قیمت گذاری خدمات حسابرسی مستقل و نظریه رقابت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران

2 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

این مقاله قصد دارد تا بر اساس نظریه رقابت موضوع قیمت گذاری خدمات حسابرسی را در موسسات خصوصی حسابرسی بررسی نماید. دوره زمانی تحقیق یک دوره دوازده ساله شامل سال های 1383 الی 1394می باشد. مبانی نظری و داده های تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای جمع آوری و آزمون فرضیه تحقیق نیز بر اساس رگرسیون چند متغیره انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد میان حق‌الزحمه حسابرسی، رقابت‌پذیری صاحبکار، اندازه شرکت، نسبت بدهی و رشد فروش رابطه‌ای معنی‌دار وجود دارد. بر اساس یافته های پژوهش، حق‌الزحمه حسابرس رابطه‌ای معکوس و معنی دار با سطح رقابت‌پذیری صاحبکار دارد. یعنی هر چه سطح رقابت پذیری صاحبکار افزایش یابد، حق الزحمه حسابرسی کاهش می یابد. هم چنین اندازه شرکت و رشد فروش رابطه‌ای مستقیم و معنی دار با حق‌الزحمه حسابرسی و نسبت بدهی رابطه معکوس و معنی دار با حق‌الزحمه حسابرسی دارد. همچنین درصد سهام متعلق به سهام‌دار عمده با حق‌الزحمه حسابرسی رابطه‌ای معنی دار ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Audit Services Pricing and Competition Theory

نویسندگان [English]

  • Zahra Nayebzadeh 1
  • Bahman Banimahd 2
1 Master Student of Accounting , Islamic Azad university-Science and Research Branch Tehran Iran
2 Associate Professor of Accounting , Islamic Azad university-Karaj Branch (Corresponding Author)
چکیده [English]

The purpose of this paper is to investigate the relationship between audit services pricing and competition theory  in audit private firms. The time period of this study is from 2004 to 2015.  We provide the theoretical foundations and collect data by Archival research method. To analysis the research data, we apply a multivariable regression model. The results show that there is a significant relation between audit fees with client competitive power, client size, debt ratio and sale growth. On the basis of findings of this study, audit fees have a negative and significant relation with client competitive power. That is, when client competitive power increases then audit fees decreases. Also, client size and sale growth have a direct and significant relation with audit fees. That is, when client size and sale growth increase then audit fees increases too. Meanwhile, there is no significant relation between main shareholder percentag with audit fees.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competitive
  • Audit Pricing
  • Audit Market and Client size
*       بنی مهد، بهمن و حامد کاظمی محسن آبادی . (1391). رابطه بین شاخص مدیریت سود و سطح سود سال آتی. دوره چهارم شماره 15. صفحه 1 تا 20
*        بنی مهد، بهمن، مهدی مرادزاده فرد و مهدی زینالی (1391) اثر حق الزحمه حسابرسی بر اظهار نظر حسابرس، مجله حسابداری مدیریت ، شماره 15 ، صص 41 الی 54
*       دیانتی دیلمی ، زهرا و مرتضی بیاتی. (1394). رابطه رقابت بازار محصول و حق الزحمه حسابرسی مستقل. سال هفتم . شماره 37. ص 23 تا 38.
*       سجادی، سیدحسین، و مهدی ابراهیمی مند،. (1385) عوامل کاهنده استقلال حسابرس مستقل. دوره اول. شماره1. از صفحه 95 تا 112)
*       فرهاد خداد کاشی. (1388). دیدگاه‌های مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت ایران. فصلنامة پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی. سال هفدهم. شماره 51. پاییز 88. صفحات 40-25.
*       عبادی بهروز  و رضا نظری (1393) بررسی تطبیقی تغییرات حق الزحمه خدمات حسابرسی و اظهار نظر حسابرسدر بخش خصوصی و غیر خصوصی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، شماره 12 صص 75 الی 86
*       عبادی خورده بلاغ، بهروز و رضا نظری،(1393).بررسی تطبیقی تغییرات حق الزحمه خدمات حسابرسی و اظهار نظر حسابرس مستقل. دوره اول . شماره 1. از صفحه 95 تا 112)
*       Ali, A., S. Klasa, and E. Yeung. (2009). “The limitations of industry concentration measuresconstructed with Compustat data”: Implications for finance research. Review ofFinancial Studies 22: 3439–3871.

*       Almeida and Silva ,(2016).“the changes of auditor: the Portuguese case El cambio de auditor : El caso: portuuesejuly- December 2016,vol.19(2):181-186,doi:10.101

*       Al-Harshani.(2007).“ A proposed  Framework of Audit Fees Determinants in Kurdistan Region” European  journal of Business and Management  ISSN 2222-1905 (paper) ISSN 2222-2839 (online) vol 8 . No12
*       Choi, J.-H., J.-B. Kim, X. Liu, and D. A. Simunic .(2008). Audit pricing, legal liability regimes, and Big 4 premiums: Theory and cross-country evidence. Contemporary Accounting Research 25 (1): 55-99.
*       Caban-garcia ,and cammack.(2011). “audit Firm concentration and competition”. Journal of theoretical accounting Research,vol.5, issue 1.pp.1-24
*       6.Francis, J. and D, Stokes . (1986). “Audit prices, product differentiation and scale economies: further evidence from the Australian market”.  Journal of Accounting Research, Vol. 24 No.2, pp. 383-93.
*       7.Francis, J. and D, Simon . (1987). “A test of audit pricing in the small-client segment of the US market”. The Accounting Review, Vol. 62 No.1, pp. 145-57.
*       Gerakos,andsyverson.(2015).“ competition in the audit market : policy implication” . journal of accounting Research, vol .53, issue 4. September 2015. Pages 725-775
*       Griffin  et al.(2014). “the impact of  IFRS Adoption on Audit Fees: Evidence from Jordan”. Accounting and Management information systems vol.13,no.3 pp.520-536
*       Karuna ,C. (2007) Industry Product Market  competition and managerial incentives. Journal of Accounting and Economics, 43,275–297.

*       Kend et al,(2014).Land Use Competition: Ecological, Economic and Social Pers

*       Leventis , S. weestman , P. and Caramanis(2011)  Agency costs and product market competition: The case of audit pricing in Greece,  British Accounting Review, 43(2): 112-119.
*       Lifschuts et al .(2010). “influence of corporate governmance on audit and Non-audit fees”: Malaysian Evidence
*       Marciukaityte,D and J. Park, (2009), “Market competition and Earninags Management”. Working Paper.Drexel University.
*       Naser ,and, Nuseibeh,(2007). “Determinants of  Audit fees: Evidence from an Emerging Economy” International Business Resaerch, vol.6,No.8
*       Owusu-Ansah  et al. (2010). “the pricing of statutory audit services in Greece”   accounting Forum  34(2) : 139-152. June2010
*       Vu,Dinh  Ha Thu.(2011).“ Determinants of audit fees for Swedish listed non-financial firms in NASDAQ OMX stock holm” . Busp69  20121-department of business Administration
*       Velte, and,Stiglbauer (2012). “Audit Market Concentration and Its Influences on Audit Qulity” International Business Research vol 5,No 11
*       Watts,and,Zimmerman.(1981). “auditor size and audit quality” journal of accounting and economics 3 . 183-199.North-holland publishing company
*      Wang,Y  and, Chui , A.,(2015).“Product Market Competition and Audit Fees.” AUDITING: A Journal of Practice & Theory: November 2015, Vol. 34, No. 4, pp. 139-156