رقابت در بازار محصول، عدم‌تقارن در رفتار هزینه‌ها و انتظار مدیر از فروش آتی: تحلیل در سطح کل فضای کسب ‌و‌کار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)

2 کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، (نویسندۀ مسئول)

چکیده

عدم‌تقارن در رفتار هزینه‌ها در سال‌های اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. با افزایش تقاضا، هزینه‌ها افزایش می‌یابد ولی با کاهش تقاضا، هزینه‌ها به همان نسبت کاهش پیدا نمی‌کند. کاهش تقاضا ممکن است ناشی از تضعیف موقعیت رقابتی شرکت باشد که سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و سایر فرآیندهای زنجیرۀ ارزش را تحریک می‌کند. بنابراین رقابت در بازار محصول، عدم‌تقارن در رفتار هزینه‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای بررسی تجربی این موضوع داده‌های 91 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دورۀ زمانی 1385 تا 1394 موردتحلیل قرار گرفت. در اندازه‌گیری رقابت در بازار محصول، کل فضای کسب‌و‌کار ایران درنظر گرفته شد. یافته‌ها نشان می‌دهد با افزایش رقابت در بازار محصول، عدم‌تقارن در رفتار هزینه‌ها افزایش می‌یابد و خوش‌بینی مدیر نسبت به ‌فروش آتی، تأثیر مثبت رقابت در بازار محصول بر عدم‌تقارن در رفتار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Product Market Competition, Asymmetric Cost Behavior, Managerial Expectation about Future Sales: Analysis of the whole Business Environment of Iran.

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Kordestani 1
  • Amir Saber 2
1 Associate Prof. in Accounting, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
2 MSc. in Accounting, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

Asymmetric cost behavior, in recent years, has been of interest to researchers. By increasing demand, cost increases, but by decreasing demands, cost won’t be decreased equally. Decline in demands might be due to undermine the competitive position which prompt Investment in research and development and other processes of value chain. Thus, product market competition affects asymmetric cost behavior. For empirical review, data related to 91 firm in Tehran stock exchange, during 2006-2015 were analyzed. The whole business Environment of Iran were considered in order to measurement of product market competition. The results indicate that with the increase of product market competition, asymmetric cost behavior will be increased and managerial optimism about future sales will raise the effect of product competition on asymmetric cost behavior.   
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Product Market Competition
  • Asymmetric Cost Behavior
  • Managerial Expectation About Future Sales
*       ابراهیمی، سید کاظم؛ بهرامی‌نسب، علی و صدیقه پروانه. (1395). رقابت در بازار محصول، جریان نقد آزاد، بیش‌سرمایه‌گذاری و کم‌سرمایه‌گذاری. مطالعات تجربی حسابداری مالی، دورۀ 13، شمارۀ 50، صص 129-148.
*       بولو، قاسم؛ معزز، الهه؛ خان‌حسینی، داوود و محمد نیکونسبتی. (1391). بررسی رابطۀ بین دیدگاه مدیریت و چسبندگی هزینه‌ها در بورس اوراق بهادار تهران. برنامه‌ریزی و بودجه، دورۀ 17، شمارۀ 3، صص 79-95.
*       خلیفه سلطانی، سید احمد؛ رحیمی، مجید و  بهمن عزیزالهی. (1392). تأثیر رقابت بازار بر تصمیمات سرمایه‌گذاری شرکت‌های تولیدی پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‌های حسابداری، دورۀ 1، شمارۀ 1، صص 81-95.
*       زنجیردار، مجید و اعظم خادمی. (1394). مطالعۀ تأثیر محدودیت‌های مالی بر چسبندگی هزینه‌ها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دورۀ 4، شمارۀ 15، صص 117-123.
*       کردستانی، غلامرضا و الهه اله‌یاری. (1395). انگیزه‌های مدیریت و عدم‌تقارن در رفتار هزینۀ دستمزد. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دورۀ 8، شمارۀ 30، صص 52-69.
*       کردستانی، غلامرضا و سید مرتضی مرتضوی. (1391). بررسی تأثیر تصمیمات سنجیدۀ مدیران بر چسبندگی هزینه‌ها. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دورۀ 19، شمارۀ 67، صص 73-90.
*       مهتری، زینب و محمد محمدیان. (1395). تأثیر خودرأیی مدیر بر رفتار نامتقارن هزینه‌ها. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دورۀ 8، شمارۀ 32، صص 108-123.
*       نمازی، محمد و ایرج دوانی‌پور. (1389) بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه‌ها در بورس اوراق بهادار تهران. بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دورۀ 17، شمارۀ 69، صص 85-102.
*       Akdoğu, E. & P. MacKay. (2008). Investment and competition. Journal of Financial and Quantitative Analysis, Vol. 43, No.2, pp. 299- 330.
*       Anderson, M., Banker, R. & S. Janakiraman. (2003). Are selling, general, and administrative costs sticky? Journal of Accounting Research, Vol. 41, No.1, pp. 47–63.
*       Banker, R., Byzalov, D. & L. Chen. (2013). Employment protection legislation, adjustment costs and cross-country differences in cost behavior. Journal of Accounting and Economics, Vol. 55, No. 1, pp. 111–127.
*       Banker, R., Byzalov, D., Ciftci, M. & R. Mashruwala. (2014). The moderating effect of prior sales changes on asymmetric cost behavior. Journal of Management Accounting Research, Vol. 26, No. 2, pp. 221–242.
*       Grenadier, S. (2002). Option exercise games: an application to the equilibrium investment strategies of firms. The Review of Financial Studies, Vol. 15, No. 3, pp. 691–721.
*       Jiang, F., Kim, K.A., Nofsinger, H.R. & B. Zhu. (2015). Product market competition and corporate investment: Evidence from China. Journal of  Corporate Finance, Accepted manuscript, Available at SSRN: www.ssrn.com.
*       Holzhacker, M., Krishnan, R. & M. Mahlendorf. (2015). The impact of changes in regulation on cost behavior. Contemporary Accounting Research, Vol. 32, No. 2, pp. 534–566.
*       Kama, I. & D.Weiss. (2013). Do earnings targets and managerial incentives affect sticky costs? Journal of Accounting Research Vol. 51, No. 1, pp. 201–224.
*       Li, W.L. & K. Zheng. (2016). Product market competition and cost stickiness. Review of Quantitative Finance and Accounting, Available at springer:  www.springer.com.
*       McDonald, R. & D. Siegel. (1986). The value of waiting to invest. Quarterly Journal of Economics, Vol. 101, No. 4, pp. 707–728.
*       Nickell, S. J. (1996). Competition and corporate performance. The Journal of Political Economy, Vol. 104, No. 4, pp. 724-746.
*       Pindyck, R. (1988). Irreversible investment, capacity choice, and the value of the firm. The American Economic Review, Vol. 78, No. 5, pp. 969–985.
*       Sutton, J. (1991). Sunk Costs and Market Structure. Cambridge, MIT Press, MA.