تاثیر رقابت و عدم اطمینان در پذیرش هزینه یابی هدف (مطالعه موردی شرکت های غذایی در سطح شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری ،واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،بوشهر،ایران

2 مربی،گروه حسابداری،دانشگاه پیام نور،ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

هزینه یابی هدف یک مقوله استراتژیک در مدیریت هزینه است که به طور عمده تمرکز خود را بر مدیریت هزینه محصولات آتی واحد تولیدی معطوف می کند. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر رقابت و عدم اطمینان در پذیرش هزینه یابی هدف در شرکت های غذایی سطح شهر تهران می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران و مسئولین اجرایی در شرکت غذایی مورد نظر بوده، که 130نفر برای حجم نمونه مورد نظر انتخاب شده­اند. روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه کریستین و همکاران (2008) شامل سه بعد هزینه یابی هدف، شدت رقابت و عدم اطمینان بازار استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین پذیرش هزینه­یابی هدف و شدت رقابت و ابعاد آن در شرکت­های غذایی تهران رابطه معنی­دار وجود دارد. بدین صورت هرچقدر در بین شرکت های غذایی شدت رقابت بالا رود تمایل به استفاده از روش هزینه یابی هدف بیشتر می شود. همچنین بین پذیرش هزینه­یابی هدف و عدم اطمینان و ابعاد آن در شرکت­های غذایی تهران رابطه معنی دار وجود دارد. بدین صورت که با افزایش عدم اطمینان در بین شرکت های غذایی تمایل این شرکت ها برای پذیرش روش هزینه یابی هدف در شرکت خود بیشتر می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of competition and uncertainty in accepting target costing (Case Study of Food Companies in Tehran)

نویسندگان [English]

  • Abdolreza Mohseni 1
  • Abdolrasoul Rahmanian Koushkaki 2
1 Department of Accounting, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran
2 Department of Management, Economics and Accounting, Payame Noor University (PNU),Iran (Corresponding Author)
چکیده [English]

Target Costing is a strategic issue in cost management, which focuses mainly on managing the cost of future product production units. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of competition and uncertainty in accepting target costing in food companies in Tehran. Society The statistics of this research were all executives and executives in the food business, of which 130 were selected for the sample size. Sampling method is also simple random. To collect data, Christian et al. (2008) questionnaire including three dimensions of target costing, intensity of competition and market uncertainty have been used. The results showed that there is a significant relationship between the acceptance of objective costing and the intensity of competition and its dimensions in food companies in Tehran. As a matter of fact, the more competition among food companies grows, the greater the desire to use the costing method is. There is also a significant relationship between the acceptance of goal costing and uncertainty and its dimensions in food companies in Tehran. By increasing the uncertainty among food companies, the willingness of these companies to accept the goal of costing the target in their company increases.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Target costing
  • Uncertainty
  • Competition