مطالعه تقابل اجتماعی در حرفه حسابرسی: آزمون نظریه انصاف

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسئول)

2 استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

چکیده

این مقاله هنجار تقابل اجتماعی بر اساس نظریه انصاف را در حرفه حسابرسی بین دو گروه از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و مؤسسات خصوصی حسابرسی بررسی و مقایسه می کند. نمونه آماری شامل 125 حسابرس  شاغل در سازمان حسابرسی و 178 حسابرس شاغل  در مؤسسات خصوصی حسابرسی است. داده های پژوهش بر اساس پرسشنامه جمع آوری و آزمون فرضیه ها با استفاده از آماره های ناپارامتریک انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد هم حسابرسان زن و هم حسابرسان مرد به وجود هنجار تقابل اجتماعی به عنوان شرط لازم در زندگی اجتماعی باور دارند. اما تقابل اجتماعی مثبت و تقابل اجتماعی منفی در بین حسابرسان زن و مرد متفاوت است. حسابرسان زن بیشتر از حسابرسان مرد مایل به انجام رفتارهای مثبت هستند. همچنین باوربه تقابل اجتماعی درمیان حسابرسان شاغل در بخش خصوصی و دولتی و در رده های مختلف شغلی حسابرسی متفاوت است. این موضوع نشان می دهد محل اشتغال ورتبه شغلی تأثیری برتقابل اجتماعی مثبت وتقابل اجتماعی منفی ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of Norm of Reciprocity in the Auditing Profession: Fairness Theory Test

نویسندگان [English]

  • Zeynab Mahmoudinasab 1
  • Bahman Banimahd 2
  • Fraydoon Ohadi 2
1 Graduate student of Accounting, Islamic Azad University, Karaj Branch
2 Assistant Professor of Accounting, Islamic Azad University Karaj Branch
چکیده [English]

This article investigate and compares  the norm of  reciprocity  between two groups of auditors working in audit organization and private audit firms in according to fairness theory. The statistical sample of this research is consisted of 125 auditors employed in audit organization and 178 auditors employed in private audit firms. Research data are collected by questionnair and hypothesis testing is done by nonparametric statistics. The results of this research show that both male and female auditors believe existence of the reciprocity norm is necessary for social life. But positive and negative reciprocity  are different between male and female auditors. Female auditors are more likely to do positive behavior than male auditors. Also, belief in reciprocity  is different among auditors working in public and private sectors and in different job ranks of audit profession. This shows that the location of employment and job ranks don’t effect on positive and negative  reciprocity .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theory of Fairness
  • Norm of Reciprocity
  • Social Capital
  • Audit Profession
*       آقا نصیری، مریم (1389)، " نقش سرمایه اجتماعی در ارتقای بهره وری نیروی کار"، مجلس و راهبرد، سال هفدهم،  شماره 63، صص 138-111.
*       امیر خانی، طیبه و  علی اصغر پورعزت (1387)،" تأملی بر امکان توسعه سرمایه اجتماعی در پرتو عدالت سازمانی در سازمان های دولتی"، نشریه مدیریت دولتی، دوره یک، شماره 1، صص 32-19.
*       بنی مهد، بهمن و حدیثه درویش (1395)، " اعتماد اجتماعی و نگرش حسابرسان درباره استقلال"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال پنجم، شماره 19، صص 26-17.
*       4)خسروآبادی، طاهره (1395)، " جهت گیری اخلاقی و تمایل دریافت به رشوه : شواهدی از بخش خصوصی حرفه حسابرسی"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال پنجم، شماره 17، صص 23-13.
*       رسولی، رضا (1392) ،  "بررسی رابطه حساسیت کارکنان به رعایت عدالت سازمانی و مرتبه سرمایه اجتماعی آنان در سازمان"، فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، سال دوم، شماره 4، صص 124-111.
*       زارع شاه آبادی، اکبر و رحمت اله ترکان (1391) ، "رابطه بین سرمایه اجتماعی و قانون گریزی در بین شهروندان یزد"، مجله مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 27، صص 115-84.
*       سرلک، نرگس (1387)، " اخلاق حسابداری"، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم، شماره 1 و 2، صص 82-71.
*       سفیری، خدیجه و ذبیح اله صدفی (1391)،  "فرا تحلیل مطالعات و تحقیقات جنسیت و سرمایه اجتماعی"، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست وسوم، شماره 47، صص 74-37.
*       سیاهپوش، امیر (1387)،  "فرا تحلیل مطالعات سرمایه اجتماعی در ایران"، مجله راهبرد فرهنگ، شماره 3، صص 124-99.
*       سید نقوی، میر علی، و علی عسکر بهارلو (1388)، " نقش سرمایه اجتماعی در بهبود تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران"، مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت،  سال سوم، شماره 8، صص 76-51.
*       مسعودنیا، ابراهیم (1393)، "بررسی رابطه بین هنجار تقابل اجتماعی و قانون گریزی استفاده کنندگان موتور سیکلت در شهر یزد"، مجله جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و پنجم، شماره 54، صص 158-139.
*       Berglund, N.  &  Kang,  T., (2013), Does Social Trust Matter  in  Financial  Reporting?: Evidence from  Audit  Pricing, https://www.uts.edu.au/sites/default/files/ACCconfl 4TKang.pdf
*       Davidson . B.I., (2010), The Effects of Reciprocity, Self-Awareness, and Individual Characteristics on Honesty in Managerial Reporting , Working paper , Eastern Washington University ,WWW.SSRN.COM.
*       Davis,  M. S., (2006), Crime Mala in Se: An Equity- Based Ddefinition, Criminal Justice Policy Review, 17: 270-289.
*       Diekmann,  A., (2004), The Power Of Reciprocity: Fairness, Reciprocity, and Stakes  in Variants  of  the Dictator Game, Jurnal of Conflict  Resolution, 48 (4): 487-505.
*       Field, J., (2003), Social Capital, London: Routledge.
*       Fukuyama,  F., (2000), Social capital  and  civil  society, Working paper  00/74, Washington, DC: International  Monetary Fund.
*       Gouldner, A. W., (1960), The Norm of  Reciprocity: A Preliminary Statement,  American  Sociological Review, 25: 161-78.
*       Gray,  S.  J., (1988), Towards  a Theory  of  Cultural  Influence on the Development  of  Accounting  Systems  Internationally, Abacus, 24: 1-15.
*       Kaplan,  S. E. & Richmond,  K. & Samuels,  J. E., (2010), The Effect of Social Confrontation onIndividuals’ Intentions toInternally Report Fraud, Behavioral Research, American Accounting Association, 22:51-67.
*       Kuang, X. &  D. V. Moser (2009), Reciprocity and the effectiveness of  optimal  agency  contracts, The Accounting  Review 84(5), 1671–1694.
 
*       Leana,  C.  R. & Van  Buren, H. J., (1999), Organizational  social  capital  and  employment  practices, Academy  of  Management  Review, 24: P.538.
*       Lesser,  E. L. & Storck, J., (2001),  Communities of  Practice and  organizational  performance,  LBM  systems Journal, 40:831-841.
*       Leventis, S. &Hasan,  I, & Dedoulis, E., (2013), The cost of sin: The effect  of social  norms  on  audit  pricing, International  Review  of  Financial  Analysis, 29: 152-165.
*       MoazenJamshidi, M. A. & Haghparast,  N., (2015), Evaluating the impact of social capital on employees’ creativity,  Case study: electrical and electronic household appliances manufacturing companies in Iran, Social Capital  Management, 2:49-74.
*       Nahapiet,  J. E. & Ghoshal,  S., (1998),  Social  capital,  Intellectual  capital,  and  the  organizational  Advantage,  Academy of Management Review , 23 (2),242-266.
*       Omer, T.  C. & Sharp, N. Y. & Wang,  D., (2012), Do local  religious  norms  affect  auditors’ going  concern  decisions? Working paper, Texas A & M University.
*       Perugini, M. &Gallucci,  M. & Presaghi, F. & Ercolani, A. P., (2003),  The Personal Norm of  Reciprocity, European  Journal  of  personality,  17: 251-283.
*       Putnam,  R. D., (1995), Bowling  Alon: America Declining  Social  Capital,  Journal  of  Democracy, 6 (1): 65-78.
*       Walster,  E.  and  Berscheid,  E., (1978),  Equity:  Theory and  research, Boston:  Allyn& Bacon.
*       West, S. G  & Wickland, R. A., (1980), A primer of  social  psychological  theorise, Monterey CA: Brooks/Cole.
*       Yousefzadeh,  S. & Kia Kojoori, D.,  (2015), Survey the relationship between communicational skill of managers and social capital of organization, Social Capitl Management, 2:95-116.
*      Yuyan Guan, Lixin (Nancy) Su, Donghui Wu and Zhifeng Yang, (2016) Do School Ties between Auditors and Client Executives Influence Audit outcomes? , Journal of Accounting and Economics, 61: 506-52.http://dx.doi.org/10.1016/j.jacceco.2015.09.00