بررسی مقایسه‌ای نگرش حسابرسان کارآفرین و غیر کارآفرین به عوامل مؤثر بر استقلال آن‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ایران (نویسنده مسئول).

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای نگرش حسابرسان کارآفرین و غیر کارآفرین به عوامل مؤثر بر استقلال آن‌ها می‌باشد. با استفاده از پرسشنامه‌های 249 برگشتی، اطلاعات عمومی و تخصصی پرسشنامه‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطه مثبت معناداری نگرش نسبت به فعالیت حسابرسی در حسابرسان کارآفرین نسبت به دیگران با تعادل زمانی نشان می‌دهد که با توجه به ویژگی‌های کارآفرینی در حسابرسان، نگرش آن‌ها نسبت به فعالیت‌های حسابرسی، رابطه بین این نگرش و تعادل زمان حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی. حسابرسان متخصص در صنعت بر اساس تئوری اقدام منطقی می‌توانند سهم قابل‌توجهی در کاهش هزینه‌ها و توسعه بازار حسابرسی داشته باشند؛ چراکه آن‌ها از نگرانی‌های صنعت آگاه هستند و تخصص آن‌ها منجر به تعامل بهتر با کارفرمایان می‌شود. نگرش مثبت حسابرسان تخصصی می‌تواند منافع همه ذینفعان را در نظر بگیرد. افزون بر این، حسابرسان کارآفرین با نگرش مثبت به فعالیت‌های بازاریابی می‌توانند تأثیر مثبتی بر توازن حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی داشته باشند. بااین‌حال، با افزایش تجربه حسابرسان، تعادل بین حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی کاهش می‌یابد. با توجه به نقش مهم حسابرسان کارآفرینی در بهینه انجام وظایف تعیین‌شده در زمینه حسابرسی و بازاریابی، شرکای شرکت‌های حسابرسی توصیه می‌شود ویژگی‌های کارآفرینی در استخدام را موردتوجه قرار دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Study of the Entrepreneur and Non-Entrepreneur Auditors’ Attitude to Effective Factors of Their Independence

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Samadi Lagarani 1
  • Nahid Fazelifar 2
1 Assistant Professor, Department of Accounting, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran (Corresponding Author).
2 Graduated Master of Accounting, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
چکیده [English]

This study Comparative of the Entrepreneur and Non-Entrepreneur Auditors’ Attitude to Effective Factors of Their Independence. Using the 249 intact questionnaires returned, general and specialized information of questionnaires were analyzed. Results showed that the significant positive relationship of attitude to auditing activities in the entrepreneur auditors compared to others with time balance indicates that, due to the entrepreneurship characteristic in auditors, their attitude to auditing activities will strengthen the relationship between this attitude and the time balance of auditing and marketing activities. Auditors specialized in the industry, based on the theory of reasoned action, can make a substantial contribution to reduce costs and develop the auditing market, because they are aware of industry concerns, and their expertise will lead to better interaction with employers. The positive attitude of specialized auditors can take into account the interests of all stakeholders. Moreover, entrepreneur auditors with a positive attitude to marketing activities can have a significant positive effect on the balance of auditing and marketing activities. However, with increasing experience of auditors, the balance between auditing and marketing activities decreases. Given the important role of entrepreneur auditors in optimally performing assigned duties in the field of auditing and marketing, the partners of auditing firms are advised to consider the entrepreneurship characteristic in recruitment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneur and Non-Entrepreneur Auditors
  • Industry-Specialist Auditors
  • auditing marketing
  • Independence
*       بهارمقدم، مهدی، حسنی فرد، حبیبه، (1389)، بررسی رابطه بین رویدادهای مالی واقعی و مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 6.
*       حسینی، سید احمد، کریمیان، محمد وزین، حیاتی جعفربیگی، بهزاد، (1390)، بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه کارکنان و بهره‌وری نیروی انسانی (مطالعه موردی: کارکنان ستادی شرکت نفت فلات قاره استان تهران)، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 16، صص. 168-151.
*       دلاور، علی (1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ چهاردهم، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
*       زاهدی طهرانی، پریوش، دلشاد، افسانه، (1395)، بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی بر بهبود حجم معاملات و کیفیت اطلاعات مالی میان دوره‎ای شرکت‎های پذیرفته‎شده در بورس اوراق بهادار تهران، چشم انداز مدیریت مالی، شماره 15، صص 131-111.
*    عبدالوند، محمد علی، پراخودی مقدم، پرنیا، (1392)، بررسی تاثیر ارزیابی های شناختی و عاطفی بر تمایلات رفتاری، دوره 8، شماره 19، صفحه 93-107 http://jomm.srbiau.ac.ir/article_1006_0.html
*       قاسمیه، رحیم، عبدالهی، حسن، (1391)، تبین رابطه‌ی اقدامات کارآفرینانه‌ی شرکتی بر عملکرد سازمانی (یک مطالعه‌ی تجربی)، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 17، صفحه 27-46 https://jed.ut.ac.ir/article_29478.html
*       ملانظری، مهناز، اسماعیلی کیا، غریبه، (1393)، شناسایی ویژگی‌های روان‌شناختی اثرگذار بر مهارت حسابرسان در انجام قضاوت‌های حسابرسی، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 21، شماره 4، صص. 526-505. https://acctgrev.ut.ac.ir/article_52906_6886.html
*       Alissa, W., Capkun, V., Jeanjean, T., & Suca, N. (2014). An empirical investigation of the impact of auditand auditor characteristics on auditor performance. Accounting, Organizations and Society, 39(7), 495–510,http://doi.org/10.1016/j.aos.2014.06.003
*       Basioudis, I. G. and F. Fifi (2004). “The Market for Professional Services in Indonesia”. International Journal of Auditing, Vol. 8, pp.153-164.
*       Biech, E. (2007). The Business of Consulting. New York: John Wiley and Sons.
*       Broberg, P.; Umans, T.; and C. Gerlofstig (2013). “Balance Between Auditing and Marketing: An Explorative Study”, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, Vol. 62, pp. 57-70.
*       Clow, K. E.; Stevens, R. E.; Mconkey, C. W.; and D. L. Loudon (2009). “Accountants’ Attitudes toward Advertising: A Longitudinal study”. Journal of Services Marketing,Vol. 23, No.2, pp. 125-132.
*       Gerakosy, Joseph, Syverson, Chad, (2015), Competition in the Audit Market: Policy Implications, Journal of Accounting Research, Volume 53, Issue 4, September 2015, Pages 725–775 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/1475-679X.12087/abstract
*       Popescu, C. R., Popescu, V. A., & Popescu, G. N. (2015). The entrepreneur’s role in the performance growth of thefinancial audit activity in Romania. Amfiteatru Economic, 17(38), 228–246, http://doi.org/10.2139/ssrn.2612500
*       shak, Aniza @ Marzita, Mansor, Nooriha, SutanMaruhun, Enny Nurdin, (2013), Audit Market Concentration and Auditor's Industry Specialization, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 91, Pages 48-56, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.08.400
*       Steponaviciute, Jurate, Zvirblis, Algis, Zumeriene, Liudmila, (2010), Analysis of Audit Market and Audit Firms Activity in Lithuania, Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 12, 300–313
*       Takiah, M. I., Ruhanita, M., and Aini A., (2000). Audit market concentration and auditor’s industry specialization: An empirical evidence in Malaysia. Utara Management Review, 1(1), 93-112.
*       Wallace W. A. (1987), 'The Economic Role of the Audit in free and Regulated Markets: a Review'. Research in Accounting Regulation, pp: 7-34.
*       Zerni, Mikko (2009): Audit Partner Specialization, Audit Fees, and Auditor-Client Alignments. Working paper, University of Oulu.