بررسی رابطة هوش های معنوی و هیجانی با استرس شغلی حسابرسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم، هرمزگان، ایران.

2 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،گروه حسابداری، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

3 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، گروه حسابداری، ایلام، ایران

چکیده

نقش و جایگاه هوش های معنوی و هیجانی در کنترل استرس بر کسی پوشیده نیست. زمانیکه این موضوع در رابطه با حسابرسان مطرح می شود موضوع ابعاد جالبی به خود می گیرد. هدف پژوهش فعلی بررسی رابطه هوش هیجانی و هوش معنوی با استرس شغلی حسابرسان است. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل انفرادی  عضو جامعه حسابداران رسمی در سال 1395 می باشد که تعداد 56 نفر هستند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس های هوش هیجانی سیبریا شرینگ، هوش معنوی جامع آمرام ودرایر با هنجار ایرانی و پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ رایس استفاده شده است. داده های بدست آمده با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد مولفه های هوش معنوی و مولفه های هوش هیجانی بر استرس شغلی حسابرسان اثرگذار هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the relationship between spiritual intelligence & emotional intelligence and job stress of auditors

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Aramesh 1
  • Hossein Badiei 2
  • R Mohammadipour 3
1 M.A. Graduated in Accounting, Islamic Azad University, Qeshm International branch, Hormozgan, Iran.
2 Faculty member of Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran. (Corresponding Author) Badiei@iau.ac.ir
3 Faculty member of Islamic Azad University, Ilam Branch, Department of Accounting, Ilam, Iran.
چکیده [English]

The role of spiritual intelligence and emotional intelligence on stress is so clear. When the issue arises in relation to auditors and auditing work, it can be interesting. The purpose of the present study is to investigate the relationship between emotional intelligence & spiritual intelligence and job stress of auditors.
To collect data we used Siberia Schering scale of emotional intelligence, spiritual intelligence of the Iranian norm Amraam Vedrayr with job stress questionnaire of Philipp Reis. Obtained data were analyzed using Pearson correlation. The results show that the components of spiritual intelligence and emotional intelligence affected job stress of auditors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spiritual intelligence
  • emotional intelligence
  • Job stress of auditors
*       داوری، رحیم (1386)، رابطه ی خلاقیت و هوش هیجانی، با سبک های کنارآمدن با استرس، فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره ی دوم، شماره ی 6، زمستان 1386
*       رجایی، علیرضا. (1387) . درمان شناختی هیجانی – دینی. چکیده مقالات همایش منطقه ای شیوه های نوین ارتقای سلامت روانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام
*       غفرانی، فاطمه و همکاران(1390)» . بررسی نقش هوش معنوی در کیفیت زندگی دانشجویان». اولین همایش ملی بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، 13 و 14 اردیبهشت.
*       غرایی، بنفشه، زنوزیان، سعیده، یکه یزدان دوست، رخساره (1389). اثر بخشی آموزش حل مسئله در تغییر راهبردهای مقابله ای دانشجویان، فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز
*       معلمی، صدیقه، بخشانی، نور محمد، رقیبی، مهوش (1389). بررسی رابطه ی سلامت روان، هوش معنوی و افکار ناکارآمد در دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان،زمستان 1389، فصلنامه ی اصول بهداشت روانی. 
*       یعقوبی، ابوالقاسم (1389). بررسی رابطه ی هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، تابستان 89، فصلنامه ی پژوهش در نظام های آموزشی،
*       Amram, Y. (2007). Intelligence beyond IQ: The contribution of Emotional and spiritual intelligence to effective business. Leadership. Institute of Transperson psychology.
*       Bar- on , R. (2002). Bar- On Emotional Quotient Inventory (EQI). Technical Manual. Toronto,Canada:Multi- Health Systems. www. Eiconsortium. org.
*       Cobb, C. D. & J. D. mayer (2000), Emotional Intelligence: what the Research says, Educational Leadership, 58, pp. 14-18
*       Emmons, R. A. (2000b). Is spirituality intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 3-26. integrated spiritual intelligences scale (ISIS). Institute of transpersonal
*       Gardner, H. (2000). A case against spiritual intelligence. International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 27-34. Gardner, H. (2002). New horizons for learning.
*       King DB.(2008)Rethinking claims of spiritual intelligence: a definition, model, and measure.[thesis]. Ontario: Trent University
*       Mayer, J. D. , & salovey , P. (1997). What is emotional intelligence ? In P. Salovey & D. J. sluyter (Eds). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
*       Noble, K. D. (2001). Riding the windhorse: Spiritual intelligence and the growth of the self. New Jersey: Hampton Press.
*       Noble, K. D. (2001). Riding the windhorse: spiritual intelligens and the growth of the self. New jersey: Hampton press.
*       Sternberg , R. R. (2001). Successful intelligence: A new approach to leadership. In R. Riggio, S. Murphy ,& F. Pirozzolo (Eds.) Multiple intelligences and leadership (pp. 3- 12). Mahwah , NJ: Lawrence Erlbaum
*      Wolff, P.H. & G. Fesseha (2005). “The Orphans of Eritrea: What are the Choices?”. Am J. Orthopsychiatr, 75: 475-84