توسعه مدل مدیریت نوآوری در شرکت های پتروشیمی تولید کننده محصولات پلی اتیلنی و الویت بندی عوامل با فرآیند تحلیل شبکه ای فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران (نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش در صنعت پتروشیمی ایران، دست­یابی به راهکارهای مناسب برای حل چالش های پیش روی و توسعه مدل مدیریت نوآوری در شرکت های پتروشیمی تولید کننده محصولات پلی اتیلنی با رویکرد محصولات نوین پلی اتیلنی می باشد. گردآوری داده­ها از روش مطالعات کتابخانه ای - میدانی صورت گرفته که پس از طی این مراحل، از 130 شاخص استخراج شده، 58 شاخص اصلی با غربالگری خبرگان در نظر گرفته شد،که باتوجه به این شاخص ها، پرسشنامه پژوهش طراحی و توزیع گردید. در نهایت پس از نظر دهی 105 نفر از مدیران و کارشناسان چندین شرکت پتروشیمی و صنایع پایین دستی در حوزه محصولات پلی­اتیلنی ، در خصوص این شاخص ها، داده های جمع آوری شده، با استفاده از معادلات ساختاری، و نرم افزار PLS Smart، مدل پژوهش، مورد برازش قرار گرفت. پس از برازش، 29 شاخص، 2 عامل و 6 بعد، برای مدل طراحی شده پذیرفته شد. بعد عمومی، تشکیل شده از عوامل(اقتصادی- سازمانی- مقرراتی و نظارتی) و بعد اختصاصی نیز از عوامل (تکنولوژیکی و فنی- بازاریابی- سیستمی) تشکیل شده است. طبق پژوهش انجام شده برای مدیریت نوآوری موفق، در شرکت های پتروشیمی تولید کننده محصولات پلی اتیلنی توجه به همه موارد فوق، ضروری می باشد. با توجه به نتایج حاصل از ANP فازی، در صنعت پتروشیمی معیار تکنولوژی بیشترین اثر گذاری را داشته و بعد از آن نیز دو معیار عوامل سازمانی و  سیستمی در رتبه­های دوم و سوم قرار می­گیرند و البته عامل بازار نیز به­عنوان یک عامل اختصاصی در رتبه چهارم دیده    می­شود. در بررسی زیر­ معیارها نیز همان­طور که بر اساس نتیجه به­دست آمده در خصوص معیارها انتظار می­رفت، زیر­معیار توسعه تکنولوژی که یکی از زیر­معیارهای مربوط به معیار تکنولوژی بود با کسب بیش­ترین رای در رتبه اول قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Development of Innovation Management Model in Petrochemical Companies Producing Polyethylene Products in Iran and prioritize the factors of using Analytic network process (ANP) fuzzy

نویسندگان [English]

  • Abbas Khamseh 1
  • Yadollah Sadeghi 2
1 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran (Corresponding author)
2 PHD candidate, Department of Technology Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this research in Iran’s petrochemical industry is access to appropriate solutions to solve the facing challenges as well as development of innovation management model in petrochemical companies producing polyethylene products with the approach of the new polyethylene goods. Data collection was conducted using the library and field studies. After taking these steps, 58 main indicators were considered by experts’ screening among 130 extracted indices. Based on these indicators, final questionnaire was designed by Likert scale and it was also distributed. Finally, after asking comments of 105 managers and experts from several companies and petrochemical downstream industries in the field of polyethylene products, Data were collected and the research model was fitted using structural equation and Smart PLS software. After fitting, 29 indices, 2 factors and 6 dimensions were accepted for designing model .General dimension was composed of economic, organizational, regulatory and supervision factors while specific dimension was formed of technological, technical, marketing and systemic factors. According to research conducted for successful innovation management, considering all the above mentioned points is necessary in Petrochemical companies which are producers of polyethylene products. According to the results of ANP phase, the petrochemical industry standard technology, the most influential and later also two measures of organizational factors and system ranked second and third fall and the market factor as well as a proprietary operating at fourth to be seen. In sub-criteria search as well as on the basis of the results relating to the standard expected, Sub technology was one of the sub-criteria to benchmark technology with the most votes in the first place.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • innovation
  • Innovation Management
  • Innovation management model
  • Petrochemical Industries
  • Polyethylene Products
  • Fuzzy ANP
*       آراستی، محمدرضا و همکاران، 1388، شناسایی عوامل موثر بر ظرفیت نوآوری بنگاه­های اقتصادی: مطالعه موردی شرکت­های اتوماسیون صنعتی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 15.
*       آنجفی، وحید و همکاران، 1391، بررسی چگونگی ایجاد مزیت رقابتی از طریق برقراری سیستم­های اطلاعات بازار در شرکت­های صنعتی حاضر در قطب­های صنعتی، اولین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقا مباحث مدیریت.
*       اسماعیل­پور، رضا و همکاران، (1395)، بررسی نقش مدیریت دانش بر نوآوری سازمان، کنفرانس بین­المللی پارادایم­های نوین مدیریت.
*       الهی، محمود، 1387، بررسی عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری سازمانی از دیدگاه مدیران سازمان­های دولتی مرکز استان کرمان، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان.
*       انواری رستمی، عباس و همکاران، 1390، بررسی ارتباط میان قابلیت­های سیستم­های اطلاعاتی و عملکرد شرکت­ها بر اساس دیدگاه مبتنی بر منابع با استفاده تکنیک تحلیل سلسله­مراتبی فازی، پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، شماره 1، صص 1-21.
*       ثقفی، فاطمه و همکاران، 1389، چارچوب فرآیندی راهبردی نوآوری در سازمان­ها با دیدگاه آینده­نگاری، فصلنامه تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، شماره 22.
*       حجازی، رضا و همکاران، (1391)، ارائه چارچوبی مفهومی برای ارتقا توان رقابتی شرکت­های دانش­بنیان با بکارگیری مدل نوآوری باز، اولین کنفرانس بین­المللی مدیریت و نوآوری.
*       جهانگرد، نجمه، 1382، ارائه چارچوب اندازه­گیری نوآوری تکنولوژیکی در سطح شرکت­ها، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس.
*       خمسه، عباس، شیخی، رحیم، 1395، مقایسه و تحلیل عملکرد مدیریت نوآوری خدمات در صنعت خودرو، کنفرانس بین­­المللی مهندسی صنایع و مدیریت.
*       رحیمی، زهرا، عبدالوند، ندا، (1395)، شناسایی و رتبه­بندی عوامل موثر بر موفقیت پیاده­سازی تجارت اجتماعی در ایران با استفاده از AHP فازی، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 2، 295-314.
*       رضاوانی، حمیدرضا و همکاران، 1388، تعیین شاخص­های بومی برای سنجش نوآوری در ایران با استفاده از آزمون فرض فازی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره4.
*       رضوانی، حمیدرضا، گرایلی­نژاد، رزا، 1390، ارائه الگویی برای گونه­شناسی انواع نوآوری سازمانی،فصلنامه تخصصی پارک­ها و مراکز رشد، شماره 28.
*       سعیدا، سعید و همکاران، 1389، تحلیلی بر نوآوری در صنعت خودروسازی؛ با کاربرد مدل­یابی معادلات ساختاری، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 4.
*       سلاجقه، سنجر، نظری، مژگان، (1387)، نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت و نوآوری، اولین همایش ملی خلاقیت شناسی و مهندسی و مدیریت نوآوری.
*       سلطانی، شهره، حسینی، فرج­اله، 1389، بررسی عوامل موثتر بر نوآوری تکنولوژیک در صنایع غذایی کوچک و متوسط، پژوهش­های ترویج و آموزش کشاورزی، شماره 4.
*       عرب­مازار، علی­اکبر و همکاران، 1386، بررسی ابعاد ارتباط سیستم­های اطلاعاتی مدیریت و سیستم اطلاعات حسابداری، نشریه حسابدار، شماره 182، صص 32-39.
*       فتحیان، محمد و همکاران، (1384)، نقش مدیریت دانش در خلاقیت و نوآوری، نشریه تدبیر، شماره 164.
*       فدایی، داود، مصیبی، محسن، 1390، مدیریت جامع نوآوری، انتشارات قلم مکنون.
*       کرباسیان، بهاره، سهرابی، طهمورث، 1391، رتبه­بندی روش­های مناسب انتقال تکنولوژی در صنایع پتروشیمی اراک، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 22.
*       ناصرملی، محمدحسن و همکاران، ارزیابی عملکرد ابعاد و شاخص­های مدیریت نوآوری در صنعت تجهیزات نیروگاهی و تأمین انرژی، فصلنامه توسعه تکنولوژی، شماره 25.
*       Aaker, D.A., 1996. Measuring brand equity across products and markets. Calif. Manag. Rev. 38 (3), 102e120.
*       Ambec, S., Cohen, M.A., Elgie, S., Lanoie, P., 2013. The Porter hypothesis at 20: can environmental regulation enhance innovation and competitiveness? Rev. Environ. Econ. Pol. 7 (1), 2e22.
*       Asselin-Balençon, A.C., Jolliet, O., 2014. Metrics and indices to assess the life cycle costs and greenhouse gas impacts of a dairy digester. J. Clean. Prod. 79, 98e107.
*       Bang, N., Xiaoyu, Y., Junsong, C., 2016. Brand innovation and social media: Knowledge acquisition from social media, market orientation, and the moderating role of social media strategic capability, Journal of industrial marketing management, Vol 51, PP 11-25.
*       Bothelo Tavares, F., 2013. Building Public Policies for Solar Mobility in France: a multicriteria analysis. Erasmus Mundus economics and Management of Net- work Industries, Paris-Sud University. Master Thesis.
*       Chen, C., 2001. Design for the environment: a quality-based model for green product development. Manag. Sci. 47 (2), 250e263.
*       Chiesa, V., Davide, C., 2011, The open innovation journey: how firms dynamically implement the emerging innovation management paradigm, Journal of technovbation, Vol 31, PP 34-43.
*       Cho, S.H., Bowker, J.M., Park, W.M., 2006. Measuring the contribution of water and green space amenities to housing values: an application and comparison of spatially weighted hedonic models. J. Agric. Resour. Econ. 31 (3), 485e507.
*       Ebru, B., Fulya, T., Sinan, A., 2014, A research on determining innovation factors for SMEs, Journal of procedia- social and behavioral sciences, Vol 150, PP 202-211.
*       Edquist,C.,2011.Design of innovation policy through diagnostic analysis:identification of systemic problems (or Failures).Ind.Corp.Change20(6),1725–1756.
*       Foose, N. 2010. Customer relationship management and innovation capability, Journal of Industrial management, Vol 110, pp. 111-133.
*       Freeman,G.M.,2015.EstimatingtheAnnualMicroeconomicBenefits of Vehicle- to - Grid Services in New York City.33RD USAEE/IAEE North America Conference. 25–28 October.Pittsburg.
*       Gruber, A. Ogut, H. 2014. Environment factors affecting innovation strategies of companies, Journal of procedia-social and behavorial siences. Vol 150, pp. 718-725.
*       Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E., Tatham, R.  (2006)."Multivariate Analysis (6th ed.)", New Jersey: Pearson Education Inc
*       Hofbauer, C., Rainer, E., 2015. Energy Concepts for Smart Cities, in : Energy Security and Development, ed. Springer, pp. 101-110.
*       Iraldo, F., Testa, F., Frey, M., 2009. Is an environmental management system able to influence environmental and competitive performance? The case of the ecomanagement and audit scheme (EMAS) in the European Union. J. Clean. Prod.17 (16), 1444e1452.
*       Kimitaka, N. Munehiko, I. 2016, Product innovation in response to environmental standards and competitive advantage, Journal of cleaner production, Vol 113, pp. 873-883.
*       Kumar, R. L. & Stylianou, A. C. (2014). A process model for analyzing and managing flexibility in information systems. European Journal of Information Systems, 23(2), 151-184.
*       Lang, T.,Ammann,D.,Girod,B.,2016.Profitability in absence of sub sidies :a techno- economic analysis of roof top photovoltaic self-consumption in residentiall and commercial buildings. Renew.Energy87,77–87.
*       Li, J., Fan, J., Zhao, D., Wang, S., 2015. Allowance price and distributional effects under a personal carbon trading scheme. J. Clean. Prod. 103, 319e329.
*       Liao, S. Chen, F. Chih,t. 2008. Relationship between Knowledge inertian, organizational learning and organization innovation. Journal of technovation, Vol 28, pp. 183-195.
*       Lin, R.J., Tan, K.H., Geng, Y., 2013. Market demand, green product innovation, and firm performance: evidence from Vietnam motorcycle industry. J. Clean. Prod. 40, 101e107.
*       Majidpour, M. 2016. International technology transfer and the dynamics of complementarity. Journal of Technological Forecasting & social change. Vol 39, PP 147-158.
*       Millson, M.R. & Wilemon, D.(2007), Driving new product success in the electrical equipment manufacturing industry, Technovation 26, 1268.
*       North, D. and Smallbone, D. (2000), “The innovativeness and growth of rural SMEs during 1990s”, Regional Studies, Vol. 34 No. 2, pp. 145-57.
*       Panagiotis, T., Ilias, S. (2013), Antecedents of Task Innovation: The Role of Management Information Systems, Journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 73, pp 683-691.
*       Popiolek, N. Francoise, T. 2016, Multi-criteria analysis of innovation policies in favour of solar mobility in france by 2030, Journal of Energy Policy, Vol 97, pp. 202-219.
*       Przychodzen, J., Przychodzen, W., 2015. Relationships between eco-innovation and financial performance e evidence from publicly traded companies in Poland and Hungary. J. Clean. Prod. 90, 253e263.
*       Rasa, V. 2016, How corporate decisions foce innovation: Factors and choices to act, Journal of procedia economics and finance, Vol 39, pp. 357-364.
*       Silvius, A. J., De Waal, B. & Smit, J. (2009). Business and IT alignment; answers and remaining questions Association for Inform ation Systems (PACIS). Proceedings, 44.
*       Tidd,J. and Hull F.M. eds(2003). Service innovation:Service Innovation: Organizational Responses to Technological and Market Imperatives, Imperial College Press,London.
*       Tidd,J. Bessant,T.2009, Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational.
*       Zeng, S.X., Meng, X.H., Yin, H.T., Tam, C.M., Sun, L., 2010. Impact of cleaner production on business performance. J. Clean. Prod. 18 (10e11),975e983.
*       Zhiqiang, W. min, Z. Hongyi, S. 2016. Effects of standardization and innovation on mass customization, Journal of technovation, Vol 48, pp. 79-86.
*       Zhao, X., Sun, B., 2016. The influence of Chinese environmental regulation on corporation innovation and competitiveness. J. Clean. Prod. 112, 1528e1536.