بررسی درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری در دانشگاهها و عوامل موثر بر آن با استفاده از کارت ارزیابی متوازن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیارگروه حسابداری دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه خوارزمی، دانشکده علوم مالی

چکیده

تحقیقات پیشین نشان می دهد یک سیستم جامع اندازه گیری عملکرد، نظیرکارت ارزیابی متوازن می تواند به نهادهای آموزشی در خصوص ارزیابی عملکرد و انگیزه بخشی بیشتر، کمک کند. در این تحقیق با استفاده از نظرسنجی 119 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری مشغول به تحصیل در دانشگاههای سطح شهر تهران در سال 1395  به بررسی میزان اثربخش بودن آموزش حسابداری پرداخته شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که  اولا درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری در دانشگاههای مورد بررسی، در سطح مطلوبی نیست.  ثانیا، نوع دانشگاه محل تحصیل(دولتی یا غیردولتی بودن)، معدل مقطع کارشناسی، سن و شهر محل اخذ مدرک تحصیلی تاثیر معنی داری بر درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری که به دانشجویان داده شده ندارند. اما وضعیت اشتغال دانشجویان (شاغل یا غیر شاغل بودنشان) و نیز جنسیت آنها بر بر درجه اثربخش بودن آموزش حسابداری که به دانشجویان داده شده اثر معنی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the effectiveness of accounting education in universities and factors that affect it: Based on Balanced Scorecard

نویسندگان [English]

  • Zahra Dianati Deylami 1
  • Atiyeh Pakzad 2
1 Associated professor of accounting group in financial faculty of Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Accounting Master student in financial faculty of Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Previous research shows that a comprehensive system of performance measurement, such as Balanced Scorecard can motivate and help educational institutions to evaluate the performance. In this study, we investigated the efficacy of Accounting Education by using a survey of 119 graduate accounting students studying in universities in Tehran in 1395. The results show that, firstly, the effectiveness of accounting education in universities surveyed, which is not desirable. Secondary, the type of university (public or nonpublic), undergraduate GPA, age and town of obtaining a degree don’t have a significant impact on the effectiveness of accounting education.But employment status (employed or unemployed), as well as their gender have have a significant impact on the effectiveness of accounting education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accounting Education
  • Balanced Scorecard
  • the effectiveness of accounting
  • university
*       دیانتی دیلمی، 1394، روش تحقیق در حسابداری: راهنمای علمی برای نگارش پایان نامه و مقاله، انتشارات عدالت نوین.
*       سلیمانی، اعظم و نوری، لیلا، 1392، بررسی تاثیر آموزش سیستمهای حسابداری در مرازک اموزش عالی بر روند استخدام فارغ التحصیلان حسابداری، مطالعات کمّی در مدیریت، سال چهارم، شماره سوم ، ص47-66
*       حبیب­پور، کرم؛ صفری شال، رضا (1388)، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران: لویه.
*       صالحی، مهدی؛ نصیرزاده، فرزانه و رستمی، وهاب، 1391، چالش های آموزش حسابداری در ایران از دید شاغلین حرفه و مراجع دانشگاهی، دانش حسابرسی، سال چهاردهم بهار 1393 شماره 54، ص 67-86.
*       هاشم خانی زلفانی، سرفراز ، 1390،  ارزیابی عملکرد دانشگاه های غیرانتفاعی بر مبنای کارت امتیازی متوازن و تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی و غیر دولتی شمال، دانشکده مهندسی.
*       فکری، رکسانا و علمشاهی، احمد  و احمدی، علی اکبر، 1392، تحقیقی با عنوان بومی سازی شاخص های نظام ارزیابی عملکرد دانشگاه پیام نور براساس مدل کارت امتیازی متوازن،  مجله نامه آموزش عالی، سال ششم، شماره 24، ص 133
*       فیض،داود؛ شریفی،نوید، 1388، طراحی الگوی مفهومی ارزیابی دانشگاه اسلامی با بهره گیری از مدل کارت امتیازی متوازن، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی،شماره 24، ص28-46.
*       قاسمی، احمدرضا و احمدی سید حسین،  1392، ارزیابی مؤسسات آموزش عالی با کمک کارت امتیازی متوازن و رو شهای تصمیم گیری چند معیارهی گروهی، توسعه آموزش در علوم پزشکی،  دوره  6،  شماره  10، ص38-49
*       مشایخی، بیتا و شفیع پور، سید مجتبی، 1390 ، بررسی کارایی نظام آموزشی رشته حسابداری در سطح دانشگاه های ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 19، شماره 67، ص119-142.
*       مجتهدزاده، ویدا، 1380، بررسی برنامه آموزش حسابداری در دانشگاه های ایران در مقطع کارشناسی: دیدگاههای شاغلین در حرفه حسابداری، علوم انسانی الزهرا، دوره 11، شماره 37دو 38 ، ص 331-370.
*       نائب زاده، شهناز؛ حیرانی، فروغ؛ سلطانی نژاد، مهدی و نجاتی، مصطفی (1391)، بررسی ارتباط بین متغیرهای پیش‌زمینه‌ای و عملکرد آموزشی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد)، دوره 5، شماره 17، ب صفحه 165-181.
*       یارمحمدیان ، محمدحسین و شاه طالبی ، سمیه  و فولادوند ، مریم  و بشاه طالبی، بدری، 1394،  ارایه مدلی برای ارزیابی عملکرد دانشگاه ها؛ مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،  فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 22، ص 19-38
 
*       Cronje, J.C., Vermaak, S.N.F., (2004), The Balanced Scorecard As A Potential Instrument For Supporting Planning and Improvement In Accounting Education: Comparative Survey Findings, South African Journal of Economic and Management Sciences, Vol: 7, No:3, 480- 491.
*       Fadhl Al-Hosaini.F, Sofian,s 2015, A Review of Balanced Scorecard Framework in Higher Education (HEIs), Institution, International Review of Management and Marketing,Vol. 5, No. 1, pp.26-35
*       Özpeynircia,R. Yücenurşenb,M,. Apakc,I,.Polatc,Y,2015, A comparative analysis of accounting education’s effectiveness with the balanced scorecard method: A case study of KMU, Procedia - Social and Behavioral Sciences 174 ( 2015 ) 1849 – 1858
*       Yuksel,H.,Coskun,A,2013, Strategy focused schools: an implementation of the balance scorecard in provision of educational services, Procedia - Social and Behavioral Sciences 106 ( 2013 ) 2450 – 2459
*      Wu, H., Lin, Y., Chang, C., (2011), Performance Evaluation of Extension Education Centers in Universities Based on The Balanced Scorecard, Journal of Evaluation and Program Planning, Vol: 34, 37-50