خودشیفتگی مدیران و استراتژی تجاری شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 کارشناس‌ارشد حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

ویژگی‌های شخصیتی مدیران موجب شده است در جهت پیشبرد اهداف سازمان، مدیران استراتژی­هایی را برگزینند تا به‌زعم خود عملکرد سازمان را بهبود بخشند، اما هنگامی‌که آنان، احساسات شخصی و هنجارهای اخلاقی خود را در تصمیم­های تجاری درگیر می‌سازند، منطقی بودن آنان مورد تردید قرار خواهد گرفت. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تجربی تأثیر خودشیفتگی مدیران (به عنوان یکی از سویه­های رفتاری) بر نگرش در انتخاب استراتژی تجاری 54 شرکت‌ (648 سال-شرکت) پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای بازه زمانی 1382-1393 است. از این‌رو، به منظور آزمون فرضیه­های پژوهش از روش‌های آماری شامل تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA)، آزمون توکی، آزمون مقایسه زوجی (LSD) و تحلیل رگرسیون داده­های ترکیبی استفاده شد. نتایج آماری آزمون فرضیه­های پژوهش حاکی از آن است که در بین گروه­های دارای استراتژی­ تجاری مختلف (استراتژی تدافعی، تحلیل­گرایانه و تهاجمی)، خودشیفتگی مدیران اختلاف معناداری با یکدیگر دارند که در این راستا، بیشترین تأثیر خودشیفتگی مدیران روی استراتژی تدافعی و کمترین تأثیر  آن روی استرتژی تحلیل‌گرایانه است. افزون‌براین، مشاهده شد که خودشیفتگی مدیران استراتژی تدافعی را در گروه اول، تحلیل‌گرایانه در گروه دوم و تهاجمی را در گروه سوم طبقه‌بندی می‌کند. از‌این‌رو، خودشیفتگی با  هر سه نوع استراتژی رابطه معناداری دارد که این رابطه در مورد استراتژی­های تدافعی وتحلیل­گرایانه منفی و در مورد استراتژی تهاجمی مثبت و معنادار است. در نتیجه، با افزایش خودشیفتگی در بین مدیران، انتظار بر این است که تمایل آنان به انتخاب استراتژی­های تهاجمی و جسورانه افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

CEO Narcissism and Business Strategy

نویسندگان [English]

  • Mohammad Namazi 1
  • Aliasghari Dehghani Saad 2
  • Samaneh Ghoohestani 3
1 Prof. in Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 M.A. in Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Ph.D. Student in Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Behavioral attitude of management has led to choosing strategy by managers in order to achieving organization targets and improving its performance, however with including sentiments and behavioral anomaly in decision making, the rationality of managers will be on doubt.  In this regard, the aim of this article is empirical investigation of the effects of manager's narcissism (as one of the behavioral bias) on their attitude in choosing strategy for a sample of 54 companies in Tehran Stock Exchange, over a period from 2004 to 2015 (648 firm-years). In order to testing the hypotheses, some of the statistical methods, including ANOVA, Tukey test, LSD and pooling regression are used. The results of this study indicate that there is a statistical difference between manager's narcissism of the samples with different business strategies (prospectors, defenders, and analyzers), and the highest influence of manager's narcissism is on the defender strategy and the lowest influence is on the analyzer strategy. In addition, there is a relationship between manager's narcissism and business strategies (prospectors, defenders, and analyzers) and this relationship for the defender and analyzer strategies is negative and for prospector strategy is positive. This study can be desirable and useful in introducing narcissism at organizational level and species cognition of the strategies with respect to mentioned variables.

کلیدواژه‌ها [English]

  • CEO Narcissism
  • Defenders Strategy
  • Analyzers Strategy
  • Prospector's Strategy
  • Behavioral Finance
*       تنانی، محسن و محمد محب­خواه (1393). بررسی رابطه بین استراتژی کسب‌وکار با کیفیت سود و بازده سهام در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهش­های تجربی حسابداری، 13، 105-127.
*       توکل‌نیا، اسماعیل. (1392). بررسی ارتباط استراتژی تجاری و گزارشگری سرمایه انسانی با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم‌یافته، پژوهش حسابداری، (10)، 109-127.
*       تیموری، ابراهیم و جمال آبرومند (1388). هم­آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک (SRP)، فصلنامه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، (2)، 127-146.
*       حجازی، رضوان و منیژه رامشه (1392). بررسی روابط میان استراتژی تمایز، نوآوری و سیستم‌های کنترل مدیریت، فصلنامه حسابداری و حسابرسی مدیریت، 2 (7): 61-74.
*       رمضانی، پیمان. (1388). بررسی رابطه بین گونه‌شناسی استراتژی‌های عمومی (مایلز و اسنو) و رفتارهای سازمانی استراتژیک در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران-پردیس قم.
*       شفیعی، حسن و مجید صفاری­نیا (1390). خودشیفتگی، عزت نفس و ابعاد پرخاشگری در نوجوانان، فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 2 (6)، 147-122.
*       شیری، اردشیر؛ خلدشرفی، صبریه؛ دهقانی‌سلطانی، مهدی و علی یاسینی (1394). بررسی ارتباط بین خودشیفتگی مدیران و رفتارهای منافقانه با نقش میانجی رفتار ماکیاولی‌گری مدیران در سازمان‌های دولتی شهر کرمانشاه، فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 3 (11)، 107-128.
*       قلی­پور، آرین؛ خنیفر، حسین و سمیرا فاخری­کوزه­کنان (1387). اثرات خودشیفتگی مدیران بر آشفتگی سازمان­ها، فرهنگ مدیریت، 18، 79-93.
*       کریمی، کیانا و فریدون رهنمای‌رودپشتی (1394). تورش‌های رفتاری و انگیزه‌های مدیریت سود، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 4 (14)، 31-15.
*       مجیبی، تورج و منا میلانی (1390). بررسی رابطه استراتژی و ساختار سازمانی در شرکت توزیع برق نواحی استان تهران، فصلنامه مدیریت، 22، 14-23.
*       نوین­نام، غلام­عباس؛ شکرکن، مهناز و حسین مهرابی­زاده‌هنرمند (1380). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های رهبری مدیران، علوم تربیتی و روا‌نشناسی، 3 (3-4)، 106-87.
*       نمازی، محمد و همکاران (1392). حسابداری مدیریت استراتژیک: از تئوری تا عمل، تهران: انتشارات سمت.
*       Barton, S. L. and Gordon, P. J. (1988). Corporate Strategy and Financial Leverage, Strategic Management Journal, 9 (6): 623–632.
*       Bentley, K. A.; Omer, T. C.; & Sharp, N. Y.  (2013). Business Strategy, Financial Reporting Irregularities and Audit Effort, Contemporary Accounting Research, 30 (2): 780-817.
*       Bruhn, J (1999). Control, Narcissism and Management Style, The Health Care Supervisor, 9: 43-52.
*       Campbell, W. K. and J. D. Foster (2007). The Narcissistic Self: Background, an Extended Agency Model, and Ongoing Controversies. New York, NY, US: Psychology Press.
*       Chatterjee, A. and D.C. Hambrick. (2007). It’s All about Me: Narcissistic Chief Executive Officers and Their Effects on Company Strategy and Performance, Administrative Science Quarterly, 52, 351-386.
*       Campbell, W.K., B.J. Hoffman, S.M. Campbell, and G. Marchisio (2011). Narcissism in Organizational Contexts. Human Resource Management Review, 21 (4): 268-284.
*       Chen, S. (2010). The Role of Ethical Leadership versus Institutional Constraints: A Simulation Study of Financial Misreporting by CEOs, Journal of Business Ethics, 93(1), pp. 33-52.
*       Chenhall, R. and Kim, L. S. (1998). Factors Influencing the Role of Management Accounting in the Development of Performance Measures within Organizational Change Programs, Management Accounting Research, 9: 361-386.
*       Caers, R.; Du Bois, C.; Jegers, M.; De Gieter, S.; De Cooman, R.; and R. Pepermans. (2009). A Micro-Economic Perspective on Manager Selection in Nonprofit Organizations, European Journal of Operational Research, 192 (1): 173-197.
*       Donnellan, B. M.; Trzesniewski, K. H.; Robins, R. W.; Moffitt, T. E.; and A. Caspi. (2005). Low Self-Esteem Is Related to Aggression, Antisocial Behavior, and Delinquency, Psychological Science, 16, 328-335.
*       Foster, J. D.; Reidy, D. E.; Misra, T. A. and J. S. Goff. (2011). Narcissism and Stock Market Investing: Correlates and Consequences of Cocksure Investing. Personality and Individual Differences, 50(6), pp. 816-821.
*       Frino, A.; Lim, M. Y.; Mollica, V.; and R. Palumbo. (2015). CEO Narcissism and Earnings Management, Working Paper, http://ssrn.com/abstract= 2539555.
*       Graham, J. R.; Harvey, C. R.; and M. Puri (2013). Managerial Attitudes and Corporate Actions, Journal of Financial Economics, 109 (1), 103-121.
*       Hayward, M. L. A.; Rindova, V. P.; and T. G. Pollock (2004). Believing One’s Own Press: The Causes and Consequences of CEO Ego, Strategic Management Journal, Vol. 25, Issue. 7, pp. 637-653.
*       Herrmann, P.  and S. Nadkarni (2014). Managing Strategic Change: The Duality of CEO Personality, Strategic Management Journal, 35: 1318-1342.
*       Higgins, D., Omer, T. and Phillips, J. D. (2015). The Influence of a Firm's Business Strategy on its Tax Aggressiveness, Contemporary Accounting Research, 32 (2): 674-702.
*       Horngren, C. T.; Datar, S. M.; and M. V. Rajan (2012). Cost Accounting: A Managerial Emphasis, 14th Edition, New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
*       Ittner, C., and Larcker, D. (1997). Product Development Cycle Time and Organizational Performance, Journal of Marketing Research, 34 (1): 13-23.
*       Jia, Y.; van Lent, L.; and Y. Zeng. (2014). Masculinity, Testosterone, and Financial Misreporting, Journal of Accounting Research, 52(5), pp. 1195-1246.
*       Jorstad. J. (1996). Narcissistic and leadership: Some Differences in Male and Female leaders, Leadership and Development Journal: 17-22.
*       Lewis, G. J.; Lefevre, C. E.; and T. C. Bates (2012). Facial Width-to-Height Ratio Predicts Achievement Drive in US Presidents, Personality and Individual Differences, 52(7), pp. 855-857.
*       Lubit, R. (2002). The Long-Term Organizational Impact of Destructively Narcissistic Managers, Academy of Management Executive, 16 (1): 127-138.
*       Miles, R. E., and C. C. Snow. (1978). Organizational Strategy, Structure and Process, New York: McGraw-Hill.
*       Nadkarni, S. and P. Herrmann (2010). CEO Personality, Strategic Flexibility, and Firm Performance: The Case of the Indian Business Process Outsourcing Industry, Academy of Management Journal, 53 (5): 1050-1073.
*       Norberg, P. (2009). I Don’t Care that People Don’t Like What I Do – Business Codes Viewed as Invisible or Visible Restrictions, Journal of Business Ethics, 86(2), pp. 211-225.
*       O’Brien, J. P. (2003). The Financial Leverage Implications of Pursuing a Strategy of Innovation, Strategic Management Journal, 24: 415-431.
*       Olsen, K. J. and J. M. Stekelberg. (2016). CEO Narcissism and Corporate Tax Sheltering, Journal of the American Taxation Association, 38 (1): 1-22.
*       Olsen, K. J.; K. K. Dworkis; and S.M. Young. (2014). CEO Narcissism and Accounting: A Picture of Profits, Journal of Management Accounting Research, 26: 243-267.
*       O'Reilly, C. A.; Doerr, B.; Caldwell, D. F.; and J. A. Chatman. (2014). Narcissistic CEOs and Executive Compensation, The Leadership Quarterly, 25(2): 218-231.
*       Pfattheicher, S. (2016). Testosterone, cortisol and the Dark Triad: Narcissism (but not Machiavellianism or psychopathy) is positively related to basal testosterone and cortisol, Personality and Individual Differences, 97, 115-119.
*       Pincus, A. L.; Ansell, E. B.; Pimentel, C. A.; Cain, N. M.; Wright, A.; and Levy, K. N. (2009). Initial Construction and Validation of the Pathological Narcissism Inventory, Psychological assessment, 21(3): 365-379.
*       Rijsenbilt, A. and H. Commandeur. (2013). Narcissus Enters the Courtroom: CEO Narcissism and Fraud, Journal of Business Ethics, 117 (2): 413-429.
*       Wallace, H. M. and R. F. Baumeister (2002). The Performance of Narcissists Rises and fall with Perceived Opportunity for Glory, Journal of Personality and Social Psychology, 82(5), pp. 819-834.
*       Salmivalli, C. (2001). Feeling Good About Oneself, Being Bad to Others? Remarks on Self-Esteem, Hostility, and Aggressive Behavior, Aggression and Violent Behavior, 6 (4): 375-393.
*       Twenge, J. M. and W. K. Campbell. (2003). “Isn’t It Fun to Get the Respect That We’re Going to Deserve?” Narcissism, Social Rejection, and Aggression, Personality and Social Psychology, 29 (2): 261-272.
*       Wong, E. M.; Ormiston, M. E.; and M. P. Haselhuhn. (2011). A Face Only an Investor Could Love, CEOs’ Facial Structure Predicts Their Firms’ Financial Performance, Psychological Science, 22(12), pp. 1478-1483.
*       Zyglidopoulos, S. C.; Fleming, P. J.; and S. Rothenberg (2009). Rationalization, Overcompensation and the Escalation of Corruption in Organizations, Journal of Business Ethics, Vol. 84, Issue. 1, pp. 65–73