بررسی نگرش دانشجویان غیر حسابداری به تأثیر مباحث حسابداری منظور شده در برنامه آموزشی مصوب بر مدیریت کسب‌وکار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مربی، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران

چکیده

این پژوهش باهدف بررسی نگرش دانشجویان غیر حسابداری به مباحث حسابداری آموزش داده‌شده طبق برنامه آموزشی مصوب بر راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار، انجام شد. هدف‌گذاری این دروس اغلب با حسابداری مدیریت یا پیش‌زمینه آن مطابقت دارد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته (آلفا کرونباخ=793/0) است. 131 نفر از دانشجویان رشته‌های مهندسی صنایع، مدیریت کسب‌وکار، مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی به سؤالات پاسخ دادند. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است؛ داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 23 spss و محاسبه شاخص‌های توصیفی، اجرای آزمون کروسکال-والیس و آزمون من-ویتنی تحلیل شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد: در سطح 95% بین رشته تحصیلی و نگرش دانشجویان در مورد تطابق با اهداف رشته تحصیلی و تأثیر درراه اندازی و مدیریت کسب‌وکار و همچنین کفایت آموزش‌های حسابداری ارتباط معنی‌دار وجود دارد. بین جنسیت و نگرش در مورد تطابق مباحث آموزش داده‌شده و همچنین تأثیر بر درک سایر دروس تخصصی ارتباط وجود دارد. بین مدرک تحصیلی مدرس و نگرش دانشجویان نسبت به تأثیر بر راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار، کفایت مباحث حسابداری آموزش داده‌شده و لزوم آموزش نرم‌افزارهای حسابداری و بها یابی به‌صورت معنی‌داری ارتباط وجود دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Review on Non-Accounting Students’ Attitudes toward the Impact of Accounting Topics Included in the Approved Training Program on Business Management

نویسنده [English]

  • Safiyeh Bakhshani
Instructor, Velayat University, Iranshahr, Iran
چکیده [English]

This study was conducted to investigate the attitudes of non-accounting students toward the impact of accounting topics taught according to the approved training program on starting up and managing a business. The targeting of these courses is consistent with management accounting or its foreground. The data collection tool was a researcher made questionnaire (Cranach’s alpha=0.793). A total of 131 Industrial Engineering, Business Administration and Industrial Management students responded to the questionnaires. This is a descriptive-survey study. The data were analyzed using SPSS 23 software, descriptive indices and Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests. Findings indicated that at 95% confidence level there is a significant relationship between fields of study, students’ attitudes toward adaptation to the objectives of their fields of study, its impact on business start-up and management as well as the adequacy of accounting training. There is a relationship between gender and attitudes toward consistency of the topics taught as well as its impact on understanding other specialized courses. There is a significant relationship between teacher’s academic degrees and students’ attitudes toward its impact on business start-up and management, adequacy of accounting training as well as the need for accounting and cost tracking training software.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • accounting
  • management accounting
  • Business administration
  • Training program
*       احمدی فرشید، احمد احمدی (1391). بررسی ارتباط بین کارآفرینی و اطلاعات حسابداری در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، گاهنامه پژوهشی دانشگاه پیام نور ویژه علوم انسانی، شماره 6
*       آراستی زهرا، سعیده سعیدبنادکی، نرگس ایمانی پور (1390). نقش آموزش درس مبانی کارآفرینی در قصد کارآفرینی دانشجویان رشته‌های غیر مدیریت، توسعه کارآفرینی، (14)4، صص 124-107
*       اف فیوز فرانک (1383). طرح کسب‌وکار، ترجمه: داور ونوس، مسعود کرمی و مهرداد پرچ، تهران: انتشارات موسسه مهربان نشر
*       بهادری محمد کریم، قاسم رجبی واسوکلایی، مهدی رعد آبادی و مریم یعقوبی (1393). تحلیل روابط سیستماتیک بین مؤلفه‌های تأثیرگذار بر تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان، توسعه آموزشی جندی‌شاپور، (1)5
*       پیکری فر فاطمه، فرشاد مه نگار (1391). بررسی نقش دانشگاه‌ها در توسعه کارآفرینی، کنفرانس کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، دانشگاه مازندران، تهران
*       جعفری علیرضا، بابک عابدی صدقیانی (1387). حسابداری مدیریت و کارآفرینی، حسابدار شماره 195، صص 19-13
*       حسینی لرگانی سیده مریم، رضا میر عرب رضی، سعید رضایی (1387). آموزش کارآفرین در هزاره جدید، زیرساختی برای اشتغال دانش‌آموختگان آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، (4)50، صص 137-119
*       دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی (1396) http://old.msrt.ir/fa/prog/ApprovedCourses/Forms/AllItems.aspx
*       ساعد پناه بیژن، بهزاد ساعد پناه (1389). طرح کسب‌وکار به زبان ساده، تهران: مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف
*       سعیدی مهرآباد محمد، محمد مهدی (1387). تأثیر آموزش کارآفرینی بر توسعه‌ی رفتارهای کارآفرینانه (مطالعه موردی: آموزش‌های کارآفرینی وزارت کار و امور اجتماعی)، توسعه کارآفرینی، (2)1، صص 73-57
*       صفری سعید، مهدی سمیع زاده (1391). نیازسنجی آموزش دانش و مهارت کارآفرینی در رشته‌های علوم انسانی، آموزش، (1)7 صص 79-65
*       علی احمدی علیرضا، پیمان اخوان (1383). کارآفرینی موفق: مهارت‌های ایجاد یک شرکت سودآور، تهران، انتشارات تولید دانش
*       فاخر غدیر، حسین قریجانلویی، وجیهه برهانی (1395). کارآفرینی دانشگاهی، چالش‌های اشتغال و شاخص‌های کسب‌وکار، پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین‌المللی مهارت‌آموزی و اشتغال، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تهران
*       مشایخی بیتا، سید مجتبی شفیع‎پور (1391). بررسی کارایی نظام آموزشی رشته حسابداری در سطح دانشگاه‎های ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده‎ها. فصلنامه علمی-پژوهشی بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، 19(67), 119-142.
*       نوروش ایرج، بیتا مشایخی (1384). نیازها و اولویت‌های آموزشی حسابداری مدیریت: فاصله ادراکی بین دانشگاهیان و شاغلین در حرفه حسابداری، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، (41)12. صص 161-133
*       نونهال نهر علی‌اکبر، حیدر محمد زاده سالطه، کبری حمد الهی (1393). ارزیابی تأثیر آموزش حسابداری (آموزش دانشگاهی و دوره‌های ضمن خدمت) و تجربه بر قضاوت‌های حرفه‌ای حسابرسان، پژوهش‌های تجربی حسابداری، (13)4، صص 196-191
*       نیرومند پوران دخت، محبوبه رنجبر، سید محمد اعرابی، بهناز حاج صادقی (1392). ارائه چارچوبی برای طراحی مدل کسب‌وکار، مدیریت فناوری اطلاعات، (4)5، صص 284-267
*       Bock Adam J, Garade George (2011). The Business Model in Practice and Its Implications for Entrepreneurship Research' Entrepreneurship Theory and Practice, vol 35, no. 1, pp. 83-111.
*       Mclean Tom, Tom McGovern, Shanta Davie (2015). Management accounting, engineering and the management of company growth: Clarke Chapman, 1864–1914. The British Accounting Review 47,177–190
*       Nnadi Mattias (2016). Foreign Education, Entrepreneurship and Skills Development in Nigeria: Implications for Accounting Education, International Journal of Accounting Research,5(1)
*       jones Gerg. (2009). The Value of Incorporating Emotional Intelligence Skills in the Education of Accounting Students. Australasian Accounting, Business and Finance, 3(2).