص پژوه، اصفهان، ایران

چکیده

بیشتر تحقیقات انجام شده در خصوص ارایه یک مدل شایستگی با نگاهی کلی بر ویژگیهای رفتاری و انتخاب و دسته بندی ویژگیها بر مبنای نظریات کارمندان و متخصصین درون و برون سازمانی صورت گرفته اند و کمتر تحقیقی می توان یافت که به طور ویژه هدف سود دهی سازمان را در جهت انتخاب مدل شایستگی بررسی نموده و مبزان تاثیر گذاری آن را بر بهره وری و سود دهی سازمان بررسی نموده باشد. در این پژوهش با مطالعه تحقیقات انجام شده قبلی در دو حوزه منابع انسانی و مدیریت سود در حسابداری و با استفاده از چک لیست محتوائی به روش دلفی نود ونه مولفه شایستگی مدیریتی انتخاب شد. بر این اساس پرسشنامه محقق ساخته در دو  بخش تهیه گردید که بخش اول اطلاعات جمعیت شناختی و  بخش دوم اهمیت هر یک از مولفه های شایستگی مدیریتی در سود دهی سازمان مورد پرسش قرار گرفت. جمعیت کل جامعه ی آماری 2141 نفر مدیران، معاونان، مشاوران، سرپرستان و کارشناسان  قطار شهری بود، که حجم نمونه  326 نفر تعیین گردید. پرسشنامه توزیع و اطلاعات جمع آوری و تحلیل گردید. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری  SPSS (نسخه 22) در دو سطح آمار توصیفی واستنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصه های آماری مانندفراوانی ، درصد، میانگین و انحراف معیار، و در بخش آمار استنباطی آزمون تی ­تک نمونه­ای، آزمون تحلیل عاملی، آزمون همبستگی پیرسون و شاخص اولویت توسعه استفاده شد. نتایج: نشان میدهد بیشترین همبستگی بین اخلاق حرفه ای و تحول گرایی و کمترین همبستگی مربوط به مدیریت منابع انسانی با تمرکز بر مشتری بود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Competency Model for Managers for Organizational Profitability, Case study: Tehran railway

نویسندگان [English]

  • Farnaz Beheshti Zavareh 1
  • Iraj Soltani 2
  • S. Ali Akbar Nilipour Tabatabie 3
1 Shahkhespajouh Research Institute, Isfahan, (Corresponding author)
2 Shahkhespajouh Research Institute and Isfahan Branch, Islamic Azad University, Isfahan
3 Shahkhespajouh Research Institute, Isfahan
چکیده [English]

Most researches have been conducted on the presentation of a competency model with a general look at behavioral features and the selection and categorization of features based on the views of staff and internal and external experts. And fewer researches can be found that specifically examine the purpose of the organization's profitability in choosing a competency model and its impact on the efficiency and profitability of the organization. In this research, we selected ninety-nine management competency components by studying previous researches in two areas of human resources and accounting management and using a content checklist based on Delphi method. Accordingly, the researcher-made questionnaire was prepared in two parts: the first part of the demographic information, the second part, the importance of each of the components of organizational competence was evaluated. The total population of the statistical society was 2141 directors, assistants, advisers, supervisors and urban trainers, with a sample size of 326 people. Distributed questionnaire and information were collected and analyzed. Data analysis was done using SPSS software (version 22) at two levels of descriptive and inferential statistics. In the descriptive statistics section, statistical characteristics such as percentage, mean, standard deviation and inferential statistics of t-test, factor analysis, Pearson correlation test and development priority index were used. Results: The highest correlation was found between professional ethics and transformation, and the least correlation was related to human resource management with customer focus.

کلیدواژه‌ها [English]

  • managerial competency؛ profitability
  • behavioral characteristics
  • organization objectives
*       اسدی فرد، رویا و همکاران. (1390). مدل شایستگی مدیران دولتی ایران براساس صحیفه امام و رویکرد استراتژی تئوری داده بنیاد، نشریه مدیریت دولتی، دوره سوم، شماره هشتم.
*       بزرگ اصل، موسوی و بیستون صالح زاده. (1394) رابطه توانایی مدیریت و پایداری سود با تأکید بر اجزای تعهدی و جریانهای نقدی در شرکتهای پذیرفته شوده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابرسی، سال چهاردهم،  شماره 58 ، ص. 139-119.
*        پ‍ارک‍ر، لی دی ؛ فریز ک‍ن‍ت‌. آر. ف‍ری‍ز، آوتلی، دی‍وی‍د. ت‍ی‌ (ت‍رج‍م‍ه‌ ن‍اص‍ر م‍ی‍رس‍پ‍اس‍ی) (1374) ح‍س‍اب‍داری‌ و م‍ن‍اب‍ع‌ ان‍س‍ان‍ی . ت‍ه‍ران‌: م‍رک‍ز آم‍وزش‌ م‍دی‍ری‍ت‌ دول‍ت‍ی.
*       جعفرنژاد هتکه‌لویی محمدباقر، اسلامی حسین، علوی‌راد عباس(1392) . سنجش میزان رضایت‌مندی شهروندان تهرانی از خدمات و کارکنان شهرداری تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. ۱۳۹۲; ۲ (۵) :۱۰۳-۱۱۷
*       حاجی کریمی، عباسعلی و همکاران. (1390). بررسی تأثیر شایستگی های هوش عاطفی، شناختی و اجتماعی در شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران، دو فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره اول، شماره پیاپی 9.
*       حاجی کریمی، عباسعلی و همکاران. (1390). طراحی مدل شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران، فصلنامه چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 8، سال دوم.
*       حسنی القار، مسعود ، سدیدی،  مهدی. (1396). بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر حق الزحمه حسابرسی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 6(24), 79-94.
*       دانایی فرد، حسن و همکاران. (1388). ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران، مجله پژوهش های مدیریت، سال دوم، شماره چهارم.
*       دورن، ووتر وان ، گریت بوکایرت و جان هالیگان ؛ مترجمان ناصر میرسپاسی و علاالدین رفیع زاده ، کامل داودی (1393) مدیریت عملکرد در بخش دولتی. انتشارات میر 1393.
*       دیانتی، محمد؛ عرفانی، مریم. (1388). شایستگی، مفاهیم و کاربرد، ماهنامه تدبیر، شماره 206.
*       رابینز، استیفن پی(مولف). (1384). علی پارسائیان، محمد اعرابی(مترجمان). مبانی رفتار سازمانی، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ چهارم.
*       سلطانی ، ایرج (1390) . مدیریت عملکرد بسترساز پرورش منابع انسانی. انتشارات ارکان دانش 1390.
*       صیادی، سعید؛ محمدی، مرضیه؛ نیک پور، امین. (1390). مدیریت استعداد، مفهومی کلیدی در حوزه سازمانی. فصلنامه اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، شماره 135.
*       طبیبی، سید جمال الدین؛ ریاحی، لیلا؛ یوسفی نژادی، ترانه. (1392). ارزیابی مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از مدل بازخور 360 درجه. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. دوره 12.
*       عبدالهی، مژگان؛ فتحی واجارگاه، کورش. (1392). الگوی آموزش و بهسازی مبتنی بر شایستگی برای مدیران آموزش (مطالعه موردی: شرکت ایدرو). نشریه تحلیلی، آموزشی، اطلاع رسانی و پژوهشی منابع انسانی، جلد 5 شماره 23.
*       عریضی، حمیدرضا و همکاران. (1391). کاربرد کانون ارزیابی و تحلیل شغل در تعیین شایستگی های مدیریتی، فصلنامه روانشناسی معاصر، سال هفتم، شماره اول.
*       عندلیب زاده، آرمان. (1389). طراحی الگوی مناسب جانشین پروری و پیاده سازی آن (مورد مطالعاتی سازمان فولاد مبارکه). پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
*       فام، ایرج محمد؛ محمدی، حیدر؛ قربانی شهنا، فرشید؛ سلطانیان، علی رضا. (1392). ارائه الگویی جهت انتخاب مبتنی بر شایستگی مدیران ایمنی، بهداشت و محیط زیست، فصلنامه بهداشت و ایمنی کار، جلد سوم
*       فقیهی, تیمور نژاد, کاوه . (1385)  نظام پاسخگویی در شهرداری تهران: پژوهشی پیرامون چگونگی ارایه خدمات شهری و رضایت شهروندان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) سال 13 شماره 50.‎
*       فراهانی، منصوره؛ رفیعی، فروغ؛ امامزاده قاسمی، حرمت سادات. (1392). عوامل مؤثر در کسب شایستگی معلمی مدرسان پرستاری: یک مطالعه کیفی. مجله آموزش در علوم پزشکی، جلد 13 شماره 9.
*       قاسمی، حمید؛ هنری، حبیب؛ مرتضی رضایی صوفی، (1395) طراحی الگوی شایستگی های محوری برای انتصاب مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان.  فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان زمستان.
*       کوشافر، مصطفی ، نوروش، ایرج، مشایخی، بیتا. (1396). سنجش کارایی و توانایی مدیریت بر اساس معیارهای مالی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 6، شماره 23،  ص. 202-187 .
*       کرمی، مرتضی. (1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 179.
*       گریفن، ریکی، مورهد، گرگوری. (1389). رفتار سازمانی، مترجمان سیئ مهدی الوانی و غلام رضا معمار زاده، تهران: انتشارات مروارید، چاپ نهم.
*       متقی، محمدحسین؛ بهشتی فر، ملیکه. (1388). مدل کانال رهبری در فرایند جانشین پروری، تدبیر، شماره 211، پاییز، صفحات 21-28.
*       محقر، علی؛ رحمانی یوشانلوئی، حسین. (1392). ارائه مدلی برای شایستگی مدیران پروژه پیاده سازی سیستم های مدیریتی: مورد کاوری پروژه های مدیریت دانش.
*       محمدی زنجیرانی، داریوش و همکاران. (1391)، رویکرد چند معیار ه و تلفیقی نیازسنجی آموزشی بر مبنای تحلیل شایستگی های کارکنان، مجله رویکردهای نوین آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، سال هفتم، شماره ی یک، شماره ی پیاپی ۵.
*       میرسپاسی، ناصر، غلامزاده، داریوش. (1388). طراحی الگوی شایستگی برای پرورش مدیران در بخش دولتی ایران، مجله پژوهش های مدیریت، شماره 83، صص 16-1.
*       نمازی، محمد، دهقانی‌سعدی، علی‌اصغر، قوهستانی، سمانه. (1396). خودشیفتگی مدیران و استراتژی تجاری شرکت‌ها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت, 6(22), 37-52.
*       یزدانی، محمود و همکاران. (1391). تدوین شایستگی های رهبری مورد نیاز برای ایجاد برنامه جانشین پروری (مطالعه موردی: شرکت گاز پارسیان(، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 20.
*       یگانگی، عاطفه. (1389). نقش شایستگی مدیران در اثربخشی مدیریت (مطالعه موردی در شرکت مخابرات استان قزوین). مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 5.
*       Andreou, Panayiotis C., Ehrlich, Daphna, and   Christodoulos Louca. (2013). Managerial Ability and Firm Performance: Evidence from the Global Financial Crisis, Available online:http://www.efmaefm.org
*       Appelbaum, D., Kogan, A., Vasarhelyi, M., & Yan, Z. (2017). Impact of business analytics and enterprise systems on managerial accounting. International Journal of Accounting Information Systems, 25, 29-44.
*       Baldenius, T., Nezlobin, A. A., & Vaysman, I. (2015). Managerial performance evaluation and real options. The Accounting Review, 91(3), 741-766
*       Beheshtifar, M. (2011). “Role of career competencies in organizations”, European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, Vol. 42, pp. 6-12.
*       Boyatzis, R. E. & Ratti, F. (2009). "Emotional, social and cognitive competencies distinguishing effective Italian managers and leaders in a private company and cooperatives", Journal of Management Development, Vol. 28, No. 9, pp. 821- 833.
*       Bucur, Ion. (2013). Managerial Core Competencies as Predictors of Managerial Performance, on Different Levels of Management. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 78, Pp. 365-369.
*       Comey, T. (2004). “Identifying Leadership Competencies to Create a Leadership Succession Planning (Master Dissertation)”, Royal Roads University, Canada.
*       Cuong, D.M.; Swierczek, F.W. (2008). “Corporate Culture, Leadership Competencies, Job Satisfaction, Job Commitment, and Job Performance: A Comparison of Companies in Vietnam and Thailand”, Journal of American Academy of Business, Cambridge, Vol. 13, No. 1, pp. 159-165.
*       De Vos, A., De Hauw, S. and Van der Heijden, B. (2011). “Competency development and career success: the mediating role of employability”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 79 No. 2, pp. 438-447.
*       Dilchert, S., & Ones, D. S. (2009). Assessment Center Dimensions: Individual differences correlates and meta-analytic incremental validity. International Journal of Selection and Assessment, Vol. 17, Pp. 254-270.
*       Demerjian P., Lev B, McVay S. (2012). Quantifying managerial ability: A new measure and validity tests. Management Science, Vol 58(7), pp: 1229–1248.
*       Demerjian P., Lev B, Lewis MF, McVay SE. (2013). Managerial ability and earnings quality. Accounting Review, Vol 88(2), pp: 463–498.
*       Emad, G. Wolff Michael R. (2008). Contradictions in the practices of training for and assessment of competency: A case study from the maritime domain, Education+ Training, 50(3), 260 – 272.
*       Ganesh A Devkar, Satyanarayana N Kalidindi .(2013). Modeling and Assessment of Competencies in Urban Local Bodies for Implementing PPP projects, Built Environment Project and Asset Management, Vol. 3, No. 1, Pp. 42-57.
*       Gorman, C. A., Meriac, J. P., Roch, S. G., Ray, J. L., & Gamble, J. S. (2017). An exploratory study of current performance management practices: Human resource executives’ perspectives. International Journal of Selection and Assessment, 25(2), 193-202.
*       Hardison, Dylan. Behmb, Michael. Hallowellc, Matthew R., Fonooni, Hamid. (2014). Identifying construction supervisor competencies for effective site safety, Safety Science, Vol. 65, Pp. 45-53.
*       Hall, Matthew (2011) Do comprehensive performance measurement systems help or hinder managers' mental model development? Management Accounting Research, 22 (2). pp. 68-83.
*       Joo, B.K. and Ready, K.J. (2012). “Career satisfaction: the influences of proactive personality, performance goal orientation, organizational learning culture, and leader-member exchange quality”, Career Development International, Vol. 17 No. 3.
*       Khoshouei, M. S. Oreyzi, H. R. & Nouri, A. (2012). Assessor Errors and Biases: Challenges in Assessment Centers. International Conference on Industrial and Organizational Psychology: Trends, Challenges, and Applications, 19.
*       Kong, H., Cheung, C. and Song, H. (2012). “Determinants and outcome of career competencies: perspectives of hotel managers in China”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 31 No. 3, pp. 712-719.
*       Krause, D. E., Rossberger, R. J., Dowdeswell, K., Venter, N., & Joubert, T. (2011). Assessment Center Practices in South Africa. International Journal of Selection and Assessment, Vol. 19, Pp. 262- 275.
*       Kumpikaitė, Vilmantė. Duoba, Kęstutis. (2013). Developing core competencies: student mobility case. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 99, 6, Pp. 828-834
*       Kumpikaitė. Vilmantė, Duoba, Kęstutis. (2013). Developing Core Competencies: Student Mobility Case, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 99, Pp. 328-334.
 
*       Li, Y., & Luo, Y. (2017). The contextual nature of the association between managerial ability and audit fees. Review of Accounting and Finance, 16(1), 2-20.
*       Luo, Y., & Zhou, L. (2017). Managerial ability, tone of earnings announcements, and market reaction. Asian Review of Accounting, 25(4), 454-471.
*       Lustri, Denise. (2007). Knowledge management model: practical application for development, the learning organization, Vol. 37, Pp. 8-17.
*       Martín-Rojas, Rodrigo., García-Morales, Víctor J.,  Bolívar-Ramos, María Teresa. (2013). Influence of technological support, skills and competencies, and learning on corporate entrepreneurship in European technology firms,  Technovation, Vol. 33, Issue 12, Pp. 417-430.
*       McClelland, D. (1973). "Testing for competence rather than for intelligence", American Psychologist, Vol. 20, No. 4, Pp. 321-330.
*       McCarthy, Dan. (2008). How to Develop a Leadership Competency Model article ava at: www.greatleadershipbydan.com.
*       Muller, R.; Turner, R. (2010), “Leadership competency profiles of successful project managers”, International Journal of Project Management, Vol. 28, Pp. 437-448
*       Naquin, S. Sharon., and Holton, F. Elwood. (2003). Redefining State Government Leadership and Management Development: A Process for Competency-Based Development. Public Personnel Management, Vol. 32, No.1, P. 23.
*       Parhizgar, K. (2010). Comparative ethical analysis of educational competition in academia, Competitiveness Review: An International Business Journal, Vol. 20, No. 1.
*       Reichelstein, S. (1997). Investment decisions and managerial performance evaluation. Review of Accounting Studies, 2(2), 157-180.
*       Ren, H., Bolino, M.C., Shaffer, M.A. and Kraimer, M.L. (2013). “The influence of job demands and resources on repatriate career satisfaction: a relative deprivation perspective”, Journal of World Business, Vol. 48 No. 1, pp. 149-159.
*       Ricciardi, Richard. (2014). Response to: Development of integrated mental health care: Critical workforce competencies. Nursing Outlook, In Press, Accepted Manuscript. Available online 3 January 2014.
*       Rodgers. V.C. (2010). “Identifying Leadership Competencies to Create a Leadership Succession Planning at a Ground Handling Company”, Doctoral Dissertation, University of Phoenix, Canada.
*       Ruggeberg, B. J. (2007). A consultant's perspective on doing competencies well: Methods, models, and lessons. In A. Fink (Ed.), Doing competencies well, Symposium presented at the Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology, New York.
*       Schollaert, E., & Lievens, F. (2011). The Use of Role-Player Prompts in Assessment Center Exercises. International Journal of Selection and Assessment, 19, 190- 197.
*       Shasti, S. (2010). Competency based education, education strategies journal, third series, Number. 2, Pp. 77-80.
*       Stewart, G.L.; Brown, K.G. (2009). “Human Resource Management: Linking Strategy to Practice”, Hoboken, N.J.; John Wiley & Sons Inc.
*       Stumpf, S.A. and Tymon, W.G. Jr (2012), “The effects of objective career success on subsequent subjective career success”, Journal of Vocational Behavior, Vol. 81 No. 3.
*       Tafti Maali Marjan, Mahmoudsalehi Mahdi, Amiri Mojtaba , (2017)," Critical success factors, challenges and obstacles in talent management ", Industrial and Commercial Training, Vol. 49 Iss 1 pp. 15 - 21
*       Lizunkov, V., Marchuk, V., & Podzorova, E. (2015). Identification of Criteria, Features and Levels of Economic and Managerial Competencies Development for Bachelors in Mechanical Engineering. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 206, 388-393.
*       Thurgood, K.L. (2008). “Construct for Developing an Integrated Leadership Model: Linking the Correlates of Effective Leadership, Development and Succession Planning”, Doctoral Dissertation, Capella University, USA
*       Ulrich, D., Brockbank,W., Johnson,D., Sandholtz,K., and Younger. (2008). "HR competencies: mastery at the intersection of people and business", The RBL Institute, The Society For Human Resource Management.
*       Wang, Y. (2013). “Constructing career competency model of hospitality industry employees for career success”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 25, No. 7, Pp. 994-1015.
*       Wickramasinghe, V., and De Zoyza, N. (2008). "Gender, Age and Marital Status as Predictors of Managerial Competency Needs: Empirical Evidence from a Sri Lankan Telecommunication Service Provider", Emerald-Gender in Management: An International Journal, Vol. 23, No. 5, Pp. 337-354.