الگویی برای استقرار نظام حسابرسی عملکرد در نهادهای بخش عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناسی ارشد رشته حسابرسی دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول)

چکیده

سیستم حسابرسی یکی از خرده نظام­های فعال در نظام پاسخگویی است  که نقش مهمی در ارزیابی پاسخگویی نهادهای  بخش عمومی  ایفا می­کند. حسابرسی عملکرد به‌عنوان بخشی از سیستم حسابرسی جامع که از شیوه­های نوین برای ارزیابی کارائی، اثربخشی و صرفه اقتصادی منابع مالی عمومی و عملکردی دستگاه‌های اجرایی استفاده می­کند؛ در ارزیابی انواع و سطوحی از مسئولیت پاسخگویی به ایفای نقش می­پردازد. با توجه به ضرورت استقرار نظام حسابرسی عملکرد در کشور و اهمیت پژوهش‌های دانشگاهی در این حوزه  در این پژوهش عوامل موثر بر استقرار نظام حسابرسی عملکرد در نهادهای بخش  عمومی ایران با استفاده از مدل سه شاخگی و با ارزیابی  نظرات 100 نفر از اعضای دیوان محاسبات، ذیحسابان و کارشناسان وزارت امور اقتصاد و دارایی، مدیران و سرپرستان ارشد حسابرسی عملیاتی سازمان حسابرسی و روسای گروه حسابرسی داخلی شهرداری تهران  مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمون سوالات پژوهش که با روشهای آماری معتبر انجام گرفته حاکی از آن است که به ترتیب عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل زمینه­ای به عنوان عوامل موثر بر استقرار نظام حسابرسی عملکرد در کشور می­باشند. همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان می­دهد که عوامل رفتاری در سطح دیوان محاسبات تأثیر بیشتری نسبت به عوامل رفتاری در سطح نهادهای عمومی و نیز عوامل ساختاری در سطح نهادهای عمومی تأثیر بیشتری نسبت به عوامل ساختاری در سطح دیوان محاسبات در استقرار نظام حسابرسی عملکرد در کشور دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Performance Auditing Implementation Model for Institutions Of the Public Sectors in Iran

نویسندگان [English]

  • Jafar Babajani 1
  • Javad Doust Jabbarian 2
1 Professor of Accounting, University of Allameh Tabatabai
2 Graduate audit of Allameh Tabatabai University, Corresponding Author
چکیده [English]

Audit system is one of the active subsystems in the accountability system that plays an important role in evaluation of public sector institutions. As part of the comprehensive audit system that uses modern methods to evaluate performance, effectiveness, and economic gain of public and practical financial sources of executive systems, performance audit serves to evaluate different types and levels of accountability. Considering the necessity of establishing the performance audit system in the country and significance of academic studies in this field, in this study, the factors affecting performance audit system in Iranian public sector institutions has been studied using the Three-Dimensional Model and by assessing the views of 100 members of the Court of Auditors, auditors and experts of Ministry of Economy and Finance, senior managers and supervisors of operational audit of the Audit Office and presidents of Internal Audit Group of Tehran Municipality. Results of testing the study’s questions performed via valid statistical methods show that behavioral factors, structural factors and contextual factors are, in order, the factors affecting the establishment of performance audit system in the country. Also, results of the study indicate that behavioral factors at the level of Court of Auditors have a greater effect than behavioral factors at the level of public institutions, and structural factors at the level of public institutions have a greater effect than structural factors at the level of Court of Auditors on establishing performance audit system in the country

کلیدواژه‌ها [English]

  • performance audit system
  • the Three- Dimensional Model
  • behavioral factors
  • structural factors
  • contextual factors
*       اعتباریان ، اکبر؛ عمادزاده، مصطفی؛ علی روحانی (1393) ، " رابطه حسابرسی عملکرد با کاهش فساد اداری از طریق
*       افزایش شفافیت، بهبود پاسخگویی و ارتقای اعتماد و درستی"، فصلنامه دانش حسابرسی، سال چهاردهم، شماره 55،ص ص5-29.
*       *ایمانی ، محمد (1394)، " چالش های پیش روی الزامی شدن حسابرسی عملکرد در دستگاه های دولتی ایران"، فصلنامه حسابداری سلامت، سال سوم، شماره چهارم،ص ص1-19.
*      باباجانى، جعفر (1389)، "مزایاى اجراى حسابرسى عملکرد در کشور و نقش آن در پاسخگویى"، مجموعه مقالات و سخنرانی‌های همایش حسابرسى عملکرد، پاسخگویى و ارتقای بهره‌وری، تهران، دیوان محاسبات کشور، مرکز آموزش و بهسازى منابع انسانى، چاپ اول.
*       حیرانی، فروغ؛ اردکانی، سعید؛ رضا ریاحی (1392) ، " بررسی و اولویت بندی موانع و مشکلات اجرای حسابرسی عملکرد در دستگاه های دولتی استان خراسان جنوبی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد یزد، دانشکده علوم انسانی.
*       دلاور، علی (1383) "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"، چاپ سوم، ویرایش دوم، تهران: انتشارات رشد.
*       قانون محاسبات عمومی کشور مصوب سال 1366.
*       قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
*      میرزایی اهرنجانی ،حسن و فلورا سلطانی تیرانی، (1374) ، "سازمان‌ها، سیستم‌های عقلایی، طبیعی و باز،تئوری‌های سازمانی"، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، چاپ اول.
*       AGA CPAG Research Series (2006). “Challenges in Performance Auditing: How a State Auditor with Intriguing New Performance Auditing Authority is Meeting Them”, Report No. 5.
*       Bovens, M and  Hart, P.’t.( 2008). ‘Does Public Accountability Work? An Assessment Tool’, Public Administration, Vol.86, Iss 1, pp 225–242.
*       Douglas, J. Raudla,R .( 2015). ‘The Impact of Performance Audit on Public Sector Organizations: The Case of Estonia’, Public Organization Review, First online: 07 March 2015,pp1-17.
*       Ferdousi, N. (2012). “Challenges of Performance Audit in the Implementation Phase: Bangladesh Perspective”, M. A. Thesis in Public Policy and Governance Program, Department of General and Continuing Education North South University, Bangladesh.
*       Morote, R. and Prowle, M. (2014)." Developing performance audit in Spanish local government: an empirical study of a way forward", Public Money & Management, Vol. 34 Iss 3 pp. 179 – 196.
*       Raaum, B. and  Campbell, R.)2006(. "Challenges in Performance Auditing".Journal of Government Financial Management, Vol. 55 Iss 4 pp. 20– 30.
*       Reichborn, K. (2013). Does Performance auditing Matter? (Doctoral dissertatio),  University of Bergen, Norway. 
*       Reichborn, K.  ( 2013). ‘Political Accountability And Performance Audit: The Case Of The Auditor General In Norway’, Public Administration , Vol 91, Issue 3, pages 680–695.
*       Ronald, C.; Foster, T.; and F. O’ Connor (2014). “Emerging Strategies for Performance Auditing Insights from City Auditors in Major Cities in the U.S. and Canada”, The Institute of Internal Auditors Research Foundation (IIARF(.
*       *Rosa, C. Morote,R. Prowle,M. ( 2014). ‘Developing performance audit in Spanish local government: an empirical study of a way forward’, Public Money & Management , Published online: 07 Apr 2014,pp189-196.
*       Sandra, T. Henk,J  ( 2010). ‘Performance auditing Improving the quality of political and democratic processes?’, Critical Perspectives on Accounting ,Vol21 ,pp754–769.
*       Tiron, A. ( 2010). ‘Performance Audit In Public Sector Entities – A New Challenge For Eastern European Countries’, Transylvanian Review of Administrative Sciences, Vol19, pp. 126-141