آزمون رفتار حسابرسان در برقراری توازن بین وظایف ذاتی حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه چالوس

2 دانشیار گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه حسابداری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

چکیده

در سال‌های اخیر، بازار خدمات حرفه حسابرسی تغییرات سریع و در خور توجهی داشته است. خصوصی‌سازی به موسسات حسابرسی اجازه داد بیشتر اهداف اقتصادی را دنبال کنند. در چنین شرایطی حسابرسان با یک موقعیت متضاد مواجه‌اند؛ زیرا از یک سو آیین رفتار حرفه‌ای، به منظور رعایت استقلال و کیفیت حسابرسی، حسابرسان را از تعامل و ارتباط نزدیک با مشتری منع می‌نماید و از سوی دیگر محیط کسب و کار برای خدمات حرفه‌ای، در حال تغییر بوده و رقابت شدید در این صنعت، آنها را به سمت بازاریابی و مشتری مداری سوق می دهد. انتظار جامعه این است که حسابرسان در جهت متعادل کردن منافع جامعه و منافع شخصی خود، استقلال خویش را حفظ نمایند. اما با افزایش تعداد موسسات حسابرسی، حسابرسان خطر دور ماندن از رقابت را بیشتر از قبل احساس می کنند و این سئوال مطرح می شود که در شرایط فعلی حسابرسان چگونه می‌توانند بین منافع جامعه و منافع شخصی خود تعادل برقرار نمایند. بنابراین با توجه به مطالب فوق، در مطالعه حاضر رفتار حسابرسان در برقراری توازن بین وظایف سنتی حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی مورد آزمون قرار گرفته است. جامعه آماری شامل 1157 حسابرس شاغل عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و نمونه آماری 289 نفر بود. برای آزمون فرضیه‌ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که نگرش، سطح اهمیت، رفتار فریبنده و سطوح حرفه‌ای بر توازن بین وظایف ذاتی حسابرسی و فعالیت های بازاریابی تاثیر دارد ولی جوان بودن حسابرسان بر توازن بین وظایف ذاتی حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی تاثیر ندارد.
  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Test of Auditors Behavior in Making Balance between the inherent Tasks of Auditing and Marketing Activity

نویسندگان [English]

  • Mehdi Maranjory 1
  • Hamidreza Vakilifard 2
  • Zahra Poorzamani 3
  • Seyed Mohammad Reza Raiiszadeh 4
1 Ph.D. Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Prof. Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding author)
3 Associate Prof. Accounting, Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Department of Accounting, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran
چکیده [English]

In recent years, the market of auditing profession and services has undergone rapid and remarkable changes. Privatization has allowed auditing institutions to pursue economic goals more. In such circumstances, auditors confront with a contradictory situation because, on the one hand, the ethics of professional behavior prohibit the auditors from direct interaction with customers in order to respect independency and auditing quality; on the other hand, business environment is changing for providing professional services, and intense competition in this industry push them towards marketing and customer orientation. Society expects auditors to maintain their independency in order to make a balance between their personal interests and the interests of the society. However, with the increasing number of auditing institutions, the auditors feel the risk of staying away from competition more than ever and the question arises as how auditors can make a balance between their personal interests and the interests of the society in current situation. Thus, considering the above, the present study intended to inspect the behavior of auditors in making a balance between the behavior of auditors of auditing and marketing activities. The statistical population included 1157 auditors employed in Iranian Association of Certified Public Accountants amongst which 289 auditors were selected. Structural equation modeling was used for hypothesis testing using Smart PLS. The results showed that attitude, level of importance, deceptive behavior and professional levels affect the balance between the essential tasks of auditing and marketing activities. Nevertheless, being young does not have any effect on the balance between the inherent tasks of auditing and marketing activities.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavior of auditors
  • Auditing Tasks
  • Marketing Activity
*       بنی مهد، بهمن (1390). بررسی عوامل تاثیر گذار بر اظهار نظر  مقبول حسابرس. فصلنامه بورس اوراق بهادار، (13)4، 59-83.
*       رویایی، رمضانعلی و محمدی، مهدی (1393). اخلاق و حرفه ای گرایی در حسابداری، چاپ دوم، تهران، انتشارات کتابخانه فرهنگ.
*       موسوی شیری، سید محمود و پهلوان، مریم (1394). توازن بین مسئولیت های حسابرسی و عمل بازاریابی توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران، مجله پیشرفت های حسابداری، (7)2، 183-218.
*       Ashill, N. J., Davies, K. M., & Thompson, I. W. (2003). Characteristics of marketing organization in the New Zealand financial services sector. International Journal of Bank Marketing, 21(2) :80–93.
*       Achua, J. K., & Alabar, T. T. (2014). Imperatives of marketing internal auditing in Nigerian universities. Social and Behavioral Sciences, 164, 32- 40.
*       Akerlof, GA. (2007). The Missing Motivation in Macroeconomics - Presidential Address. In Conference of the American Economic Society. Chicago, IL.
*       Beattie, V., Fearnley, S., (1995). The importance of Audit firm characteristics and the drivers of auditor change in UK listed companies. Accounting and Business Research 25 (100), 227–239.
*       Broberg, P., Umans, T., & Gerlofstig, C. (2013). Balance between auditing and marketing: An explorative Study. Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, 22(1): 57-70.
*       Clow, K. E., Stevens, R. E., McConkey, C. W., & Loudon, D. L. (2009). Accountants’ attitudes toward advertising: A longitudinal study. Journal of Services Marketing, 23(2): 125–132.
*       Craswell, A.T. (1992). Audit pricing in Australia 1980–1989. Australian Accounting Review, 28–33.
*       Darling, J.R. (1977). Attitudes toward advertising by accountants. The Journal of Accountancy, 143 (2): 48-53.
*       Daniell, M. H.  (2006).  Mastering the  dynamic nature of modern  strategy. Handbook  of Business Strategy, 7(1): 35-41.
*       Dopuch, N., and. King R., R. (2015). The effect of lowballing on audit Quality: An Experimental Markets Study. Downloaded from http://www.elearnica.ir.
*       Dixon, B.R. and Taylor, D.B.,(1979) Advertising: Attitudes and Reactions of New Zealand Accountants, ccountants' Journal, Vol. 58, pp. 337-340.
*       Ellingson, D. A., Hiltner, A. A., Elbert, D. J., & Gillett, J. (2002). Marketing: Where do accountants stand today? Services Marketing Quarterly, 23(3): 1–15.
*       Gamble, G. O., Highsmith-Quick, G., Jones, E., & Slade, P. D. (2000). Invest in advertising as a tool for brand building: Increase consumer awareness of your firm’s name. The CPA Journal, 70 (2), 52-53.
*       Gummesson, E. (1979). The marketing of professional services: An organizational dilemma. European Journal of Marketing, 13(5): 308–318.
*       Heischmidt, K., Elfrink, J., & Mays, B. (2002). Professional accounting services: Types of marketing communications used by CPAs. Services Marketing Quarterly, 23(3): 63–72.
*       Healy, P. M., & Palepu, K. G. (2003). How the quest for efficiency corroded the market. Haevard Business Review, 81(7): 76-85.
*       Hite, R.E. and Fraser, C. (1988). Meta-analyses of attitudes toward advertising by professionals, Journal of Marketing, 52, 95-105.
*       Hay, D., & Knechel, W. R. (2010). The effects of advertising and solicitation on audit fees. J. Account. Public Policy, 29, 60–81.
*       Hausman, A.V.  (2003). Professional service  relationships: a  multi-context  study   of  factors   impacting   satisfaction, re-patronization, and recommendations. Journal of Services Marketing, 17 (3): 226-42.
*       Hodges, S., & Young, L. (2009). Unconsciously competent: Academia’s neglect of marketing success in the professions. Journal of Relationship Marketing, 8(1): 36–49.
*       Hulbert, J. E., & Lawson, V. S. (1996). The status of advertising in the accounting profession. National Public Accountant, 41(7), 22–25.
*       Imhoff, E. A. (2003). Accounting quality, auditing and corporate governance. Accounting Horizons, 17, 117–128.
*       Kraus, K., Hakansson, H., & Lind, J. (2015). The marketing-accounting interface – problems and opportunities. Industrial Marketing Management, 46, 3–10.
*       Kotler, P., & Connor, R. A. (1977). Marketing professional services. Journal of Marketing, 41(1): 71–76.
*       Ling, C. K., Piew, H.T., & Chai, T. L. (2010). The Determinants of Consumers’ Attitude Towards Advertising. Canadian Social Science, 6 (4): 114-126.
*       Low  N, Maheshwari  SK, Ganesh  MP. (2008). Ethics in organizations. The Journal of Decision; 31(2), 75-87.
*       Markham, S., Cangelosi, J., & Carson, M. (2005). Marketing by CPAs: Issues with the American Institute of Certified Public Accountants. Services Marketing Quarterly, 26(3): 71–82.
*       Maher, M., Tiessen, P., Colson, R., & Broman,  A. (1992). Competition and audit fees. The Accounting Review, 67, 199–211.
*       Moser, R. H., Colvard, R.G., & Austin, M. J. (2000). Consumers’ attitudes towards  advertising by Accounting Professionals. Journal of Professional Services, 20 (2): 5-18.
*       Moser, H. R., Freeman, G. L., & Loudon, D. (2015). A Longitudinal Assessment of Consumers' Attitudes Toward Accounting Advertising, Services Marketing Quarterly, 36(3): 281-297. 
*       Newton  NJ, Wang  D, Wilkins  MS. (2013). Does a Lack of Choice Lead to Lower Quality? Evidence from Auditor Competition and Client Restatements Auditing: A Journal of Practice & Theory; 32(3): 31-67.
*       Peytcheva, M. (2008). Accountability, Reputation costs, and opportunistic auditor behavior. university of New jersey.
*       Teoh, H. and Gull, F.,(1985). Perceptions of Australian Finance Managers on the Impact of Advertising in the Accounting Profession: Some Empirical Evidence, Accounting and Finance, Vol. 25, pp. 41-55.
*       Traynor, K. (1984). Accountant advertising: perceptions, attitudes, and behaviors, Journal of Advertising Research, Vol. 23 No. 6, pp. 35-40