افشای اینترنتی اطلاعات مالی و ارزش شرکت: آزمون تجربی نظریه علامت‌دهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو کارشناسی ارشد حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.

2 استادیار گروه حسابداری، واحد بندرگز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بندرگز، ایران. (نویسنده مسئول)

چکیده

نظریه علامت‌دهی استدلال می‌کند از آنجا که صورت‌های مالی شرکت اطلاعات مثبت و منفی متعددی را برای تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان فراهم می‌‌آورد؛  لذا  افشای اینترنتی اطلاعات مالی می‌تواند بر قیمت سهام و به تبع آن، ارزش شرکت تاثیرگذار باشد. بر اساس این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین افشای اینترنتی اطلاعات مالی و ارزش شرکت می‌پردازد. بدین منظور، برای محاسبه شاخص افشای اینترنتی از چک لیستی شامل 23 مورد افشاء که شرکت‌ها می‌توانستند به طور داوطلبانه در وب‌سایت خود به افشای آن‌ها بپردازند، استفاده گردید. فرضیه پژوهش نیز با استفاده از نمونه‌ای متشکل از 97 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1390 تا 1394 و با بهره‌گیری از مدل‌ رگرسیون چندگانه مبتنی بر تکنیک داده‌های ترکیبی مورد آزمون قرارگرفت. مطابق با پیش‌بینی نظریه علامت‌دهی، نتایج پژوهش نشان می‌دهدکه افشای اینترنتی اطلاعات مالی باعث افزایش ارزش شرکت می‌شود. یافته­های پژوهش ضمن پر کردن خلاء پژوهش­های صورت گرفته در این حوزه، می­تواند برای سرمایه‌گذاران، سازمان بورس اوراق بهادار و سایر ذینفعان اطلاعات حسابداری در امر تصمیم­گیری مفید باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Internet disclosure of financial information and firm value: An Empirical test of signaling theory

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Fatemeh Hoseyni 1
  • Mehdi Safari Gerayli 2
1 Msc.student Department of Accounting, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz,Iran
2 Assistant prof, Department of accounting, Bandargaz Branch, Islamic Azad University, Bandargaz,Iran (Corresponding author)
چکیده [English]

According to signaling theory, as corporate financial statements provide users with various positive and negative information to make financial decisions, Internet disclosure of financial information can affect both stock price and firm value. Therefore, the ongoing research aims to examine the relationship between Internet disclosure of financial information and firm value. To do so, a checklist of 23 disclosures that firms had been allowed to disclose in their websites was used to calculate Internet disclosure index. The research hypothesis was also tested using a sample of 97 firms listed in Tehran Stock Exchange during the years 2012-2016 and by multivariate regression model based on panel data technique. Following the predictions derived from the signaling theory, the results of the study indicate that Internet information disclosure can increase firm value. The findings of current study not only fill existing gaps in the field, but also contribute to decision-making practices in Stock Exchange. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internet disclosure of financial information
  • Firm Value
  • signaling theory
*       پارسائیان، علی.(1390). تئوری اثباتی حسابداری (اثر زیمرمن و واتس)،انتشارات ترمه.
*       صالحی، مهدی؛ موسوی شیری،محمود و رضوی، یاسر. (1393). رابطه بین اضافه ارزشیابی سهام و افشای اینترنتی اطلاعات مالی، پژوهش های تجربی حسابداری، سال چهارم، شماره 14، صص79-103.
*       علیزاده، حسن؛ اشکیل، محمد و شمس کلوخی، امیر. (۱۳۹۲)، تاثیر ساختار مالکیت بر میزان افشای اطلاعات مالی از طریق وب سایت، یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران، مشهد،دانشگاه فردوسی مشهد.
*       مهدی پور، علی. موسوی شیری، محمود و کریمی ریابی، علیرضا. (1389). عوامل موثر بر افشای اطلاعات مالی از طریق اینترنت در وب سایت شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه تحقیقات حسابداری، سال دوم، شماره 5، صص142-161.
*       Almilia, LS., and Budisusetyo, S.(2009). The Impact of Internet Financial and Sustainability Reporting On Profitability, Stock Price and Return in Indonesia Stock Exchange. International Journal of  Business and Economics, 1(2), 127-142.
*       Ashbaugh, H., Johnstone, K.M., and Warfield, T.D.(1999). Corporate reporting on the Internet. Accounting Horizons, 13(3), 241-257.
*       Bazine, E., and Vural, D.(2011). Voluntary Disclosure of Financial Targets,Empirical Evidence from Manufacturing Firms Listed on the StochholmStosk Exchange during 2001 to 2009. University of Gothernburg School of Business Economics and Law.
*       Bini, L., Giunta, F., and D. F. (2010). Signalling Theory and Voluntary Disclosure to the Financial Market - Evidence from the Profitability Indicators Published in the Annual Report . Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1930177 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1930177
*       Chen, X., Hu, N., Wang, X., and Tang, X.(2014). Tax avoidance and firm value: evidence from China. Nankai Business Review International, 5(1), 25-42.
*       Desai, M.A., and Dharmapala, D.(2009). Corporate tax avoidance and firm value. The Review of Economics and Statistics, 91(3), 537-546.
*       Desoky, A.M.(2009). Company characteristics as determinants of Internet financial reporting in emerging markets: the case of Egypt. Research in Accounting in Emerging Economies, 9(1), 31-71.
*       Doaa, A., Simon, J., and Hussainey, K.(2010). Determinants of corporate internet reporting: evidence from Egypt. Managerial auditing journal, 25(2),182-202.
*       Ghanem, H.B., and Ariff, A.M.(2016). The effect of board of directors and audit committee  effectiveness on internet financial reporting Evidence from gulf co-operation council countries. Journal of Accounting in Emerging Economies, 6(4),429-448. Permanent link to this document: http://dx.doi.org/10.1108/JAEE-07-2014-0037.
*       Gujarati, D.N.(2009). Basic Econometrics. 5th edition. New York: Mc Graw-Hill.
*       Maryati, E.R.(2014). The effect of Internet Financial Reporting (IFR) on firm value, stock price, and stock return in the manufacturing companies listed in Indonesia Stock Exchange. The Indonesian Accounting Review, 4(1),71-80.
*       Mejda, M., and Hakim, B.(2013). A Study of the Determinants of  Corporate Environmental Disclosure in MENA Emerging Markets. Journal of  Reviews on Global Economics, Vol.2, pp. 46-59.
*       Nurunnabi, M., and Monirul, A.H.(2012). The voluntary disclosure of internet financial reporting (IFR) in an emerging economy: a case of digital Bangladesh. Journal of Asia Business Studies, 6(1), 17-42.
*       Szilveszter, F., Adriana, T., and Mutiu, A.(2009). Determinants of the Comprehensiveness of Corporate Internet Reporting by Romanian Listed Companies. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1517665.
*       Wan, F.S.(2016). The Influence of Corporate Governance and Firm Characteristics on the Timeliness of Corporate Internet Reporting By Top 95 Companies in Malaysia. Procedia Economics and  Finance, Vol.35, pp.156-165.
*       Wardhanie, N.S.(2012). Analisis Internet Financial Reporting Index: Studi Komparasi antara Perusahaan High-tech dan Non High-tech di Indonesia. Jurnal Review Akuntansi dan Keuangan, 2(2), 287-300.
*      Zhang, B., Fan, Z., and Pan, J.(2009). Information transparency and corporate performance – from endogeneity perspective. The Journal of Financial Research, Vol.2, pp.169-184 (in Chinese)